Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
keni-boy

windows 7 / Vista

Rekommendera Poster

Tjenare :) ja har laddat ner Windows 7 och funderar på att fixa de. Har hört att de ska vara riktigt bra. Men ja undrar bara en grej isf. Om ja installerar de, kan ja få tillbaka mitt riktiga vista som ja hade innan, utifall de krånglar elle om ja ångrar mig?  Hoppas någon förstår mig va ja menar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör förstås ha möjlighet att på ett eller annat sätt kunna gå tillbaks till tidigare Windows utifall att Windows 7 inte fungerar bra på datorn, antingen köra dual-boot som TalisMan skriver om eller ha installations- eller recovery-skivor för Vista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har talats mycket om olika problem vid uppgradering från XP till Windows 7. Jag har inte hittat någon information om att först uppgradera till Vista och därefter uppgradera till Windows 7. Kan man göra så utan att behöva installera om ett antal program mm
Jag funderar så eftersom jag har ett antal program, som jag inte har några installations-CD till. Det ska ju gå bra att uppgradera smärtfritt från XP till Vista och från Vista till Windows 7.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varje gång du installerar om datorn eller uppdatera till en annan Windows version måste du installera alla program igen, dina dokument kan dock behållas. Problem som kan uppstå är att datorn inte klarar systemkraven eller att drivrutiner saknas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte låta bli att uppgradera OS till att börja med? Varför inte köra två system i datorn som är separerade från varandra men med full möjlighet till att använda båda ändå? Det är möjligt om du har två hårddiskar och ett moderkort som tillåter att du startar upp med en möjlighet till att välja vilken enhet du vill starta på. Många moderkort som är ett par år gamla och fram till idag har denna funktion. Genom att trycka på t.ex. F9 när datorn håller på att starta kommer det upp en "Bootmeny" som gör det möjligt att välja vilken enhet som datorn skall starta operativsystemet från.

Jag har kvar min XP-installation på den hårddisk som jag haft den på hela tiden. När jag hämtade Windows 7 RC i våras installerade jag den på en annan hårddisk. På så sätt har jag två helt skilda OS på samma dator.
När du installerar OS nummer två på en hårddisk nummer två är det viktigt att du kopplar bort hårddisk nummer ett från ditt system. Det räcker att du tar bort strömmen till hårddisken.

När den är bortkopplad kan du installera Windows 7 på hårddisk nummer två. När installationen är klar med alla uppdateringar m.m. stänger du av datorn och kopplar in hårddisk nummer ett igen.

Har ditt moderkort en bootmeny kan du med fördel välja om du vill köra Windows 7 eller XP. Du kan i BIOS ställa in vilken av systemen som skall starta om du inte gör något val.
Installerar du något i någon av systemen påverkas inte det som inte är aktivt. Du har också tillgång till allt på diskarna oavsett vilket OS du kör.

Jag har valt att starta datorn med Windows 7 om jag inte stoppar uppstarten med Bootmenyn. När jag vill köra mitt XP så stoppar jag starten genom att välja Bootmenyn och väljer den disk som XP ligger på.

Gör du på detta sätt kan du, om du ångrar dig, skriva över installationen av Windows 7 (eller XP om du väljer att lämna den) utan att det påverkar något i den installation du väljer att spara. Jag tycker det här är ett betydligt bättre sätt att installera fler än ett OS på en och samma dator. Jag har haft en tredje disk med Linux på för att testa Linux också. På så sätt hade jag tre OS på samma dator men på skilda hårddiskar och helt oberoende av varandra (ingen mjukvarustyrd bootmeny) vilket underlättar en avinstallation. En mjukvarustyrd bootmeny blir problematisk om ett av OS avinstalleras eller om hårddisken med ett OS raderas. BIOS-styrd (jag vet att det också egentligen är en mjukvarustyrd funktion men vill särskilja den från OS-styrda bootmenyer) startmeny påverkas inte alls av detta om installationen av OS sker på det sätt jag gör och som beskrivs ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...