Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad skall jag jag för grafikkort?


Daniel H

Rekommendera Poster

Hej!
Har en 5 år gammal dator. Den kanske inte är att hurra för men i nuläget har jag inte riktigt tillfälle att köpa en ny. Jag tänkte därför uppgradera min dator för att hålla ett litet tag till innan jag får tillfälle att byta upp mig. Jag har i nuläget 1024 i ramminne och tänkte också uppgradera grafikkort. Detta för att kunna se på strömmande film från Voddler bla. Jag har förstått att jag har AGP på mitt moderkort.  Vad rekomenderas att jag köper för något? Jag behöver minimum antingen:

ATI Radeon 700 (HD4000) eller nyare
Intel GMA X4500HD eller nyare
Geforce 8-series eller nyare

Jag vill inte ligga högre än 4-500 kronor drygt eftersom datorn är såpass gammal men finns några rekomendationer på vad jag kan ha?

Är ASUS ATI Radeon HD3450 512 Mb ett bra förslag? (519:-)
XFX GeForce 6200A 256 Mb DDR2 (AGP8X, TV-ut, S-video, DVI-I, Heatsink) 469:-

Bara förslag och tankar. Tar tacksam emot andra förslag. Behövs något annat? Måste man köpa någon extra fläkt till, tillkommer det andra saker eller räcker det med grafikkort?

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland så måste man byta ut nätaggregatet därför att ett nytt grafikkort kan behöva mer ström än ett gammalt. Vad står det på klisteretiketten som sitter på nätaggregatet inuti datorn, både total effekt, hur mycket ström på 12V och eventuella andra begränsningar (som max xxxW på 5+12V)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Bobbe!
Ja, vad skall beskriva; det är en Intel Pentium 4 CPU 2.40 Ghz, version x86 Family 15 Model 2 stepping 9 med nuvarande hastighet: 2400 Mhz och cashe 512 kb

Integrerat ljudkort: soundmax

Nätverkskort. Broadcom 440x 10/100

2 st hårdiskar 40 respektive 300 Gb (oformaterat skick)

Jag skall inte spela några spel utan mest kolla på film, främst via Voddler.

Jag redigerar också film, med Premiere Elements

Hoppas att detta gjorde frågan lite enklare.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!
Jag skriver av innantill som det står på nätaggregatet:

Input: 100 - 127V~/6A
(Kinesikt tecken eller något) 200-240V~/3A
Output: +3.3V - /14A MAX
(Kinesiskt tecken) +5V - /22A MAX
+12V - 10A MAX

AMBIENT: 50 grader celcius MAX

Själv är jag osäker om jag skriver rätt nu men kan detta vara till någon hjälp? Har jag missat något?

Tacksam för svar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var rätt! :)

Ett nätaggregat som bara kan leverera 10A på 12V kan inte klara av ett modernt grafikkort. Det behövs åtminstone 18A och vissa grafikkort drar ändå mer. Ett nytt nätaggregat går på minst 500 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

Jag tror att jag stannar här och inser att jag får nog ändå köpa en ny dator. Det är nog bäst med tanke på att min dator har såpass många år på nacken som den har. Men det var värt ett försök tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var rätt! :)

Ett nätaggregat som bara kan leverera 10A på 12V kan inte klara av ett modernt grafikkort. Det behövs åtminstone 18A och vissa grafikkort drar ändå mer. Ett nytt nätaggregat går på minst 500 kronor.


Att hävda att ett modernt grafikkort kräver minst 18A på en 12V-lina är inte överensstämmande med verkligheten. Ett modernt grafikkort behöver inte alls konsumera så mycket energi. 18A och mer än så gäller för de riktigt kraftfulla spelgrafikkorten och inte för moderna grafikkort som enbart har kravet att kunna hantera HD-film och kontorsapplikationer. Det gäller för övrigt inte heller grafikkort som inte är bland de högpresterande spelkorten. Det går mycket väl att få tag i grafikkort som kan hantera HD-film som inte drar mer än att ett nätaggregat på 300W kan användas om den övriga komponentparken inte är resursslukande.

För Daniel Hs del är önskemålet ett grafikkort som klarar strömmande film. Det finns inget stort utbud av grafikkort med AGP-anslutning under 600 kronor. Jag har hittat två som finns i lager, varav ett kan fungera för Daniel.
Det ena är det här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470819

Energiförbrukningen för kortet ligger på max 50W om kortet pressas till gränsen av dess kapacitet. Det är också modernt, om man nu anser att modernt är runt 1 år gammalt och fram till nutid. Det klarar att spela upp HD-film och har stöd för HDMI.

Även det här fungerar och har i princip samma data som ovanstående. Det finns inte i lager hos så många men några butiker väntar hem kortet:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=431805


Här är ytterligare ett kort som kan fungera men nu närmar vi oss gränsen för vad nätaggregatet kanske klarar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332474

Det har bättre spelprestanda i huvudsak, jämfört med de två tidgare. Effektförbrukningen ligger under 75W som mest. Det innebär att om kortet pressas kan det förbruka upp mot 70 till 75W. Med tanke på de 300W som nätaggregatet klarar som mest är jag tveksam till om det orkar med kortet vid max-belastning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...