Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk XP - Windows7


PerE

Rekommendera Poster

Jag har problem att få i gång hemmanätverket XP-Windows7.
Från Windows7 till XP går det utmärkt men den andra vägen är nobben. Datorn påstår att jag inte har tillstånd men hur jag försöker med delning så får jag inte till det. (OK det fungerar mot vissa Public mappor men inte mera.)
/PER

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ju dela ut de mappar som ska vara åtkomliga och man måste tillåta lokal fildelning i datorns brandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Om du försöker att använda home groups funktionen i Win 7 så fungerar den bara tillsammans med andra datorer som kör Win 7 inte datorer som kör vista eller xp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har samma namn på näten? Vilket är det enda jag vet om nätverk på datorer.

Jovist, annars skulle jag inte ha kontakt över huvud taget
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ju dela ut de mappar som ska vara åtkomliga och man måste tillåta lokal fildelning i datorns brandvägg.


Har öppnat "allt" lokalt i brandväggen och delat ut alle mappar men Standardsvaret jag får: Mappen inte tillgänglig. Kanske du inte har behörighet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Om du försöker att använda home groups funktionen i Win 7 så fungerar den bara tillsammans med andra datorer som kör Win 7 inte datorer som kör vista eller xp.


Nix, kör inte med Home Groups, har läst detta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem mellan en Vista och en XP-dator.
Det gick bra att komma in i XP:n från Vista men inte tvärtom.
Jag tror det beror på att jag inte hade något lösenord på Vista-datorn (och inte heller på XP:n för den delen) och därför släpper in Vista in någon.

Hälsningar Rito

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecillia & Rito

Tack för inlägg.
Datorerna har olika namn, var utan lösenord.
La inn lösenord på båda men det hjälpte tyvärr inte.
Windows7 till XP går bra men XP -> Windows7 tillåter bara Public & Users

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland blir man fundersam. Jag kommer inte åt min Window7 via mitt lokala nätverk men om jag använder Logmein (www.logmein.com) så kommer jag åt hela hårddisken!!!

 

Logmein är ett suveränt gratisprogram som ger dig tillgång till din hemmadator via Internet




År det någon som har ett fungerande nätverk XP -> windows7 som jag kan prata med på telefon?
070 6289907
Per
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen fungerar delningen:

 

Högerklicka på mappen du vill dela ut.

Markera Dela med

Välj personer

Klicka på nedpilen i Lägg till

Klicka på Alla och välj Lägg till

Klicka på Alla och välj Behörighetsnivå

Välj Dela

 

Har inte fått till att dela hela C: på en gång

/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...


Hej O God fortsättning o GOTT NYTT!

Sen är det väl så att det UNDERLÄTTAR om det är samma Filsystem?

NTFS kan läsa FAT32 men ej Tvärt om,och du kanske till o med har exfat på WIN 7 ?

Helren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NTFS och FAT32 är olika filsystem. Ett filsystem kan inte läsa något alls för det handlar om hur data är strukturerat på hårddisk, CD, USB-minne etc. Det är Windows 2000 och nyare som kan läsa både NTFS och FAT32. Men det spelar ingen roll vad det är för filsystem på olika datorer i ett nätverk. Det går t ex bra för en Windows-dator att komma åt filer på en Linux-dator med filsystem som inte Windows kan hantera eftersom det över ett nätverk inte går någon information om filsystem. Det som inträffar är ungefär att en dator skickar ut frågan "Skicka mig filen x som finns på dator y" och då skickar dator y filen x i en form som är helt oberoende av vad det är för filsystem på hårddisken.

När det gäller nätverk mellan XP och Windows 7 så kan man, om engelska är okej, kolla på:
http://www.howtogeek.com/howto/windows-7/share-files-and-printers-between-windows-7-and-xp/
http://forums.pcpitstop.com/index.php?showtopic=168505

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Dela skrivaren mellan datorer i ett hushåll

Vi hade två datorer i huset med en gemensam brother skrivare. Maken hade en stationär med XP och jag en bärbar med vista.Xp datorn var kopplad till skrivare och jag kunde skriva ut trådlöst ...... Nu har maken köpt en ny stationär dator med win7 som blivit kopplat till skrivare, men det funkar ej längre att dela ut skrivaren till min bärbara med vista. vi fick ingen inslallations cd till skrivaren när vi köpte den i somras så drivrutinerna mm har vi laddat hem via brothers hemsida.

Min vista dator svarar att: skrivrutin .INF saknas

Är det nån som har förslag eller en lösning vore jag evigt tacksam

Mvh Pillan72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du från din Vista-dator se en utdelad mapp i datorn med Windows 7?
Dvs ligger problemet i utdelning/åtkomst eller skrivarinstallationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


när jag på min bärbara med vista tar fram nätverket ser jag thomson modemet+anders dator och min egen pernilla.
när jag klickar på anders-dator får jag upp skrivaren brother+delande mappar.
det går ej att ansluta till skrivaren under anders-dator med om jag klickar på min dator och tar fram skrivaren och försöker skriva u t så läggs dokumentet i kö
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det fram till skrivaren när det läggs i kö?
Har du tagit bort och installerat skrivaren på nytt nu när den är ansluten till en annan dator i nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Tack för ditt svar........

har ej ominstallerat skrivare, jag satt bara in skrivarens kabel i nya datorn så funkade det att skriva ut via den nya win7 datorn men inte längre från min bärbara med vista.
På min bärbara ser det ut som dokumenten jag försöker skriva ut läggs i kö.ska jag kolla hur det ser ut på win7 datorn om det finns nån kö där?


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din Vista-dator så finns det säkert någon inställning eller liknande som anger att skrivaren finns på dator x i nätverket, men nu finns inte dator x längre utan skrivaren sitter på dator y. På något sätt måste ju datorn få reda på att skrivaren finns på ett nytt ställe. För mig som inte håller på något särskilt mycket med skrivare och nätverk så verkar det enklast att först avinstallera skrivaren och sedan installera den på nytt i Vista-datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Genom att helt tillfälligt stänga av brandväggen i båda datorerna så länge dom har kontakt, så fungerar det perfekt att dela hemmanätverk (Comhem) mellan XP och Windows 7. I alla fall om man använder ZoneAlarm. Brandväggen i routern kan vara på.

 

I Windows 7 heter gruppen MSWORKS medan det i XP heter MSHOME, och det är här man måste ändra!

Gå in i XP och ändra till MSWORKS (skapa ny nätverksplats via guiden i menyn till höger) och låt det gå några minuter, sedan bör nätverket hitta båda datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...