Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Sim

Vilken nätverkskabel?

Rekommendera Poster

Sim
Hej!
Jag tänker koppla en stationär Dell med en router D-link 855 direkt med en kabel, pga för dåligt alt obefintligt internetkontakt. Den stationära datorn finns i en annan våning än routern (som är kopplad direkt till en annan dator) och tappar ofta kontakt med det trådlösa nätverket. Om kabelanslutning till routern ska hjälpa, undrar jag följande:
1) Vilken typ av kabel behövs? Jag har en med beteckning CAT5 UTP RJ5, är denna den rätta? Ska den vara "korsad" eller ej, och hur vet man det?
2) Vilket typ av nätverk ska jag sedan lägga upp,  trådlöst eller med kabelanslutning?   
Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Många moderna routrar kan känna av om en rak eller korsad kabel har använts och kan då anpassa sig till det. Det orsakar ingen skada om man en kort stund ansluter fel sorts kabel.

Om du använder kabel så ska du förstås ha nätverk med kabel. Men jag kanske missförstod dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sim

Nu har jag dragit en 20 m. kabel från routern till den andra dator och hastigheten har äntligen gått upp till ca 14-15 Mbit (!) vilket är ca 2 Mbit mera än vad en latop kommer upp till, trots att den finns 2 meter bort från routern (kopplad också med kabel). Även en gammal stationär med XP (kopplad på samma sätt som laptopen) kommer upp till ca 14-15 Mbit.
Min fråga är:
Vad beror det på att laptopen har lägre hastighet? Är det några inställningar på laptops nätverkskort som måste ändras?
Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...