Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
kagulo

Nybyggd dator startar ej

Rekommendera Poster

Jag har plockat ihop en dator med följande konfiguration: Gigabyte P55M-UD2, Intel i5, 3 x 2GB Corsair XMS DDR3, ASUS EN9400GT 1GB, WD Green SATA 1TB, Samsung DVD-RW.
Allt ser OK ut, kontrollampor lyser, jag kommer in i BIOS och DVD och hårddisk går igång, men..
När operativsystemet skall starta får jag upp en blå skärm med vit text som säger:

Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:

Kontrollera om datorn har några virus.
Ta bort alla hårddiskar eller hårddiskstyrenheter som nyligen installerats.
Kontrollera att hårddisken är korrekt konfigurerad och terminerad.
Kör CHKDSK /F för att kontrollera om hårddisken är skadad.
Starta sedan om datorn.

Teknisk information:
*** STOP: 0x0000007B (0xF789e528,0xC0000034,0x00000000,0x00000000)

Datorn kan väl inte få virus innan operativsystemet är installerat?
Inga inställningar har ändrats på hårddisken och den fungerar i annan dator.
Jag har tagit ut hårddisken och lagt in windows på den via en annan dator utan problem.
Jag har bytt kablar mellan dvd och hårddisk utan förbättring.
För säkerhets skull har jag installerat bara en minnesmodul och testat alla tre enskilt med samma blå skärm som resultat.
Jag har aldrig varit med om detta tidigare när jag plockat ihop datorer. Vad är felet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet beror på att du installerat Windows i en annan dator, som har annorlunda hårdvara. Det gör att Windows inte har de rätta drivrutinerna för din nybyggda dator.

Starta datorn med Windows installationsskiva och reparera installationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men texten kom ju upp redan innan jag installerade windows...

Jag prövade först att installera från Windowsskivan och då läser datorn in alla installationsfilerna, men när den sedan skall kolla vilken hårddisk som är installerad och partitionera utrymme kom denna blå skärm upp istället.

Det var för att utesluta fel på hårddisken som jag intallerade från en annan dator.

Jag skall prova att installera från CD:n ytterligare en gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datorn läser in insatallationsfilerna, men när den sedan skall gå över och visa diskinformationen kommer följande text upp den här gången:

Det finns ett syntaxfel på rad 1765 i SIF-filen som installationsprogrammet använder.

Installationsprogrammet kan inte fortsätta. Avsluta eller starta om datorn.

Detta har jag aldrig sett förut...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På sidan http://www.pcuser.com.au/pcuser/hs2.nsf/lookup+1/A6C4CF6763A104BECA256FD9003512BF föreslås att det beror på något hårdvarufel, t ex minnesproblem, och en del verkar bli hjälpta av att ta ur minnen. Är minnesspänningen rätt inställd i BIOS? Är du säker på att minnena är kompatibla med moderkortet?

Du har väl en vanlig Windows-skiva från Microsoft? För på http://www.experts-exchange.com/OS/Microsoft_Operating_Systems/Windows/XP/Q_21620724.html föreslås det att det kan bero på att man använder en recovery-skiva gjord för en annan dator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick igång datorn med installerat windows en gång och lade då in drivrutiner. När den sedan ville boota upp igen kommer det nya felmeddelanden men det är olika rader varje gång som SIF-filen hänvisar till.

Moderkortet är gjort för DDR3-minnen och minnesspänningen är rätt inställd. Alla tre modulerna visas också i BIOS utan problem

Skivan är en Win XP Pro SP2 från en 3 år gammal DELL-dator som kraschat. Det var därför jag plockade ihop en ny. Det är ingen recoveryskiva för installation av det ursprungliga systemet med alla drivrutiner m.m. utan en ren windowsskiva som är köpt från DELL och med DELLs logo på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dels bryter du mot licensvillkoret när du flyttar över en Windows som kom med Dell-datorn till en ny dator och dels så förväntar sig den skivan, precis som en recovery-skiva, att datorn stämmer överens med de drivrutiner som finns på skivan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske är ute o cyklar nu men jag provar , 
inne i BIOS så kan du välja  : 

Power  -  ACPI Aware O/S  -   och kunna välja Yes eller No   ,  prova med No   och tryck F10 för att spara ändringen och omstart  .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke: när du skulle installera windows, hur gjorde du med drivrutiner till SATA-disken?

Under uppstart (innan partionering tror jag) får du frågan om du vill trycka F6 för att ladda in dessa i minnet.

Då skall man stoppa in en diskett med dessa på, annars finns en risk att blåskärmen kommer någon gång under installationen,, eller (som i dittt fall tydligen) efter uppstart.

Detta beror på att Windows XP inte kan hantera SATA-diskar från start, vilket ex Windows 7 klara galant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har installerat Windows XP på ett antal datorer som har enbart SATA-diskar utan att behöva installera någon drivrutin för dem. XP har hanterat detta utan problem.

Jag föreslår att du nollställer BIOS genom att kortsluta de två pinnarna som du hittar på moderkortet intill F_USB1 - kontakten. Håll dem kortslutna i två tre sekunder.

När du gjort detta startar du datorn och aktiverar BIOS.
Välj "Load Fail Safe Settings" och välj sedan "Save & Exit"
När datorn startar igen går du på nytt in i BIOS.
Välj menyn "Integrated Peripherals".
På första raden hittar du "SATA/RAID/AHCI Mode". Välj "Enabled" om det står "Disabled".
Välj sedan "Save & Exit"

Prova att installera XP på nytt. Formatera hårddisken innan du gör en nyinstallation.

Fungerar inte det nu heller, gå i i BIOS på nytt.
Välj samma meny som ovan.
Andra raden i menyn står det "SATA Port0-3 Native Mode".
Står det "Enabled" byt då till "Disabled". Står det "Disabled" byt till "Enabled".
Välj sedan "Save & Exit".

Prova återigen att installera XP.

Jag har varit med om flera gånger att valet på SATA måste vara AHCI när XP skall installeras. Kommer dock inte ihåg om jag valde "SATA Port0-3 Native Mode" till "Enabled" eller "Disabled". Därav uppgifter om att kontrollera det också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det funkar nu :) Men kör du fortfarande 3x2gb minne på ett P55 kort ? Det är rätt så bäddat för problem 3chanel minne är det fortfarnde bara x58 (1366) som stödjer du skall köra dual chanel minnes config på p55. Gl 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...