Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande "Felaktig parameter" vid försök att kopiera från Memory Stick Pro-kort


Lina Otterdahl,                    PC för Alla

Rekommendera Poster

Lina Otterdahl,                    PC för Alla

Min dator vill plötsligt inte läsa kamerans Memory Stick Pro-kort. Jag brukar föra över bilder till datorn via usb-sladd mellan kameran och datorn. Det går inte längre.


Jag kan titta på bilderna i kameran (Sony Cyber-shot), och jag kan ansluta kamerna/kortet till datorn (via usb-sladd), men där syns inte bilderna i mappen (om jag väljer att visa minityrer) och de går inte att föra över till datorn.

Om jag tar tag i en fil och drar över den till en mapp på datorn poppar felmeddelandet "Det går inte att kopiera xxx. Felaktig parameter" upp.

Det har inte varit några som helst problem att läsa kortet tidigare, eller att kopiera bilder från det till datorn. Och jag har vad jag vet inte gjort några uppdateringar i datorn som skulle kunna påverka. Vad kan det vara för fel - och hur åtgärdar jag det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Testa att försöka överförabilderna med en annan dator och försök också att koppla minneskortet direkt till datorn med en kortläsare.

Om det ovanstående inte fungerar så kan du testa med ett program som kan återställa förlorade filer:

http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.125164

Vet inte riktigt vad problemet kan vara men det kanske kan vara så om kortet har använts mycket och du inte har formaterat kortet efter att du har tömmt det på bilder, så kan det tillslut bli ett fel på det som gör att du inte kan läsa från det.

Så efter att man har tömmt sitt minneskort så ska man alltid formatera det för att undvika problem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lina Otterdahl,                    PC för Alla

Jag testade först via en annan dator - funkade inte. Sedan via kortläsare - funkade inte. Men via en kollegas dator kunda jag läsa kortet och därmed "rädda" (= föra över) bilderna jag ville spara.

Sedan formaterade jag om kortet och nu verkar det fungera bra igen. Ska bara testa att föra över några bilder till den dator där det började krångla, men jag är hoppfull!

Och jag tror att allt berodde på just det att jag raderat och tagit nya kort på löpande band, utan att formatera emellan. Det var nog helt enkelt trött och slitet :-)

Tack för dina bra tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...