Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Moderkort frågor

Collezzz

Recommended Posts

Hej, har en lite äldre dell dimension 9150 med moderkortet DXP051 och har tänkt att slänga in en ny processor i den... Skulle en typ Core 2 Duo eller någon annan hyfsad processor funka så länge socketen e rätt? ("775 LGA") Om inte, går det att byta ut moderkortet i dell datorer?  Enligt resultaten på google går det nämligen inte...

All hjälp uppskattas! Ler

Jag är ingen expert men det borde gå att byta ut moderkortet i dell datorer men om den kom med ett förinstalerat os så kommer inte det att funka

Det är inte bara socketen som ska vara rätt för att det ska fungera med en ny processor utan moderkortet måste vara förberett för den hastighet etc som den nya processorn har. Om inte Dell har någon information angående uppgradering av processorer för din dator på sin support-webbplats så behöver du nog kontakta Dell.

du bör kontrollera vilken som är den högsta FSB (front side bus speed) för moderkortet.
troligtvis stöder det en max hastighet på FSB 1066 och utan att att kolla så så är jag nästan säker att dual core och den snabbare core 2 duo kan användas.

jag vet inte hur det är med märkesdatorer då det kan va svårt att få fram info om dessa men testa med det här programmet. vet du hur kraftigt ditt nätaggregat är?
http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/SIW.shtml

Du bör även kontrollera hur din låda är byggd. Eftersom det är Dell som ligger bakom datorbygget kan de ha anpassat lådan efter moderkortet och inte gå efter den standard som normalt gäller, ATX eller mATX.
Om lådan håller "måttet" går det att ta bort "bracketen", den plåt som omger kontakterna på moderkortet och på lådans baksida? Om du byter moderkort måste du byta denna plåt också. Går den inte att ta bort på din låda måste du byta låda om du byter moderkort.

Hur är det med kontakterna till nätaggregatet? Jag har sett Compaq-datorer med egna specialkontakter för moderkort och nätaggregatet anpassat därefter. Om nätaggregatet inte håller ATX-standard blir det att byta nätaggregat också!

Du får nog kolla upp lite mer om hur din dator är uppbyggd innan du ger dig på att byta CPU och/eller moderkort.

du bör kontrollera vilken som är den högsta FSB (front side bus speed) för moderkortet.
troligtvis stöder det en max hastighet på FSB 1066 och utan att att kolla så så är jag nästan säker att dual core och den snabbare core 2 duo kan användas.

jag vet inte hur det är med märkesdatorer då det kan va svårt att få fram info om dessa men testa med det här programmet. vet du hur kraftigt ditt nätaggregat är?
Jag kollade i programmet och FSB'n på processorn jag har nu är 798 mhz, antar att det är ~800mhz? Men är det då också moderkortets maxhastighet på FSB? Mitt nätaggregat ligger på 375 W. 

Åke N:
Förstod inte riktigt det där med "Om lådan håller "måttet" går det att ta bort "bracketen", den plåt som omger kontakterna på moderkortet och på lådans baksida?", kan du förklara bättre?

Dell kör med BTX moderkort, dessa kort är ganska ovarnliga så det är bättre att köpa en ny låda+nytt moderkort+ny processor och ny eldel så kan du ta dvd, grafikkort, hårddisk eller ännu bättre, sälj den gamla datorn och köp allting nytt istället

Åke N:
Förstod inte riktigt det där med "Om lådan håller "måttet" går det att ta bort "bracketen", den plåt som omger kontakterna på moderkortet och på lådans baksida?", kan du förklara bättre?

Experten nämner en av skillnaderna på moderkortet hos Dell som skiljer sig från den vanligaste normen, BTX. Om kortet har formatet enligt BTX-standarden är lådan formad efter det. Om lådan i sin tur också klarar ATX eller mATX-format är svårare att säga och inte helt säkert.

Om du kikar på baksidan av din dator hittar du uttag som USB, ljudkontakter, nätverksuttag m.m. Alla dessa kontakter sitter i små hål i en plåt. Denna plåt kan, om lådan är ombyggbar, vara borttagbar och då lämnas ett stor hål istället. När man köper en låda sitter det en plåt i ett stort hål. Denna plåt har en standardutformning för moderkort och är löstagbar.

När man köper ett nytt moderkort ingår det en motsvarande plåt som sitter på baksidan av en låda. Plåten som medföljer moderkortet har hål som passar alla anslutningar på moderkortet och som vänder utåt när det monteras i lådan. Denna plåt flyttas över till lådan innan moderkortet monteras. Därmed avlägsnar man den bifogade standarplåten från lådan eftersom den i 99% av fallen inte stämmer med moderkortets utformning. Denna plåt kallas för "bracket".

Experten nämner en av skillnaderna på moderkortet hos Dell som skiljer sig från den vanligaste normen, BTX. Om kortet har formatet enligt BTX-standarden är lådan formad efter det. Om lådan i sin tur också klarar ATX eller mATX-format är svårare att säga och inte helt säkert.

Om du kikar på baksidan av din dator hittar du uttag som USB, ljudkontakter, nätverksuttag m.m. Alla dessa kontakter sitter i små hål i en plåt. Denna plåt kan, om lådan är ombyggbar, vara borttagbar och då lämnas ett stor hål istället. När man köper en låda sitter det en plåt i ett stort hål. Denna plåt har en standardutformning för moderkort och är löstagbar.

När man köper ett nytt moderkort ingår det en motsvarande plåt som sitter på baksidan av en låda. Plåten som medföljer moderkortet har hål som passar alla anslutningar på moderkortet och som vänder utåt när det monteras i lådan. Denna plåt flyttas över till lådan innan moderkortet monteras. Därmed avlägsnar man den bifogade standarplåten från lådan eftersom den i 99% av fallen inte stämmer med moderkortets utformning. Denna plåt kallas för "bracket".
Okej, efter jag har kollat lite är jag väldigt tveksam till att man kan få av bracketen på något bra sätt, har hittat allt från fästen till plastdelarna på datorn till bultar på andra väggen av datorn...

Collezzz @ 2009-11-06, 10:27
927 @ 2009-11-05, 21:13

Jag kollade i programmet och FSB'n på processorn jag har nu är 798 mhz, antar att det är ~800mhz? Men är det då också moderkortets maxhastighet på FSB? Mitt nätaggregat ligger på 375 W. 

Åke N:

hur gammal är datorn?
du får inte fråm nåt mer än DXP051 när du kollar under motherboard - model?
vad står det efter northbridge?

möjligt att det går att få fram lite mer info via detta program men jag vet inte vad som är dold info
http://www.lavalys.com/

North Bridge Intel i945P Revision 00
South Bridge Intel 82801GB (ICH7/R) Revision 00

Hjälpte det?

Datorn är runt 4 år tror jag

kolla med everest corp ed, välj moderkort - chipset. där står alla fsb som stöds.
http://www.lavalys.com:8081/everestcorporate530.exe

Yay, den klarade 1066 MT/s tydligen :) Är det något annat som avgör vilken processor jag kan köra i systemet, typ det här med "nm"? Den jag har nu är på 90nm medans de flesta core 2 duo ligger på 45nm... Har det någon betydelse? Och hur vet jag ifall mitt nätagg pallar en viss processor?

45mn är väl bara en senare model, det tillverkas inga 90mn längre.
det är socket och fsb som är intressant, det finns ett par core 2 duo som använder fsb på 1366. köper du en E7400 sår får du ju en snabb cpu med bra cache, antar att du har typ en pentium 4 2.8 ghz nu. jag tror inte att en core 2 duo använder använder mer watt en din gamla cpu, max lika mycket. oftast är grafikkort (när man spelar) och skämen som slukar mest vad jag vet. dock är jag ingen expert på hårdvara men jag anser att 375w duger bra även i dag

45mn är väl bara en senare model, det tillverkas inga 90mn längre.
det är socket och fsb som är intressant, det finns ett par core 2 duo som använder fsb på 1366. köper du en E7400 sår får du ju en snabb cpu med bra cache, antar att du har typ en pentium 4 2.8 ghz nu. jag tror inte att en core 2 duo använder använder mer watt en din gamla cpu, max lika mycket. oftast är grafikkort (när man spelar) och skämen som slukar mest vad jag vet. dock är jag ingen expert på hårdvara men jag anser att 375w duger bra även i dag
Okej, min nuvarande processor är en Pentium 4 3.0 Ghz med HT. Enligt Everest drar den i typisk effekt 84 W varav max 101 W. Läste någonstans att man behöver ställa om clock speed i BIOS efter man har skaffat ny processor och på dell datorer kan man inte göra detta, hur löser jag det i så fall? 

Justja, vad är skillnaden på tray och box när man letar CPU's?

vet ej, är allergisk mot märkesdatorer men alla dina frågor går säkert att googla fram och dell har väl ett forum.

box = med fläkt

nu är du säkert mer insatt i detta än jag men efter en snabb koll så beskriver ju dell hur man ändrar inställningar i bios vid överklockning så det du skriver verkar ju märkligt (det kanske t o m även sker automatisk)

Har googlat en stund nu men har inte hittat något om det här och det känns inge kul att köpa en processor bara för att få veta att jag inte kan använda processorn därför jag inte kan ändra inställningarna för processorn i bios... 

Sen så sitter min processor såhär enligt dell: 

parts28[1].jpg

Då är väl boxed bara att glömma och det blir originalkylaren som gäller?

Hej!

OM du har ett "Sk" Vanligt Chassi = Låda! Så kan du göra som jag glorde OM PLÅNBOKEN TILLÅTER köpa ett UPPGRADERINGSPAKET då får du med både M-Kort och Boxad Processor,Boxad = Fläkt mm Till!

OCH då får du även GREJOR som passar ihop,SEN är det bara att se till att du har RÄTT HÅRD DISK och även Nätaggregatet är RÄTTSÅ VIKTIGT ENLIGT MIG iaf!

Mvh
Helren

Du skall inte köpa en tray och använa originalkylaren. Jag föreslår att du köper en boxed och använder kylaren som medföljer. Den är anpassad för CPUn. Köper du tray föreslår jag att du köper en ny kylare också.

Skillnaden mellan 90nm och 45nm är storleken på chipet, själva kretsen som utgör CPUn. Höljet är enbart till för att kunna få plats med alla anslutningar som CPUn behöver. Själva chipet är inte större än en lillfingersnagel.

Att går från 90nm till 45nm har flera fördelar. Den största är produktionskostnaden i längden. Genom att göra shipet mindre får tillverkaren ut fler kretsar per wafer (en stor skiva med olika beläggningar som kisel som sedan "prepareras" för tillverkning av kretsar) vilket innebär en kostnadsbesparing. I många fall minskar också värmeutveckligen något för varje enskild chip. Effektförbrukningen på en Dual Core ligger på runt 65W i dagsläget. Det betyder att ditt nätaggregat bör klara en ny Dual Core också.

Jag hittar inte mycket information hos Dell om din dator och hur man konfigurerar BIOS, om det behövs. Enligt Dells hemsida har dock moderkortet stöd för Pentium och Dual Core med LG775-socket (eller T-socket som Dell skriver). Dell skriver dock inte för vilka modeller kortet har stöd för. Här är det viktigt att veta att BIOS också är inblandat i vilket stöd moderkortet ger för olika CPU.

Eftersom det råder så stor osäkerhet föreslår jag att du kontaktar Dell innan du köper en ny CPU. Alternativet är att du byter moderkort, CPU och låda (din låda kan inte ta emot standardkort eftersom den inte har hål för bracket, kollat på Dells hemsida) och sätter i nya grejor där. Om du inte köper nya minnen bör du kontrollera att det moderkort du köper klarar de minnen du redan har.

Vad vill du vinna med att byta CPU?

Jag håller med dig, Dells konstruktion är gjord så att det är svårt att byta ut hådvara. Visst kan du använda samma kylare som till den gamla CPUn. Om den har en förbrukningseffekt om 85W och den nya 65W bör kylaren till den gamla vara god nog åt den nya. Ändå tycker jag att det är bättre att använda en kylare anpassad för den nya istället.

Dellkortet är långt ifrån idealet att bygga om en dator med. Moderkortet är anpassat efter lådan och hur Dell vill ha kylningen. Dessutom vet du inte helt säkert att BIOS på moderkortet stöder den CPU du tänkt dig.

Kontakta Dell först och hör med dem om moderkortet har stöd för CPUn som du önskar. Om det gör så, montera på CPUn och använd originalkylaren. Fungerar det behöver du ingen annan kylare. Om kylaren inte räcker till kommer datorn att stänga av när CPUn blir för varm. Det sker i de flesta fall när kylaren finns men gränsar till otillräcklig. Om kylare saknas helt, eller är kraftigt underdimensionerad, är risken mycket stor att CPUn bränner och blir permanent defekt.

Var noga med att torka av all gammal pasta på kylaren innan du monterar på den på en ny CPU. Lägg på ett mycket tunt lager ny pasta innan kylaren monteras på. För mycket pasta isolerar iställer för att hjälpa till med att leda över värmen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...