Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator som börjat susa och brumma.


durhill

Rekommendera Poster


Hej!
Min dator HP Pavilion Elite 9000-serien har börjat "låta", susa och brumma. Den är ca ett år gammal.

Har letat runt här på forumet och det är flera som haft detta problem. Lösningen har oftast varit att blåsa rent och dammsuga inuti datorn.

Oftast har det varit processorkylningen som tydligen spökat. Det har varit problemet för flera efter vad jag sett.

Då är min fråga, var sitter processorn på min dator? Och hur gör jag lämpligen rent den och kylningen?

Har förstått att man skall noga akta sej för statisk elektricitet. Hur eliminerar man det problemet? Vad skall man mer se upp på och vara noggrann med?

Har kommit så långt att jag tagit bort sidoplåten och köpt tryckluft på burk. Men än så länge är jag inte mycket klokare.

Någon som har tid och lust att hjälpa?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna fråga var uppe för ca ett år sedan (tror jag) och då var det en länk som man kunde höra olika datorljud. Har letat febrilt men kan inte hitta denna länk igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort locket till Ram-minnena ( brukar sitta ungefär i mitten av baksidan , ibland med bara 2 skruvar )    då kan du blåsa med tryckluft åt den sida där utblåset sitter för att få skit och damm att lossna   .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Kents råd gäller en bärbar dator och inte en stationär.

Durhill, vet du vad moderkortet är för något?
Ser du någon fläkt på moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jag vet vad ett moderkort är men bara till namn och funktion. Jag vet inte var det sitter och har väldigt svårt att orientera mej inuti lådan.
Har kollat manualen men ingenstans framgår det vad de olika delarna inuti datorn heter.
Jag kan se två fläktar, en i ungefär mitten och en i bakre delen av lådan.
Där är två, förmodligen insug, på den sidan jag tagit bort sidoplåten och två utblås bak på datorlådan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej durhil! När du har datorn framför dig med sidan bortagen,så ser du processorn på den nedre delen av moderkortet. På processorn sitter det en kylfläns(en rund aluminium grej med flänsar).På den sitter det en svart fläkt(som en propeller ungefär) ifall det sitter mycket damm på kylflänsarna och fläkten blås rent med tryckluften. Fläktar som sitter på datorns kortsidor är insug eller utblås de kan du göra rent oxå ifall du vill. Det sitter oxå en fläkt i nätaggregatet som kan väsnas en hel del. Var väldigt försiktig ifall du tänker göra rent där. Fläktarna i datorn kan visserligen bli dåliga efter ett tag, men det är nog inte så med din dator den är ju bara ett år. Tänk bara på att när du andvänder trycklufts burken så måste du hålla den ganska rakt upp och ner, annars kommer det ut annat en bara luft, testa över diskbänken först så förstår du vad jag menar. Lycka till!!

Aspen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som komplettering till Aspens inlägg så är moderkortet det stora kretskort som sitter längs med den sidoplåt du inte tagit bort. Om datorn fortfarande står upp så skulle jag säga att processorn är strax nedanför nätaggregatet, vilket är den låda inuti datorn där du stoppar i sladden med 220 V. Jag tror att det är processorfläkten du beskriver som sittandes i mitten. Hängde du med på det och vad Aspen skrev?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag tror att moderkortet sitter liksom upp och ner på vissa av de här modellerna, därför kan kylaren sitter som jag beskrev.

aspen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag tror aldrig jag sett en dator som inte har instickskorten längst ner och processorn nära nätaggregatet, men det kan säkert förekomma sådant.

durhill, om du känner dig osäker så kan du, om du har möjlighet, ta ett foto av lådan och ladda upp någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag var lite otydlig i min beskrivning, helt klart sitter allt som du skrev Cecilia, jag menar bara att designen på vissa av moderkorten ser ut som de satt upp och ner, tex amd phenom. Då sitter processorn lite lägre på mkortet. Jag tänkte bara ifall det ser ut så kan de vara lite ovant att känna igen sig ifall man är ovan. Ursäkta för för stavfelet i mitt förra inlägg.RodnaRodna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ni är verkligen snälla som hjälper med så utförlig information och så vänligt. Jag tror jag börjar få lite grepp om det nu.
Skall ägna kvällen åt datorn och återkommer i morgon med en rapport.

Tack så länge!!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Tack alla!

Det blev mycket stor skillnad efter att jag blåst rent och städat inuti datorn.

Låter fortfarande lite men jag får väl göra en rengörning till.

Tack igen för hjälpen!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...