Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kopiera en win-hd till en nyköpt som är tomhjälp önskas


hottiz

Rekommendera Poster

har en hd i en dator som jag ska byta ut
mot en större...hur kopierar jag över
inehållet till den nya?(medföljande
cd-skivor till datorn är bara sk."Rescue-cd")
winxp sp2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Om du hade tänkt att kopiera över Windows till den nya datorn och det är en oem version av win du kör så går inte det.

Oem versioner är bundna till den dator dom installeras på, om din dator levererades med windows förinstallerat så har du förmodligen en oem version av windows.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skall du ha en större HD i samma dator, eller flytta datat till ny dator?

När det är fråga om större disk i samma dator har jag använt R-DriveImage för att klona disken. (Jag använder också samma program för att backup av systemdisken i form av image-filer.)
R-DriveImage kan köras under Windows. Det går också att skapa en boot-disk och starta datorn från den.
R-DriveImage kan både kopiera en disk eller partitioner och skapa imagefiler som kan återställas till en disk. Diskarna kan vara interna eller anslutna med USB.
Programmet kostar några hundralappar. Det går att köra gratis under en provperiod, men vissa funktioner är spärrade då.

http://www.drive-image.com/

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta ut en hårddisk till en större hårddisk i samma dator kan inte jag se vara ett brott mot licensavtalet för en OEM-version av Windows. En hårddisk kan gå sönder och i dagens snabba utvecklingsläge är det knappast lönt eller ibland möjligt, att köpa en exakt lika dan som den man en gång hade. Windowsinstallationen stannar kvar i datorn med all annan hårdvara kvar.

hottiz, att klona din befintliga disk är inte några större problem. Du kan med fördel använda dig av Ultimate Boot CD för detta ändamål och Ultimate Boot CD är gratis. Du hämtar den här:

http://www.ultimatebootcd.com/

Det är en ISO-fil och du bränner den på en skiva. Den är startbar (bootbar) och alla verktyg du behöver finns med på skivan. För att använda den måste du använda dig av lite enkla kommandon men det ser du snabbt hur du skall göra.

Det finns ett annat program som jag använt mig av och som fungerar mycket bra. Visserligen ligger min version på en skiva som jag fick med en Seagate-disk som jag köpte som retailkit. Min version är dedikerad till Seagate och Maxtor-diskar. Jag måste ha en hårddisk av fabrikaten Seagate eller Maxtor installerad för att mjukvaran skall fungera. Nu har jag det eftersom jag fick skivan med en Seagate-disk. Därmed kan jag använda mjukvaran på alla andra hårddiskar jag har.
Programmet heter egentligen Acronis True Image. Acronis själva säljer det under eget namn, Acronis True Home Image 2010 och du kan hämta en utvärderingsversion här:

http://www.acronis.com/homecomputing/download/

När du installerar mjukvaran kan du skapa en startbar skiva. Min Seagateskiva är från början startbar och det kanske Acronis egna också blir när du bränner den till en skiva. Kan vara värt att prova.

Installera din nya hårddisk i datorn och formatera den.
Lägg i en av skivorna, antingen Ultimate Boot CD eller Acronis-skivan och starta om datorn på skivan.
När du har startat datorn från skivan är inte ditt OS aktivt. Det tillåter att din hårddisk med Windows på kan klonas. Med båda alternativen är det en enkel sak att göra.

När du är klar med kloningen startar du om datorn och går in i BIOS. Där ställer du om startsekvensen till att starta från din nya hårddisk först. Spara och starta om datorn och nu skall din dator starta utan problem på den nya disken.

Jag har själv gjort det här några gånger och det har alltid gått bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Råkade visst läsa fel trodde att han skulle flytta en hårdisk med windows från en gammal till en ny dator. Men ser ju nu att han bara ska uppgradera till en större hårddisk och det är ju såklart inga problem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...