Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows 7 installation.

durhill

Recommended Posts

Håller på att installera Windows 7. I början gick det smidigt men nu tycks det ha fastnat på
"Filer, inställningar och program installeras". Det är den femte och sista punkten på listan. Har stått stilla där i 14 timmar nu. Ska det ta så lång tid eller har installationen hängt sig?

I så fall vad ska jag göra? Någon som vet?

Datorn är ganska ny och jag har väl normalt med program installerade på den.

Har letat runt men har inte kunnat hitta något svar trots att det har skrivits mycket om Windows 7.

Om du gör en ren installation av Windows 7 skall det inte ta mer än en timme. Har du en relativt ny och snabb dator tar installationen runt 15-20 minuter.
Att din dator tuggat i mer än 14 timmar tyder på att något inte är rätt, om du gör en ren installation. Jag föreslår alltid en ren installation då den går snabbast och blir bäst. Innan du gör en ren installation måste du spara undan allt du inte vill förlora. En ren installation innebär att allt gammalt raderas.

Om du uppdaterar från Vista kan installationen ta lång tid, mycket lång tid, enligt Microsoft.
Vilken sorts installation gör du, en ren installation (du formaterar hårddisken innan installationen börjar) eller en uppdatering (Windows 7 installeras och uppdaterar alla program, mappar och filer så du får en dator som du kan använda direkt som vanligt)?

Jag gör en uppgradering från Vista. Körde Upgrade Advisor och där verkade allt ok.

Om nu uppgraderingen hänger/låser sig här hur går jag vidare? Eller är det bara att vänta?

Guest ollemunter

Ja, inte har Microsoft gjort det lättare precis för konsumenten.

En ren installation bör inte ta mer än högst 30 minuter.

Men 20 timmar för en uppdatering köper inte jag.

Jag väntar några timmar till. Är uppe i 16 tim nu.

Om nu uppgraderingen hänger/låser sig här hur går jag då vidare?

Känns som om man inte alls har någon möjlighet att påverka.

Jag tycker du väntar tills det gått 24 timmar innan du gör något mer med datorn. Förhoppningsvis har installationen blivit färdig då.

Om det inte skulle fungera och du sedan hur du skall åtgärda det beror lite på i vilken situation datorn hamnar i. I bästa fall kan du göra en systemåterställning. I värsta fall går det inte att komma åt systemet från hårddisken. Då kanske en reparation med Windowsskivan kan hjälpa.

Har du saker på datorn som du absolut inte vill förlora och datorn inte startar är ett räddningsprogram för dig något som du kan behöva. Ett annat förslag är att du hämta Ultimate Boot CD och startar datorn från den skivan. Där finns många verktyg du kan använda för att återskapa förlorade filer m.m. Ultimate Boot CD är gratis och du kan ladda ned den här:

http://www.ultimatebootcd.com/

Innan du går så långt, vänta först tills det gått drygt 24 timmar för att se om installationen lyckas. Avbryt det inte ännu! Avbryter du nu kan risken finnas att du får det mycket jobbigt att återskapa dina filer m.m. som du har på datorn.

Återkom när installationen är klar eller om den avbryts och det inte fungerar.

Efter 24 timmar avbröt jag installationen genom att stänga datorn. När jag sedan satte igång den igen (väntade två min) gick datorn tillbaka till Vista.
Körde Upgrade Advisor igen, men denna gång avinstallerade  jag alla program det anmärktes på.
Tydligen är det mycket viktigt att inaktivera antivirusprogrammet helt vilket jag gjorde denna gång.

Sen körde jag W7 Upgrade igen och efter ca fyra tim var det klart!

Datorn startar om flera gånger under installationen och verkar stå och tugga lite ibland men låt den vara. Kolla så att hårddisklampan blinkar eller flimrar under installationen då är allt ok.

Mot slutet blir det en mycket lång omstart som till sist försätter datorn i viloläge men när jag rörde på musen sparkades allt igång igen.
Glöm inte gå direkt till Windows Update när installationen är klar och sätt igång antivirusprogrammet!

Tack Åge o Cecilia för att ni engagerade er!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...