Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Föröker dem lura folk på PC för alla eller har dem bara dålig koll?


MichaSWE

Rekommendera Poster

Råka snubbla över denna nu något äldre artikel http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.242976 i tidningen och blev faktisk lite chockad. Detta är det absolut sämsta jag sett i någon pc tidning någonsin. Det finns så många grejer i artikeln som är rena skämt så jag inte en orkar lista dem i detalj.

Men i stora drag

*Valet av komponenter omg. Orkar inte ens börja lista men finner knappt 1 rätt om man kollar pris vs prestanda/funktion :P

*bygget i sig (är det skribentens första bygge? ser ju inte klokt ut någonstans, hört talas om kabeldragning etc?

*datorn som kan allt? ööh asså den kan inte ens klara lite nyare spel på höga settings i högre upplösningar :P Det brukar ju annars vara populärt om man tänker lägga 22k på en rigg.

*Inte ett ljud om esd arband/matta vid byggandet. Inte heller inte minsta lilla varning om vad man kanske bör tänka på om man tänker knö in ett par högtalare i chassit :P

Detta är faktiskt så dåligt så att redaktionen på tidningen borde gå ut med en formell rättelse i tidningen snarast och varna folk som eventuellt fundera på att hämta inspiration till datorbygge från artikeln.

Sen får dem nog skicka skribenten på kurs eller nåt jag menar han verkar inte ens kunna namnet på grejerna han bygger ihop. Kraftenheten försök att köpa en sån i en datorbutik :P Visst jag fattar att tidningens målgrupp kanske är intresserade men inte alltid så kunniga så att PSU hade varit överkurs men varför inte använda nätagg (nätagregat) på svenska då?

Jag kan ju säga som så, att jag kan bygga ett system som kan allt bättre än den burken (utom blu-ray on the fly bränning nåt så menlöst skulle jag aldrig lägga 1k på i ett system) för runt 17k

För 22K i budget för "datorn som kan allt" skulle jag byggt följande: OBS Jag har enbart valt produkter som fanns när artikeln skrevs för att det skall bli en rättvis jämförelse. Skulle man se på dagens utbud så hade jag naturligtvis ändrat lite med tanke på att det hänt en hel del på gpu cpu och os sidan det senaste :)

d525200941904b8d1.jpg

Denna datorn springer cirklar runt den i artikeln! Jag kan dessutom bygga den så den inte ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Inget ges bort gratis, inte ens bra information, kan det ibland verka som och det som skrivs i datatidningar, är ofta upprepningar av vad andra kanske skrivit, i en annan tidning. Man plankar gärna vad andra kommit fram till, så det gäller att använda sunt förnuft och tänka själv, vilket som är det mest troliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm kanske kan vara värt att lägga 70kr på att få reda på hur skribenten försvarar sig för ärligt talat  6 helsidor + omslag total i sjön någon på redationen måste ju ha reagerat :P

Visst alla kan inte vara bäst på allt men vad gäller att det som skrivs i datortidningar är upprepningar av vad andra skriver så stämmer det ju väldigt dåligt in på just denna artikeln. Det blir troligtvis rätt svårt att hitta någon annan i branshen som skulle skrivit den så. Det är inte bara det att den är ett helt idiotisk i valet av hårdvara på nästan alla punkter.

Personen som bygger datorn verkar vara på ungfär samma nivå som en förstagångsbyggande tonåring som nöjer sig med att den funkar. Inga snygga kabeldragningar eller någon tanke på lufflödet i burken (mer än att det är fränt med många fläktar).

Byggbeskrivningen (om man nu ens kan kalla den för det) saknar en massa saker tex användandet av esd skydd, hur man apliserar kylpasta, vad som är viktigt att tänka på med instickskorten etc.

Att man sedan ger den här datorn en 8/10 och "bra val Pc för alla" är väll att ta den sissta gnuttan seriösitet man har som skribent och kasta ut den genom fönstret.  Som jag skrev i förra inlägget den datorn jag speca där (som kostar lika mycket och alla delar fanns att få tag i när artikeln skrevs) är med hästlängder bättre än vad skribentens är skulle den då få 20/10 och "bäst i hela universum PC för alla"? :P

Asså sen vad är det för massa subjetiva påstånden i +/- spalten? Ta bara det första

+Goda prestanda. öhh? Jämfört med vad? En gammal P4? Det finns mig veterligen ingen PC på marknaden som kostar 22K som inte spöar datorn i artilken i samtliga prestanbenchmarks som finns.

Asså min spelburk som kostar lite drygt hälften klår den i alla benchs på marknaden bortsett från att raptorn (hur man nu kan välja detta lilla asdyra varma monster framför en SSD?) bör få marginellt bättre resultat än min raid-1 config som jag har som systemdisk. Det skall bli en Intel X25-M G2 80gb SSD i julklapp till mig själv i år :)

Sen så ser min burk inte ut som om någon som aldrig byggt innan byggt den. Jag har iofs inte lagt ner någon jätte energi på den ännu i och med att jag väntar på backplate till min true kylare och kör stock ca 3 dar till :P Så nu ser den ju lite sådär ut P9295247.JPG

PA265265.JPG

Sry för att bilderna är lite sådär btw men har inget bra objektiv hemma atm :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Om ni vill ha ett svar från skribenten så rekomenderar jag att ni mejlar honom, mejladress finns i artikeln eller så kollar ni i senaste Pc För Alla tidningen där han har svarat på ett liknande klagomål.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...