Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Modellrelaterat fel på min HP Pavillion 6191eu


Anders.N

Rekommendera Poster

Hej PCFA!

Vad skall jag göra med min trasiga HP Pavillion 6191eu? Datorn har en rad dokummenterade barnsjukdomar på HP:s hemsida. Tyvärr så har jag stött på flera av dem. Det började med att WLAN adaptern pajjade och mitt befintliga garanti på 1 år förlängdes med ett år till. Men då garantitiden hade passerat med 2 månader dök mitt andra modellrelaterade fel upp. Den här gången har grafikkortet brunnit och HP vägrar att hjälpa till. Jag har ringt supporten och skickat iväg datorn till HP, som svar har jag fått att det stämmer att det är grafikkortet som är trasigt och att detta är ett modellrelaterat fel men att HP inte tänker reparera datorn kostnadsfritt eller på annat sätt gott göra för en datorn som hade oturen att gå sönder 2 månader för sent. För att den skulle gå sönder - det var bara en tidsfråga. 

Mvh.

Anders 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ,  jag har läst att HP ibland reparerar även om garanti-tiden gått ut  ,  speciellt på de modeller som har haft dåliga komponenter med begränsad hållbarhet  .

http://www.insidemylaptop.com/free-repair-hp-pavilion-compaq-presario-laptops-out-of-warranty/        (  gäller i nord Amerika )

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01118310&lc=sv&dlc=sv&cc=se%E3%80%88=sv&product=3308966

Detta kunde jag hitta på Google som hastigast      och som beskriver att vissa HP-modeller repareras även om gar.tiden gått ut  .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ,  jag har läst att HP ibland reparerar även om garanti-tiden gått ut  ,  speciellt på de modeller som har haft dåliga komponenter med begränsad hållbarhet  .

http://www.insidemylaptop.com/free-repair-hp-pavilion-compaq-presario-laptops-out-of-warranty/        (  gäller i nord Amerika )

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01118310&lc=sv&dlc=sv&cc=se%E3%80%88=sv&product=3308966

Detta kunde jag hitta på Google som hastigast      och som beskriver att vissa HP-modeller repareras även om gar.tiden gått ut  .


Mycket riktigt finns min HP Pavillion DV6191eu med i listan bland de drabbade modellerna men tyvärr står det även att HP förlänger standardgarantiet på ett år med ett år till. Tyvärr gick min dator sönder efter 2 år och 2 månader. Då jag kontaktade HP var de väldigt tydliga med att de inte tänker reparera min dator kostnadsfritt eller erbjuda några övriga kompensationer.

//Anders
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att kontakta kommunens konsumentvägledare? De kan ju konsumentköplagen på sina fem fingrar och vet vilka rättigheter som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att kontakta kommunens konsumentvägledare? De kan ju konsumentköplagen på sina fem fingrar och vet vilka rättigheter som gäller.

Jag har mailat kommunens konsumentvägledare 2 ggr utan att ens få så mycket som ett svar från dem.

//Anders 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har enligt Konsumentköplagen rätt att reklamera en vara under tiden av 3 år. Efter sex månader är det du som måste bevisa att felet är ett ursprungligt fel. Här klistrar jag in den del av Konsumentköplagen:

" Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel. "

 

Om din dator finns med på HPs hemsida som berör de datorer som är behäftade med ett fel kan du använda en utskrift från den sidan som bevis för "Ursprungligt fel". Det är ju uppenbart att det är ett "Ursprungligt fel" eftersom HP medger detta på sin hemsida.

Om du skall komma i kontakt med kommunens Konsumentvägledare är det bästa att ringa. Det är min erfarenhet.

Jag föreslår att du skriver ut informationen från HPs hemsida, tar med dig den och din dator och vänder dig till butiken som du köpte datorn hos. Med utskriften har du ditt bevis för "Ursprungligt fel" och kan hävda din rätt till tre års reklamationsrätt enligt ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej PCFA!<br/><br/>Vad skall jag göra med min trasiga HP Pavillion 6191eu? Datorn har en rad dokummenterade barnsjukdomar på HP:s hemsida. Tyvärr så har jag stött på flera av dem. Det började med att WLAN adaptern pajjade och mitt befintliga garanti på 1 år förlängdes med ett år till. Men då garantitiden hade passerat med 2 månader dök mitt andra modellrelaterade fel upp. Den här gången har grafikkortet brunnit och HP vägrar att hjälpa till. Jag har ringt supporten och skickat iväg datorn till HP, som svar har jag fått att det stämmer att det är grafikkortet som är trasigt och att detta är ett modellrelaterat fel men att HP inte tänker reparera datorn kostnadsfritt eller på annat sätt gott göra för en datorn som hade oturen att gå sönder 2 månader för sent. För att den skulle gå sönder - det var bara en tidsfråga. <br/><br/>Mvh.<br/><br/>Anders 

Hej!

 

Om du har köpt produkten som privatperson så har du 3 års reklamationrätt enligt lag. Är det däremot ett företagsköp så har du bara 2 år. Ett grafikkort bör gå på reklamation då man ej direkt kan påverka den komponenten. Är det däremot fläkten som gått sönder och det är pga av detta som gjort att kortet brunnit upp så finns det nog inget man kan göra då fläkt är en rörlig del.

 

Är du missnöjd med hp:s besked så kan du alltid anmäla till ARN. På deras hemsida www.arn.se finns mer hjälp om detta. Ett enkelt dokument att fylla i. Försök med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...