Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Instalation av ubuntu


noobydoby

Rekommendera Poster

Hej jag kör lite olika OS just nu använder jag windows xp och windows 7 RC1 men jag skulle vilja använda ubunto också ( på samma dator har en HDD per OS så har just nu en tom) jag har brännt skivan instalerat ubunto men i sista steget där man ska ta ut skivan vid rebootningen kommer inte skivan ut försökte med ett gemm at tvinga ut dvdn ( finns ett litet håll som har just denna funktion) men inte ens detta hjälper. Jag kilckar då enter som det står att man ska göra men inget händer startar om datorn och får ut skivan sen bottar jag från den HDD som ubunto ligger instalerat på får då följande meddelande

GRUB loading, pleas wait.......stage 1.5.

GRUB loading...
Error 17

vet någon vad som är fel? har instalerat en annan dator med samma skivan och har liknade konfiguration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag kör lite olika OS just nu använder jag windows xp och windows 7 RC1 men jag skulle vilja använda ubunto också ( på samma dator har en HDD per OS så har just nu en tom) jag har brännt skivan instalerat ubunto men i sista steget där man ska ta ut skivan vid rebootningen kommer inte skivan ut försökte med ett gemm at tvinga ut dvdn ( finns ett litet håll som har just denna funktion) men inte ens detta hjälper. Jag kilckar då enter som det står att man ska göra men inget händer startar om datorn och får ut skivan sen bottar jag från den HDD som ubunto ligger instalerat på får då följande meddelande

GRUB loading, pleas wait.......stage 1.5.

GRUB loading...
Error 17

vet någon vad som är fel? har instalerat en annan dator med samma skivan och har liknade konfiguration.

Du har angett fel hårddisk i grubs konfigurationsfil menu.lst. Om  Ubuntu är installerat på bootdiskens första partition skall den anges (hd0,0).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
STOFESEXPANDYLEN

Vid installation av Ubuntu kommer jag aldrig längre än till Busyboxen där den stannar.

Har sökt på detta problem över hela världen och problemet är utbrett.

Och svaren är lika utbredda som många. Ideérna till lösningar tycks aldrig ta slut, problemet är att de flesta motsäger varandra.

 

En del hänvisar till hårdvara, en del till enhetsfel, andra anser att felet beror på att man måste "mounta" hårddiskarna manuell, vad nu det betyder.

Och än krångligare blir det.

Sen finns det de som anser att det beror på att ubunto ännu inte är tillräckligt utvecklat för att fungera överallt på samma sätt apples eller microsofts OS.

 

Har någon haft detta problem och VET hur det KAN lösas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nödvändigt att köra just Ubuntu? En av sakerna som är bra med Linux är ju att det finns många distributioner så om det finns någon som inte fungerar bra i ens dator använder man en annan. Linux Mint, Mandriva och Fedora är några andra vanliga lättanvända distributioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet beror troligtvis på att modulen (drivrutinen) för moderkortet saknas i installationsprogrammet på CD:n. Samma problem kan man råka ut för om hårdvaran är nyare än installationsprogrammet oberoende av vilket OS man försöker installera. Installationen hänger sig i det skede när installationsprogrammet skall ta över hanteringen av enheterna från BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Provade Peppermint och tycker den var väldigt OK.

 

Installerade i VMware virtuellt.

 

Ubuntu är skräp, om man jämför med Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...