Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
sueco1

Datorn startar inte - Bara cd lampan lyser

Rekommendera Poster

sueco1

Min dator startar inte, fläktar och lysdioder är som vanligt men lampan för att datorn är på lyser inte heller. Har separata cd och dvd, dvd luckan går att öppna men inte cd luckan. Om jag kopplar ur cd'n så lyser den gröna lampan att datorn är på, men inget händer fortfarande. Kan cd'n gått sönder så att boot inte funkar, därför datorn inte startar? Kan jag fixa detta själv eller måste jag lämna in datorn?
Datorn är intel pentium 2.8

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Åge N

Börja med att koppla bort grafikkort, minnen (utom ett), hårddisk, DVD/CD-spelare. Starta upp datorn och lyssna om moderkortet ger ifrån sig en pipsignal. Gör den det fungerar moderkort, CPU, just det minnet samt nätaggregatet.
Får du inget pip bör du kontrollera att du får alla spänningar från nätaggregatet. Det gör du med hjälp av en multimeter, om du har tillgång till en sådan. Låt ansltuningarna sitta kvar på moderkortet när du mäter.
Saknar du spänningar bör du koppla bort nätaggregatet och prova med ett annat nätaggregat. Eventuellt kopplar du ditt nätaggregat till ett annat moderkort.
Vet du hur man "tjuvkopplar" nätaggregatet så det startar utan att vara anslutet till ett moderkort kan du göra det. Kontrollera om spänningarna finns. Finns spänningarna kan du ha fel på moderkortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

• Skapa nytt...