Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator till dator trådlöst


BDB

Rekommendera Poster

Jag har en D-Link router som är ansluten till mitt bredbandsmodem via kabel. Till routern har jag trådlös anslutning av min stationära Vista-dator samt en bärbar dator (XP-Professional). Dessutom har jag en skrivare trådlöst ansluten till routern.
Båda datorerna kommer ut på internet via routern. Båda datorerna kan använda skrivaren (och den minneskortläsare som är inbyggd i skrivaren).
MEN, jag skulle vilja att datorerna dessutom skulle kunna kommunicera trådlöst med varandra, så att den bärbara kan komma åt och använda (läsa, skriva, ändra, lägga till och ta bort) filerna i en viss mapp i den stationära datorn.
Som nybörjare inom nätverksområdet har jag ingen aning om hur jag ska kunna åstadkomma detta, vilka inställningar som måste göras i respektive dator, etc etc.
Någon som kan beskriva detta för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De borde redan kunna kommunicera med varandra. Kolla med kommandot ping att inte kommunikationen blockeras av datorernas brandväggar. För att läät kunna dela filer bör datorerna ingå i samma arbetsgrupp. Du bör dessutom dela ut de mappar, som den andra datorn skall ha tillgång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack fagerja! Brandväggarna var "bara" en del av lösningen. Vad som framförallt behövdes var ett tillägg i XP som behövdes för att göra XP-datorn synlig för Vista-datorn.
Tillägget, kallat LLTD (Link-Layer Topology Discovery Responder), hittade jag hos Microsoft i form av KB922120. Efter nedladdning, uppackning och installation återfinns LLTD i Egenskaper för det trådlösa nätverkskortet i XP-datorn (i Vista fanns det redan).
Sen fungerade det problemfritt att göra en mapp på XP-datorn synlig och användbar för Vista-datorn, men tvärtom lyckades jag inte med till att börja med. Vista-datorn vägrade att släppa in den andra datorn på sin C-disk, trots att den aktuella mappen var delad enligt konstens alla regler.
När jag däremot flyttade samma mapp från Vista-datorns C-disk till samma dators andra interna hårddisk (den har alltså två stycken), fungerade det även i den andra riktningen dvs att få mappen synlig och användbar i XP-datorn. Varför Vista vägrar släppa till C-disken, har jag ännu inte lyckats reda ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...