Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhet, nätverk och delade dokument


stinams

Rekommendera Poster

Har nyligen fått hjälp med att göra ett litet nätverk hemma mellan en stationär och min laptop.
Undrar nu, kan man ha samma lösenord som administratör (jag, men okunnig) på två olika datorer i nätverket?? Hur gör man då? Och olika säkerhetsprogram, AVG på stationär och Panda på laptopen??
Dessutom har jag barnbarn som ibland lånar laptopen hemma hos mig och undrar vilka dokument/filer/program jag skall dela ut på gästkontot för att de skall kunna chatta på MSN och kunna surfa på internet?? Vill begränsa deras åtkomst till annat här då jag tidigare fått problem genom dem.

Tack & lov att det finns folk som BÅDE kan och vill hjälpa amatörer!

stinams

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga som helst hinder för att ha samma lösenord på olika användar/administratörskonton oavsett om det är på samma eller olika datorer. Nu nämner du inte vilket operativsystem du använder men i Windows kontrollpanel finns kontohanteraren och det är via den som du ändrar lösenord.

Det är inte heller några som helst problem att ha olika säkerhetsprodukter på olika datorer i samma nätverk.

När det gäller sista frågan om mappar och MSN så skulle jag rekommendera dig att inaktivera gästkontot och skapa ett vanligt användarkonto på datorn som du använder som gästkonto. Nu minns inte jag hur Windows hanterar det inbyggda gästkontot men många operativsystem (och kanske också Windows) lägger in lite extra begränsningar på det inbyggda gästkontot som därmed kan strula till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Joar för tips! Skall testa dessa. Men vilka program och funktioner skall jag tilldela barnbarnen säkrast?

stinams, mormor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du inte skrivit vilket operativsystem du har men har du Windows Vista så kan du aktivera föräldrarkontrollen, där kan du ange vad som får användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows xp pro på båda datorerna! Hjälper denna info er att hjälpa mig!

tack,tack

stinams, mormor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår (liksom JoAr gjorde) att du i Kontrollpanelen - Användarkonton skapar ett nytt konto som t ex heter Barnbarn och du ställer då in att kontot ska vara begränsat. Normalt så kommer de då att ha åtkomst till alla program som finns installerade men inte kunna installera något själva. Sedan är det bara för dig att logga in på det nya kontot och se hur det fungerar. Om det då visar sig att något inte fungerar som du vill så återkom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst på om delade dokument mm men det jag inte förstår är vad som skiljer All users, default user, Gäst (som är det konto jag tilldelat barnbarnen) och MITT konto! Måste de på Gästkontot ha tillgång till MITT skrivbord och hela MIN startmeny med MINA favoriter mm. Förstår att de med gästkonto inte kan installera eller ändra program eller nätverket. Kan jag göra en egen Startmeny till dem och vilka mappar måste jag då dela ut så att de kan chatta med Messenger och komma åt t.ex. Bollibompa på SVT? Och vad är bättre med att tilldela dem ett annat begränsat konto än Gäst?
Allt detta sökande för att förstå hjälper mig förhoppningsvis träna upp arbetsminnet!
Och tack alla som orkar med en total, självlärd amatör!

stinams, mormor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gästkontot kommer inte att fungera lika bra som ett begränsat nytt konto, men jag kommer inte ihåg de exakta skillnaderna längre.

Varje konto har sitt eget Skrivbord och delvis sin egen Startmeny, men de flesta program dyker upp i Startmenyn för alla användare. Jag tror inte att du behöver dela ut några mappar. Det är inga problem att använda Internet Explorer från ett begränsat konto, och inte heller att använda MSN så vitt jag vet.

Delade dokument är för att kunna komma åt dokument, bilder, filmer etc som hör till andra konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...