Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Grafikkorts Minnesfrekvens??

Pedrosa

Recommended Posts

Tjena

Jag sitter på ett nästan helt nytt MSI Geforce 250 GTS (512MB). Jag har suttit och kört minna grafikminneskrävande spel så som GTA IV. Jag undrade varför spelet gick så långsamt även på rätt låga inställningar (FPS:20-28 med hack i mellan åt) Men det är inte det som är det stora PcForAlla hj?lp1.jpg
problemet utan kolla bilderna (anv. Ctrl + Skroll om ni inte ser). Utlovad klockfrekvens är 2,3 GHz eller 2300 MHz. Men varför visar då MSI Afterburner  1.115Ghz eller 1150Mhz. Hela datorn är en MSI dator 
PcForAlla hj?lp2.jpg
så kompabiliteten borde vara stor. Dator specifikationerna lyder nedan. Undar om någon kan förklara hur detta kan komma sig eller om programmet visar fel. Fann programmet i en av PcForAllas guider! Kanske är minnet nerklockat!? 

Intel Core 2 Duo 2,8Ghz
Corsair 800Mhz 4GB
MSI P7N Nvidia nForce-720i SLI MotherBoard
MSI Geforce 250 GTS
500Watt nätaggregat.
(Hemmabyggd dator, helt ny)

Tack för hjälpen! 

Du har nog missförstått lite när du tittat på grafikkortet. Klockfrekvensen på GTS250 är 760MHz och gäller för ditt MSI-kort. Jag har kikat på alla GST-kort jag kan hitta på MSIs hemsida och samtliga kör med en klockfrekvens på GPUn på 760MHz. Det är även den frekvens som är normal på just GTS250-baserade kort.

När det gäller minneshastigheten så stämmer den mycket bra med dina uppgifter. MSIs överklockade kort kör med en klockfrekvens på minnesbussen med hastigheten 1150MHz. Eftersom minnena är DDR2 så körs de i Dual Mode och man kan säga att minnena egentligen körs med dubbla hastigheten mot den egentliga. Det betyder att hastigheten på minnesbussen på 1150MHz upplevs av minnena som 2300MHz. 1150MHz gånger två blir just 2300MHz.

Det bör påpekas att minnen som DDR, DDR2 och DDR3 är så kallade Double Data Rate - minnen, därav namnet DDR. Ett minne som jobbar med en hastighet på 2000MHz innebär det att den verkliga hastigheten är hälften, i detta fallet 1000MHz.

I ditt fall är minnena DDR2-minnen med minneshastigheten 2300MHz. Den verkliga hastigheten är dock hälften, i ditt fall 1150MHz. Det är också detta du ser när du testar hastigheten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...