Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att dela hårddisk i 3 delar . . som blev 2


Glimmer

Rekommendera Poster

Jag skulle dela ena disken i 3 delar. Första krymp/delningen gick bra, det blev 2 nya, MEN, sen kom jag inte längre, I diskhantering ser jag det tredje utrymmet som "Inte allokerat" men inget jag försöker med får det till ett användbart utrymme. (Vista Home Pr.)
Vad gör jag fel, eller rättare, hur rättar jag till det.

Åsså en kort fråga om något helt annat.
Det finns en liten hjälp att hämta nånstans och då kan man sen öppna nya Word. Men var finns den. Å vad heter den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din sista fråga först, här hämtar du WordViewer:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=3657CE88-7CFA-457A-9AEC-F4F827F20CAC&displaylang=sv


Din första fråga sist, när du delar disken hur gör du då? Är det en ny disk du delar i fler partioner eller är det disken som du har OS på?

Om du skapar flera partitioner som är systemstartbara och primära kan du råka på begränsningar. Prova att ta bort de nyss skapade partitionerna och skapa om dem som logiska enheter istället för att se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om utrymmet är väldigt litet (MB och inte GB) så går det inte heller att skapa en partition av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Age, Wordproblemet löst.
Beträffande den hårddisken jag klantade mig med när jag skulle dela den, så är det en stor hårddisk på 750 GB som skulle bli 3 x 250, OCH det är den med Vista OS på. Så nu har jag 2 x 250 och en som inte "är något", alltså inte allokerad.
Jag vet ingen lösning då jag inte kan ens slå ihop den med den tredje.
Enda att göra, kanske, är att ominstallera och gör delningen rätt.
Om inget tips om enklare lösning finns.
Det går ju förstås att köra med 2 x 250 och låtsas som att det regnar, he he.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så du har 250 GB oanvänt. Vad händer när du försöker göra en partition av det? Får du något felmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så du har 250 GB oanvänt. Vad händer när du försöker göra en partition av det? Får du något felmeddelande?


Inte nåt, pilen blir bara en förbudsskylt när jag pekar på "tomrummet"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så du har 250 GB oanvänt. Vad händer när du försöker göra en partition av det? Får du något felmeddelande?


Inte nåt, pilen blir bara en förbudsskylt när jag pekar på "tomrummet"


Glömde säga att jag använder Paragon Hard Disk Manager.
I Windows diskhantering sker absolut ingenting när jag pekar där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att starta din dator med installationsskivan för Vista? Du kan partitionera och formatera disken från skivan innan du väljer att installera.

Väljer du "Anpassad installation" kommer du till en meny där du kan välja att utföra vissa operationer med hårddisken innan du startar installationen. När du skapat en partition kan du välja att formatera den också. När du gjort det kan du avbryta installationen.

Det innebär att inget skrivs över på din disk. Även detta är ett alternativ. Med det här alternativet körs inte ditt OS och då påverkas inte disken av hinder på samma sätt som när du startat datorn via OS på disken.

Var observant bara så du skapar partitionen på den del som inte är allokerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


I Windows diskhantering sker absolut ingenting när jag pekar där.

Det normala är att man högerklickar på det tomma området och väljer att skapa en partition där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo nu, go'vänner, är det klart. Visst kunde jag formaterat hela hårddisken och börjat om, men jag ville liksom försöka fixa det i det läge jag satt fast.
Jo att högerklicka på utrymmet hjälpte ju inte. (Det var liksom det första jag försökte från början). Sen fick jag tips om GParted härovan. Det fann jag en aning för "omfattande" i texten till program och nerladdning. Men på den sidan fanns en sponsorlänk till några företag och där fastnade jag för EASEUS PARTITION MASTER PRO 4.0 och skickade över 32 dollar och tog hem det och installerade det. Startade programmet och klickade mig fram till vad jag ville göra, på icke-allokerade området, formaterade till NTFS, och vips, 5½ minut senare var det klart.
Nu har jag mina 3 delar av disken och allt är perfekt.
Tänk ändå vad ett bra program kan uträtta. Det är värt varenda dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...