Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får ej igång datorn! (HP d4595.se)


jontebus

Rekommendera Poster

Hej!


Min dator startade om många ggr häromdagen, blev blåskärm först osv. Vid något tillfället stod det även "read error" och så ngt mer... Nu kör fläkt o.s.v igång, men det går inga signaler vidare utan den står bara och surrar med svart skärm (får ingen signal). Kände på grafikkortet när den stängde av sig många ggr (efter bara 5-10 min användande) och det var jättevarmt! 

Den har indikerat pipsignaler innan igångsättning innan, med olika typ av pip, men nu är den alltså död.

Moderkort? Grafikkort? 

Finns det någon möjlighet att kontrollera vad som möjligt är trasigt??? 

Jag kan som ni märker inte speciellt mkt om detta, och det är snart dags att lämna tillbaka/köpa loss denna dator då det är en s.k. företagsdator som ej längre är möjligt med den nya regeringen. Problemet är ju bara att jag bytt grafikkort för 2 år sedan och har lagt till mer minne etc (vilket man egentligen inte får göra ju...)

Hjälp mig snälla! Chockad

MVH
Jonas, Göteborg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPDATE:


Provade någons tips att ta loss enheter och försöka sätta igång datorn med enhet efter enhet inkopplad och kom fram till att något/några av mina RAM-minnen antagligen ballat ur... får dock fortfarande freezeup och man kan höra att den piper felindikering vid uppstart... 

Hmmmm.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pipandet är en sorts morsesignal som talar om vad för fel som BIOS hittar. Kolla om det i manualen eller på webbsidan för datorn finns något om felsökning där koden förklaras.

Har du möjlighet att byta tillbaks till det gamla grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...