Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivir


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har utan min medverkan fått in ett program i datorn som tycks heta Antivir och som varannan minut poppar upp en ruta som beskriver alla hemskheter jag har i datorn (trojaner och virus) trots att genomgång med Norton Antivirus är helt okay och trots att jag ha både uppdaterat antivirusprogram och operativsystem. Mitt problem är att jag inte kan få bort programmet. Det går inte att avinstallera vare sig i kontrollpanelen eller CCleaner och när man klickar på uninstall så händer ingenting.

Hur blir jag av med detta störande program som jag misstänker är något elakt i sig?

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) från:
http://www.download.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html
Dubbelklicka på mbam-setup för att installera programmet.

Se till i slutet av installationen att det är bockar för:
Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware
Starta Malwarebytes' Anti-Malware
Tryck på Slutför
Om det finns någon uppdatering så kommer den att laddas ner och installeras.

Om det inte går att uppdatera inifrån programmet så ladda själv ner senaste uppdateringen:
http://www.malwarebytes.org/mbam/database/mbam-rules.exe
och starta den för att uppdateringen ska ske.

När programmet startar så välj "Utför snabb skanning" och tryck på Skanna.
Skanningen tar ett tag.
När den är klar så tryck på OK och sedan "Visa resultat".
Bocka för allt och tryck sedan Ta bort markerade.
När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.
Om det blir ett felmeddelande Error loading... efter omstarten så starta om datorn än en gång.
Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det.

Om loggen inte kommer upp själv i Anteckningar så hittar du loggen på fliken Loggar i MBAM.
Kopiera loggen och klistra in den i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) från:
http://www.download.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html
Dubbelklicka på mbam-setup för att installera programmet.

Se till i slutet av installationen att det är bockar för:
Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware
Starta Malwarebytes' Anti-Malware
Tryck på Slutför
Om det finns någon uppdatering så kommer den att laddas ner och installeras.

Om det inte går att uppdatera inifrån programmet så ladda själv ner senaste uppdateringen:
http://www.malwarebytes.org/mbam/database/mbam-rules.exe
och starta den för att uppdateringen ska ske.

När programmet startar så välj "Utför snabb skanning" och tryck på Skanna.
Skanningen tar ett tag.
När den är klar så tryck på OK och sedan "Visa resultat".
Bocka för allt och tryck sedan Ta bort markerade.
När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.
Om det blir ett felmeddelande Error loading... efter omstarten så starta om datorn än en gång.
Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det.

Om loggen inte kommer upp själv i Anteckningar så hittar du loggen på fliken Loggar i MBAM.
Kopiera loggen och klistra in den i ditt svar.



Tack för informationen so far. Det verkar som om jag har fått Email-worm.win32.merond.a i datorn.

Ja testar ovanstående anti-malwareprogram.

Gunilla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Till Gunilla!

Verkar som om Norton inte är det bästa skyddsprogrammet.

Rekommendersr ett byte, så slipper du detta i framtiden.

Mitt förslag är NOD32 eller Eset Smart Security som bägge hade stoppat detta, med dom rätta inställningarna förstås.

Kommer säkert att bli emotsagd av vissa.

Och till Ocean, Ad-aware är tyvärr inte gångbart längre, möjligen de Cecilia rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Gunilla!

Verkar som om Norton inte är det bästa skyddsprogrammet.

Rekommendersr ett byte, så slipper du detta i framtiden.

Mitt förslag är NOD32 eller Eset Smart Security som bägge hade stoppat detta, med dom rätta inställningarna förstås.

Kommer säkert att bli emotsagd av vissa.

Och till Ocean, Ad-aware är tyvärr inte gångbart längre, möjligen de Cecilia rekommenderar.


Jag trodde man kunde lita på Norton och Fsecure och McAfee. Jag har beställt en ny dator och där ska det finnas 15 mån McAfee medskickat. Ska inte dessa program klara ett maskangrepp? Jag har levt i förvissningen att stäntigt uppdaterat Norton skulle skydda mig från att smittas av kryp.

Gunilla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Gunilla!

Verkar som om Norton inte är det bästa skyddsprogrammet.

Rekommendersr ett byte, så slipper du detta i framtiden.

Mitt förslag är NOD32 eller Eset Smart Security som bägge hade stoppat detta, med dom rätta inställningarna förstås.

Kommer säkert att bli emotsagd av vissa.

Och till Ocean, Ad-aware är tyvärr inte gångbart längre, möjligen de Cecilia rekommenderar.


Jag trodde man kunde lita på Norton och Fsecure och McAfee. Jag har beställt en ny dator och där ska det finnas 15 mån McAfee medskickat. Ska inte dessa program klara ett maskangrepp? Jag har levt i förvissningen att stäntigt uppdaterat Norton skulle skydda mig från att smittas av kryp.

Gunilla


Jag tycker man kan lite på de flesta vanliga säkerhetspaketen så länge man inte laddar ner uppehovsskyddade filer och patchar sin dator.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja @ 2009-11-01, 17:36
Cecilia @ 2009-11-01, 16:59

Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) från:
http://www.download.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html
Dubbelklicka på mbam-setup för att installera programmet.

Se till i slutet av installationen att det är bockar för:
Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware
Starta Malwarebytes' Anti-Malware
Tryck på Slutför
Om det finns någon uppdatering så kommer den att laddas ner och installeras.

Om det inte går att uppdatera inifrån programmet så ladda själv ner senaste uppdateringen:
http://www.malwarebytes.org/mbam/database/mbam-rules.exe
och starta den för att uppdateringen ska ske.

När programmet startar så välj "Utför snabb skanning" och tryck på Skanna.
Skanningen tar ett tag.
När den är klar så tryck på OK och sedan "Visa resultat".
Bocka för allt och tryck sedan Ta bort markerade.
När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.
Om det blir ett felmeddelande Error loading... efter omstarten så starta om datorn än en gång.
Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det.

Om loggen inte kommer upp själv i Anteckningar så hittar du loggen på fliken Loggar i MBAM.
Kopiera loggen och klistra in den i ditt svar.




Tack för informationen so far. Det verkar som om jag har fått Email-worm.win32.merond.a i datorn.

Ja testar ovanstående anti-malwareprogram.

Gunilla


Hej Cecilia och tack för din utförliga information!

Jag har nu kört det anvisade programmet och fått följande logfil:

Malwarebytes' Anti-Malware 1.41
Databasversion: 3078
Windows 5.1.2600 Service Pack 3

2009-11-01 18:39:18
mbam-log-2009-11-01 (18-39-18).txt

Skanningstyp: Snabb skanning
Antal skannade objekt: 119512
Förfluten tid: 13 minute(s), 35 second(s)

Infekterade minnesprocesser: 0
Infekterade minnesmoduler: 0
Infekterade registernycklar: 1
Infekterade registervärden: 0
Infekterade registerdataposter: 2
Infekterade mappar: 0
Infekterade filer: 2

Infekterade minnesprocesser:
(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade minnesmoduler:
(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade registernycklar:
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{2b96d5cc-c5b5-49a5-a69d-cc0a30f9028c} (Adware.Minibug) -> Quarantined and deleted successfully.

Infekterade registervärden:
(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade registerdataposter:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Security Center\AntiVirusDisableNotify (Disabled.SecurityCenter) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Security Center\FirewallDisableNotify (Disabled.SecurityCenter) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully.

Infekterade mappar:
(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade filer:
C:\WINDOWS\system32\serauth1.dll (Trojan.Agent) -> Quarantined and deleted successfully.
C:\WINDOWS\system32\serauth2.dll (Trojan.Agent) -> Quarantined and deleted successfully.

Det ser bra ut tycker jag, men jag har fortfarande har  Antivir ikonen i aktivitetslisten och där poppar följande meddelande upp varannan minut:

"Warning W32.Fnumbot found on your computer. This may lead to personal data loss and password stealing."

Och mitt på skrivbordet dyker fortfarande Antivir Security rutan upp där jag ombeds betala för att få bort 22 upptäckta hot, virus, trojaner och maskar.

Programmet går inte att ta bort vare sig i kontrollpanelen, eller Ccleaner. Det försvinner inte heller vid Windows återställning till tidpunkt före detta elände.

AdAware visar inga problem. Norton antivirus visar inte heller några problem.

Summa summarum verkar det som om jag har fått bort trojanerna men enligt Antivir finns de kvar.

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget antivirusprogram som klarara av allt skadligt. Mycket bra produkter klarar av kanske mer än 95% men det blir fortfarande väldigt mycket kvar som de inte klarar av.

Email-worm.win32.merond.a sprids inte bara med mejl, utan även i fildelningsnätverk som infekterade program och via externa hårddiskar, USB-minnen etc.

Det låter som att datorn behöver rensas ytterligare. Detta forum är dåligt på att hantera de långa loggar som blir från de program som behöver användas så om du skriver i http://eforum.idg.se, ett annat IDG-forum, så får du hjälp av mig eller någon annan där. Du skriver ett inlägg genom att trycka på Skapa inlägg i vänsterkolumnen. Klistra gärna in en länk till den här tråden så att vi kan se vad som redan har hänt med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Gunilla!

Verkar som om Norton inte är det bästa skyddsprogrammet.

Rekommendersr ett byte, så slipper du detta i framtiden.

Mitt förslag är NOD32 eller Eset Smart Security som bägge hade stoppat detta, med dom rätta inställningarna förstås.

Kommer säkert att bli emotsagd av vissa.

Och till Ocean, Ad-aware är tyvärr inte gångbart längre, möjligen de Cecilia rekommenderar.


ja du kommer bli emotsagd eftersom du inte vet vad "detta" är, hur kan du då påstå att nod32 stoppat det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget antivirusprogram som klarara av allt skadligt. Mycket bra produkter klarar av kanske mer än 95% men det blir fortfarande väldigt mycket kvar som de inte klarar av.

Email-worm.win32.merond.a sprids inte bara med mejl, utan även i fildelningsnätverk som infekterade program och via externa hårddiskar, USB-minnen etc.

Det låter som att datorn behöver rensas ytterligare. Detta forum är dåligt på att hantera de långa loggar som blir från de program som behöver användas så om du skriver i http://eforum.idg.se, ett annat IDG-forum, så får du hjälp av mig eller någon annan där. Du skriver ett inlägg genom att trycka på Skapa inlägg i vänsterkolumnen. Klistra gärna in en länk till den här tråden så att vi kan se vad som redan har hänt med datorn.


Tack för att du engagarerar dig!

Nu har jag kört Anti-Malware igen och det passerar utan problem. Jag har också kört PcDocPro
som jag haft sedan tidigare och det programmet har såvitt jag förstår rensat registret från hot.

Så har jag tagit bort Antivir i autostarten för att det inte ska dyka upp stup i ett. Det gick bra, dock inte att ta bort programmet.

Efter dessa åtgärder känner jag igen datorn igen. Inga varningar dyker upp. När jag får den nya datorn om en dryg vecka ska jag pensionera denna dator så jag kanske låter det vara så här.

Så fantastiskt att så snabbt få råd och stöd via detta supportforum!
Jag sänger ner för idag och återkommer i morgon om datorn behöver ytterligare rehabilitering.

Det jag är lite orolig för är att det under dessa infekterade timmar har gått ut elaka mejl till personer som finns i Outlook Express adressbok.

Gunilla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan läsa vad andra anser om PC Doc Pro på
http://www.mywot.com/sv/scorecard/pcdocpro.com
Oavsett det så är det ett registerstädningsprogram som tar bort sådant som t ex avinstallationsprogram inte har tagit bort från registret, och inte ett program som tar bort skadliga filer eller andra hot. På deras webbsida http://www.pcdocpro.com/ så står det t ex:

  • Invalid shared DLL files
  • Links to broken applications
  • Obsolete shortcuts
  • Invalid files
  • Incorrectly uninstalled software
  • Empty Registry keys
  • Associations with invalid files
vilket inte har det minsta med infekterade datorer att göra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollemunter @ 2009-11-01, 17:40
Till Gunilla!

Verkar som om Norton inte är det bästa skyddsprogrammet.

Rekommendersr ett byte, så slipper du detta i framtiden.

Mitt förslag är NOD32 eller Eset Smart Security som bägge hade stoppat detta, med dom rätta inställningarna förstås.

Kommer säkert att bli emotsagd av vissa.

Och till Ocean, Ad-aware är tyvärr inte gångbart längre, möjligen de Cecilia rekommenderar.


Hej Munter!

Där tycker JAG att du har HELT FEL!

Då jag nu dom senaste åren kört med SYMANTEC "NORTON INTERNET SECURITY" Dock Kanske INTE ALLTID Security utan i vissa fall även bara Nortons antivirus!

Och även Testat MÅNGA UTAV ALLA som finnes dock ej alla, då får man väl INTE göra annat än att prova virusprogram *Ler*!

Jag kan ju HÅLLA MED dig ang NOD32 som JAG OCKSÅ tyckte var skapligt! Men somsagt UNDER DESSA Ca 5 åren så är jag VÄLDIGT NÖJD med SYMANTEC´s "NORTON" och kommer nog att även ifort sättningen att köra med NORTON!

Och NU MED 2010 SÅ är jag OTROLIGT NÖJD även 2009 är att Rekomendera ENLIGT MIG!

SEN SÅ finns det ju några TILL SK FREE WARE program = GRATIS Som är skapliga!

Och GOD FORTSÄTTNING PÅ HALLOWEENèn!

Mvh
Helren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Helren!

Jag sa förslag inte att NOD32 var bäst, men det är väldigt bra på att stoppa nerladdningar och jag har under alla år inte haft ett virus. Skulle ha haft, om inte NOD32 stoppat nerladdningar  jag gjort. Om det är bäst på att stoppa virus vet jag inte, men en nerladdning från en ej säker adress eller webbsajt, ja då litar jag på NOD32.

Ty det verkar ju som Gunilla fått det via någon webbsajt, eftersom hennes Antivirus inte reagerade.

Samma med mailen, där är NOD32 suveränt och det bästa är att det inte drar energi ur datorn, som jag förstår att vissa andra system gör. Fast jag använder mest MailWasher för att kolla mailen och detta program, håller jag för att vara ett av de bästa i sin genre.

Virus ör ju i regel nåt man får i datorn, när man startar en exefil som är infekterad.

Sedan må alla kasta sig över mig och säga att jag har fel.

avast i gratisversion är det bästa, om jag skulle välja gratis.

Jag kör det i virtuella installationer på VMware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...