Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Irriterande Cookies


Ann-Margret

Rekommendera Poster

Jag undrar om det finns nån här som har en förklaring till varifrån det kommer cookies trots att jag angett att endast specialle siter typ banken osv får lov att sätta cookies. Det verkar vara så att dessa kommer i samband med msn. Dessa cookies lades förr i Användare-mittnamn-cookies och där plockade jag bort dem gång efter annan men de kom alltid tillbaka. Så plötsligt försvann de därifrån och lades istället på ett mera svåråtkomligt ställe, nämligen C/Användare/mittnamn/Appdata/Roaming/Microsoft - Samma sak där, jag letar upp mappen tar bort cookies, men de återkommer hela tiden.

Jag har Bullguard som antivirusprogram nu, det var samma sak när jag hade AVG Pro. Förutom Bullguard har jag Adaware och har även tidigare haft superantispyware. Ibland har dessa program hittat nån trackingcookie som de blockerat men det hjälper inte.

Jag är en före detta Macanvändare så jag är inte superhaj på vad HiJackThis-loggen betyder när jag scannar för att se om det finns nåt skräp som borde blockeras

Jag undrar - Är jag helt ensam om detta problem? Det känns som det skulle vara nåt skräp, det händer ibland att datorn hänger sig och jag måste starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du är inte ensam om detta. Har du något med Windows Live, så är det kört. De kommer då in bakvägen. En av dem är atdmt, en annan bing. Microsoft har smugit in det här med sina live-funktioner. Du kan ta bort dem, inte förhindra dem att komma in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry ...

Jag glömde skriva att senaste versionen av Messenger ingår också i det här. Den heter f ö just Windows Live Messenger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cookies har ju inget med skadliga program att göra så en HijackThis-logg är inte relevant i det här fallet. Cookies är ju totalt ofarliga för datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

det stör mig en aning när du så kategoriskt avfärdar cookies som ?totalt ofarliga?. Det var lite så tidigare, men inte nu längre. Normal användning av cookies är harmlös - ja.

 

Vissa siter läser av datorns cookies och analyserar ägarens surfvanor. Därefter kan utvald reklam riktas till just den datorn. Det kan man väl kanske stå ut med.

 

Det jag inte gillar är, att det samtidigt innebär en integritetskränkning. Det angår bara mig vilka sidor jag besökt och vad jag tittat på där. Det är enkelt att i normalfallet förhindra att vissa cookies laddas ner på datorn. Det är numera en enkel inställningsfråga.

 

Problemet nu är att Microsoft har ett stort företag ? Atlas Solutions - som nu säljer den här typen av information. Det är numera big business. De har ordnat det så fiffigt att man inte kan förhindra att dessa cookies laddas ner. De smygs ner via de s k live-programmen (Hotmail, Messenger m fl). Detta är enligt min mening principiellt åt h-e! De informerar inte om detta förhållande.

 

Vem vet vilka som får del av den här informationen? Det är min ensak vad jag gör på nätet -om jag vill ha det så.

Mvh
uh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev att cookies är ofarliga för datorn. Detta gör att en HijackThis-logg inte ger något när det gäller cookies. Jag skrev bara för att Ann-Margret skulle slippa klistra in en sådan logg i onödan.

Jag stoppar också cookies för att jag inte tycker att det är trevligt med övervakningen. Men jag använder inga Live-produkter så jag vet inte om det skulle vara något särskilt med de webbsidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar allvarligt på att kasta ut Live-produkterna.

Det är dessutom så, att svensk lag kräver att datoranvändaren accepterar cookies för att de alls ska få installeras. Det är därför frågorna kommer (om man ställt in så).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vem ser detta och vem är intresserad av att en viss ip har varit inne på vissa sidor.
den enda anledningen är ju att man ska få så revant reklam visad att jag ska klicka på den, dvs nån ska ska tjäna pengar på det. det är ingen övervakning och jag ser hellre bilreklam än reklam för blöjor (om det är resultat av jag tidigare varit inne på liknade sidor).
ser man detta som ett problem så förstår jag inte hur man kan leva i ett samhälle som detta med kameraövervakning, allt från gator, allmänna ytor/platser som tex butiker. nu kan vi börja snacka om övervakning och det kommer öka, det är väl alla överens om.
har man dessutom ett google konto (som tex jag har) så finns det ju tex registrerat vilka slökningar osv jag gör, alla dess tjänster och youtube. det är väl isf värre (och det finns kanske andra aspekter, jag är inte så insatt pga av ointresse).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Ann-Margret!

Varför inte använda InPrivate-surfning när du är på webben, då blir du ju osynlig och inget sparas på din dator av sessionen, om du använder IE8 förstås. Om det funkar 100 procentigt vet jag inte men kan vara värt att pröva. Själv har jag använt GhostSurf i flera år om jag vill vara anonym på nätet.

http://www.tenebril.com/consumer/ghostsurf/ghostsurf_standard.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

InPrivate-surfningen fungerar utmärkt i de flesta lägen. Det är ett bra alternativ.

Dessvärre fungerar den inte när man utnytttjat något i Live-familjen. Det är något man får ta, dessvärre. Det finns värre saker häri livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren alla. Även om jag inte betraktar cookies som nåt virus så anser jag det inte vara helt harmlöst att det stoppas in tracking cookies eller cookies som är avsedda för någon att avläsa sen vilka siter jag besökt eller som vill pracka på mig oönskade annonser. Tyvärr behöver jag använda mig av messenger så det verkar som att jag får fortsätta leva med detta - synnerligen irriterande. Förr fanns det ju en variant Trillian som kunde ta in såväl MSN som ICQ, men jag vet inte om den finns ännu eller om den isåfall också släpper in dessa irriterande cookies.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar
Jag har laddat hem Trillian nu och ska kolla om den låter bli att stoppa in dessa cookies. Än så länge har det inte kommit några fast jag har den på och är inloggad via den på messenger-kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att kolla om det fungerar, är att se om du får in en cookie som heter atdmt. Bl a den används av Microsoft för att "stjäla" information.

Berätta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren alla. Även om jag inte betraktar cookies som nåt virus så anser jag det inte vara helt harmlöst att det stoppas in tracking cookies eller cookies som är avsedda för någon att avläsa sen vilka siter jag besökt eller som vill pracka på mig oönskade annonser. Tyvärr behöver jag använda mig av messenger så det verkar som att jag får fortsätta leva med detta - synnerligen irriterande. Förr fanns det ju en variant Trillian som kunde ta in såväl MSN som ICQ, men jag vet inte om den finns ännu eller om den isåfall också släpper in dessa irriterande cookies.


annonserna finns ju där oavsett tracking cookies. det man kan lägga ner tid på är ju isf att få bort bort annonserna, det är inte alltid så lätt. en ännu viktigare orsak att få bort annonser att det kan spridas malware den vägen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att kolla om det fungerar, är att se om du får in en cookie som heter atdmt. Bl a den används av Microsoft för att "stjäla" information.

Berätta!


Tyvärr så kom dessa cookies tillbaka sen igen och det hjälper inte att avlägsna dem, Det är atdmt, bing, zune och några till. Jag skulle behöva bli av med det som kan sätta dessa cookies, måste ju finnas nån slags program i bakgrunden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med WinPatrol, det har en flik som heter Cookie Filter där texten är:
"... will remove cookies that contain certain text portions in their title."
http://www.winpatrol.com/

Annars så använder jag Firefox för surfning och där kan jag exakt ange vilka webbplatser som får och vilka som inte får lagra cookies om jag skulle vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

du berättar i ett inlägg här ovanför att du inte använder dig av några live-produkter. Det betyder att du slipper det här problemet.

Nu säger du att Firefox löser det här om man ställer in rätt. Nu får du ett rakt förslag från mig.
Utnyttja en Live-produkt (med firefox), exempelvis Hotmail eller Messenger. Berätta sedan här hur det blev med cookiesarna! Du verkar fortfarande inte fatta att de inte kommer in på vanligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte en gång registera mig för ett MSN-konto men jag gav upp vid andra sidan med frågor som jag var tvungen att fylla i för att komma vidare.

När jag med mina vanliga cookie-inställningar (tillåt att webbplatsen lagrar cookies till Firefox stängs av men tillåt inga tredjepartscookies) söker på bing.com så lagras det några bing-cookies. Om jag tar bort de cookiesarna och därefter blockerar cookies från bing innan jag på nytt söker på bing.com så finns det därefter inga bing-cookies lagrade.

När det gäller cookies från atdmt.com så är följande webbadresser
api.atdmt.com
c.atdmt.com
click.atdmt.com
image.atdmt.com
ll.atdmt.com
mir.atdmt.com
nc.atdmt.com
rmd.atdmt.com
spd.atdmt.com
spe.atdmt.com
srch.atdmt.com
vid.atdmt.com
view.atdmt.com
www.atdmt.com
blockerade i min hosts-fil. Det innebär att ingen webbtrafik, och därmed inga cookies, utväxlas mellan min dator och de webbadresserna. Däremot så finns det som en kommentar i Hosts-filen att om man blockerar switch.atdmt.com så får påverkar det "Hotmail signup" resp. om man blockerar clk.atdmt.com så påverkar det nedladdningar från Microsofts webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det innebär att ingen webbtrafik, och därmed inga cookies, utväxlas mellan min dator och de webbadresserna."

Det är ju självklart, att om du i praktiken blockerar webbtrafiken till de här ställena, så får du inga cookies. Men, om du använder Live-funktionerna, så får du det. Även med Firefox!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Cecilia!

Beträffande din kommentar om MSN-konto. Det är ju bara en mailadress som behövs och sedan ett lösenord, något annat behövs inte. Det är vad jag har., för att kunna använda MSN.

Kanske man också behöver ha ett namn, anonym behöver man ju inte vara, men det duger med ett smeknamn, för ens vänner och bekanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...