Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Fujitsu-Siemens Amilo XI 1526


Jari Karivainio

Rekommendera Poster

Jari Karivainio
Hej!
Tacksam för hjälp med en F-S Amilo xi 1526. Den startar inte upp efter en microsoftuppdatering. Troligtvis bios som behöver flashas men hur göra när
pc;n inte startar. Går heller inte göra i biossetup.
Tacksam för tips.

/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Är det en gammal dator?

BIOS uppdaterar man om det behövs, ja, men inte för att vanliga uppdateringar ska gå att göra eller funka. BIOS bör uppdateras om man bytt ut olika komponenter eller lagt till nya hårdvaror i datorn eller att många drivrutiner ändrats. Den normale användaren behöver sällan uppdatera BIOS.

Vilken uppdatering gjorde att detta hände?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Det var installation av IE8 och Silverlight, efter omboot stod laptopen som sten.

Bios kommer jag in i. Den är dock låst med boot pwd som jag inte har. Vid uppstart passeras bios startsekvens. När windows skall starta fastnar cursorn blinkande uppe i vänstra hörnet och diskaktiviten avstannar.

Har lyckats uppdatera bios med en iso-version på en cd, en mandatory från f-j.
Har just nu inte tillgång till windows originalskiva, den windowsskivar jag försökt reparera från har inte fungerat.

Skall nu göra ett försök att starta upp den från en Ubuntu 9.10 cd och se om jag kan lokalisera boot.ini filen och se om den är skadad.

Har fått igång laptopen med ubuntu 9.10 från cd. Filsystemet ser ut vara intakt, boot.ini korrupt,
har lagt in en ny. Tittade på den i min stationära med win xp pro, laptopen har xp home, lade in denna som operativ. Skall nu försöka starta upp med windows i felsäkert läge och göra en systemåterställning.

Det hjälpte inte. Fortfarande samma symptom.

Under uppstarten med ubunto fladdrar io error för hårddisk förbi.

/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Har windows cd;n men kan varken reparera eller installera. Windows hittar ingen hårddisk trots att jag kan se den i ubuntu. Den är dessutom bootbar och efter vad jag kan se är windows intakt. Hårddisken har sataanslutning vad jag se.
Tacksam för tips, har aldrig tidigare råkat ut för detta fel.
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn i BIOS. Går in i inställningarna för hårddisken och se till att SATA-inställningarna står på IDE. Kan låta kryptiks men det kan lösa ditt problem.
Httar inte WIndows disken kan det bero på att SATA-inställningarna för disken står på AHCI. Det borde inte vara så eftersom du inte rört BIOS vid uppdateringarna. Något kan dock ha hänt av någon orsak som ingen kanske kan förklara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Nu fungerar laptopen igen, fick anlita serviceavdelningen hos leverentören.
Partitionstabellen hade blivit korrupt när installationen av IE 8 och silverlight tydligen kraschade i slutfasen. Den av FS flaggade uppdateringen av bios (mandatory) skulle ha varit installerad redan i våras då den släpptes. Med denna på plats hade förmodligen installationen avlöpt normalt.
Tydligen är modellen Amilo behäftad med svagheter från fabriken som biosuppdateringen skulle avhjälpa.
Man lär sig något nytt varje dag, bland annat vikten av att undersöka om det finns viktiga uppdateringar att hämta hos datortillverkaren. Jag klistrar in ett utdrag från FS support.

Mandatory BIOS update

Some Fujitsu notebooks are experiencing long-term faults in their graphics displays. This is due to faulty graphics cards and chipsets. The problem can be remedied by replacing the graphics card or motherboard. During the warranty this repair is performed by us free-of-charge:

The following AMILO Notebook systems may be affected:

- AMILO Notebook Xi 1526
- AMILO Notebook Pi 1556
- AMILO Notebook Xa 1526
- AMILO Notebook Pa 1538
- AMILO Notebook Pa2548
- AMILO Notebook Xa 2528
- AMILO Notebook Xa 2529
- AMILO Notebook Xi 2428
- AMILO Notebook Xi 2528

The following errors may occur:
  • Development of stripes on the display / garbage on the display
  • Display does not work at all
  • System does not boot
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...