Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bränna film i W 7.

durhill

Recommended Posts

Hej.

Jag har en film på min hårddisk (helt lagligt!) som jag bränt till DVD när jag körde Vista. Nu när jag försöker göra det igen med W 7 så lyckas det inte. Det är som om brännarprogrammen inte vill ta emot filerna. 

Använder Ashampoo Burning Studio 8 och har även försökt med Windows eget brännarprogram.

Filerna ligger på hårddisken men samtidigt verkar det som de inte finns.

Någon som har ett tips eller kanske rent av en lösning? 

Det kan vara så att brännarprogrammet inte stödjer formatet. Dessa program stödjer inte kopiering av en dvd-film från en hårddisken eftersom dvd-filmer är av typen vob.

Jag har bränt filmen en gång men då hade jag Vista som operativsystem. Nu W 7, det är den enda skillnaden såvitt jag kan se.

Då brändes filmen utan problem med samma brännarprogram.

Jag använder Windows 7 RC 64-bitars och har inga som helst problem med att bränna CD och DVD, oavsett filformat. Alla filformat, inklusive .vob fungera felfritt.
Jag vet inte om Ashampoo Burning Studio 8 fungerar i Windows 7 men kan inte tänka mig annat. Mitt gamla Nero 6 fungerar i Windows 7 liksom det Nero 8 SE (light edition) som följde med min bärbara dator när jag köpte den.

Antingen har du något som begränsat ditt användande, installationen av Windows eller Burning Studio som gått fel eller hårdvarafel.

Mitt förslag är att du provar detta gratisprogram från Ashampoo (eftersom du använder deras mjukvara) och testar om det fungerar bättre. Det har stöd för Windows 7 enligt Ashampoo.

http://download.cnet.com/Ashampoo-Burning-Studio-Free/3000-2646_4-10776287.html

Tack Åge, jag skall prova det.

Men det som gör mej konfunderad är att jag inte heller kan få fram filerna i Windows eget brännarprogram. Texten syns och när jag håller muspekaren på filen visar den att den innehåller 4,1 Gb. När jag sedan klickar vidare verkar det inte finnas något.

Windows inbyggda DVD-brännarprogram är inte något bra program. Det har många begränsningar. Jag tror dessutom att Microsoft håller hårt i DRM och tillåter därför inte vilken typ av bränning som helst.
DRM, Digital Rights Management, hanterar regler för kopiering av upphovsrättsskyddat material. Det är i Sverige lagligt att göra en säkerhetskopia på det material man köper. Denna lag finns inte i så många andra länder utan där är all form av kopiering ett lagbrott.

Nu har jag provat Ashampoo Burning Studio Free/6 men det var ingen skillnad.

Windows inbyggda brännarprogram ger samma resultat som Ashampoo, dvs inga filer kan hämtas från hårddisken.

Jag börjar tro att det är något fel eller något jag missat som gör att filerna/filmen inte kan läggas från hårddisken in till brännarprogrammet. När jag körde Vista var det inga problem. Då var det bara att klicka på hämta i brännarprogrammet och sedan lägg till - bränn.

Har även en fundering om att det kanske kan vara någon inställning som måste göras för att filmerna skall kunna läggas över till brännarprogrammet.

Filmerna går att spela upp på datorn (med WMP), så de finns bevisligen där.

Ja det gör jag.

Fick en fil från Ashampoo support som jag installerade och med den installerad samt att välja alla filtyper gick skivan att bränna. MEN, dvd-spelaren sa Error och displayen på tv:n sa felaktig skiva.

När jag markerade i brännarprogrammet vad jag ville ha med, markerade jag bara de stora huvudgrupperna som innehöll ca en Gb vardera. Dvs jag uteslöt de som bara innehöll ett par hundra kb per fil. Kanske jag skulle markerat allt för att bränningen skall lyckas. De små filerna kanske innehåller nödvändigheter för att bränningen skall bli uppspelningsbar?

Om du skall bränna en videofilm som innehåller .vob-filer för att spela av den i en DVD-spelare måste du ta med alla filer som hör till videofilmen. Tar du inte mer filer som .IFO, .BUP och alla mappar som ingår i en videofilm kommer den inte att kunna spelas upp i en stationär DVD-spelare. Filerna behövs för att DVD-spelaren skall hitta vilka filer som finns med, var de ligger i filmsekvensen, hur långa filmsekvenserna är m.m.
Bränner du bara .VOB - filerna kan du bara spela upp filmerna i en dator eller en spelkonsol, som PS3, då de går att adressera till filerna genom att klicka sig fram till .VOB-filerna.

Nu har jag precis provat men programmet säger:

IFO kunde ej läggas till då ett fel uppstod: Filformatet kanske inte stöds.

BUP kunde ej läggas till då ett fel uppstod: Filformatet kanske inte stöds.

Finns det något att göra för att filformaten skall stödjas?

Det är svårt för mig att säga vad du gör med brännarprogrammet, vilka inställningar du har gjort, för att förklara varför du får beskedet "Filformatet stöds ej". Jag har aldrig råkat ut för detta när jag bränt film som är sparad i mapparna "Video_TS" och "Audio_TS".

Du måste ha gjort någon ändring i inställningarna som orsakar dina fel.
Har du provat att spara om din film som en ISO och bränna den som en "image" i brännarprogrammet?

Jag kan inte komma på att jag gjort några ändringar i programmet.

Har skickat en förfrågan till support/Ashampoo. Får jag förklaring så hör jag av mej.

Tack för din hjälp så länge Åge.

Svaret från Ashampoo Support var att installera K-Lite codec pac ( vilket de rekommenderade, men ej ger support på).

Det hade jag redan installerat, men jag avinstallerade det och installerade senaste versionen från PC för allas utmärkta programbank.

Tyvärr fortfarande utan framgång. Har inga fler ideer nu.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...