Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemåterställning fungerar inte


Swingpjatten

Rekommendera Poster

Hej
Jag har lagt till ett program och tagit bort ett annat.
Nu skulle jag vilja återställa datorn till en tidigare återställningspunkt.
Tjänsten är aktiverad och jag har ett antal datum att välja på.
Problemet är att ingen av datumen accepteras, jag får meddelande att Kan inte återställa,"ingen förändring har skett"
.Jag har ju gjort flera ändringar den senaste veckan vilket också syns i rutan för de olika datumen
tacksam för svar
swingpjatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Detta ska ju inte inträffa, om allt är som det ska. Fick själv ett fel på en av mina datorer och återställde 12 dagar bakåt. Normalt ska ju detta funka, men det kan även bli fel på systemåterställningen i XP om det är XP det gäller och då kan man inte göra någon återställning.

Systemåterställningen är alltså ingen 100 procentig livlina, men det är ju förstås sällan det inträffar att det blir fel, men funktionen kan paja.

Om det nu pajar och inte funkar alls.

Ominstallera systemåterställningen i XP:


1. Aktivera visning av gömda  systemfiler i explorern.
markera "Visa dolda filer och mappar" och nedanför den Avmarkera "Dölj skyddade operativsystemfiler" (rekommenderas ej). Glöm inte att markera den senare igen.


2.Leta reda på filen "sr.inf" som finns i C\WINDOWS\INF högerklicka och välj Installera.


3. Du kan bli tillsagd att använda windows installations CD men tror knappast det.

Denna operation, återställer funktionen och förhoppningsvis skall din systemåterställning fungera igen.


Det kan vara klokt att då och då avaktivera systemåterställningen, för att rensa gamla återställningspunkter, eftersom beroende på hur stor disk man har, så tar den utrymme. Visserligen rensas dom äldsta punkterna efter en tid, men ändå och beroende på hur insatt användaren är.


Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man prövar med det så kan man pröva att köra systemåterställningen i felsäkert läge. Framför allt i Vista, men ibland även i XP, så verkar det vara nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för kommentarerna.

Jag har försökt med felsäkert läge, det gick inte.
Jag har återstartat återställningen enl. Olles metod och det gick bra.
Systemet tog bort alla återställningspunkter och skapade en ny.
Jag tog bort ett program och lade till Googles chrome".
Inget av detta syns i återställningen, ingen ny kontrollpunkt skapades.
Jag inaktiverade/ aktiverade då återställningen  via help&support
men det funkar inte. Jag har satt storleken till 50% (förut hade jag 4%, när allt fungerade). Jag försökte att återställa, det kunde ju hända att
ändringarna fanns där, men det gick inte.
Jag undrar om man kan göra repair av XP, eller förstör man då så att man måste
installera om alla program. Eller är det en dålig ide?
mvh.Nils
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alla (av)installationsprogram som skapar återställningpunkter utan vill man använda systemåterställningen för att backa tillbaks innan en (av)installation så bör man skapa en själv.

50% betyder att systemåterställningsfunktionen får lägga beslag på 50% av hårddisken. Om du inte har en liten hårddisk så verkar det vara överdrivet mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har definierat en punkt och sedan lagt in Eudora och en programuppdatering.
Båda syns i tabellen men det verkar som om ingen gjort några ändringar för
det går inte att återställa.
Jag skall hitta ett annat program och försöka igen.
(Jag har normalt 4% storlek).
Nils

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej
Ville bara tala om hur det gick
Virusprogrammet Panda var boven i dramat
Det är nu tredje gången på et år som jag har varit tvungen att installera om det.Panda.
Så f.o.med nu misstänker jag alltid Panda först.
Inte värst smickrande för dem.
hälsn.Nils
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Panda är väl inte det lättaste programmet för systemet. Du har inte tänkt på att byta. Det finns både enklare och bättre, en del gratis andra kostar och du får väl också betala en peng årligen för Panda, så då kan du väl testa nåt annat, om det nu har strulat flera gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...