Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP till Vista


PerE

Rekommendera Poster

Jag har uppgraderat från XP till Vista men får Dosfrågan när jag startar (förkortat):

Välj op.system

Vista

Xp

Hur får jag bort detta?

Vill starta direkt i Vista.

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du uppdaterade XP genom att lägga till Vista istället för att låta Vista ta över. Du har skapat två OS på din dator, en s.k. Dual Boot.

Du har två alternativ som du kan göra. Det ena är att avinstallera Vista och installera genom att välja att inte behålla XP vid installationen. Då skapas en mapp som heter Windows OLD. Skulle du ångra dig kan du backa tillbaka systemet igen.

Det andra alternativet kan kanske gå att göra. Om du hade XP innan bör du ha en fil som heter boot.ini. Denna fil ingår i XP men finns inte om man gör en ren Vista eller Windows 7 - installation. För Vista och Windows 7 är filen som hanterar uppstart bootmgr.

För att kunna hitta filen boot.ini måste du avaktivera "Dölj skyddade operativsystemfiler". Det gör du så här:

1. Öppna Utforskaren.
2. Klicka på menyradens knapp "Verktyg".
3. Välj "Mappalternativ"
4. Klicka på fliken "Visning"
5. Markera "Visa dolda filer och mappar".
6. Ta bort bocken i rutan framför "Dölj skyddade operativsystemfiler".
7. Klicka på knappen "Verkställ" och stäng ned.
8. Nu visas alla filer och mappar.

9. Klicka på C:\ för att komma till roten på din hårddisk.
10. Du skall nu kunna hitta filen boot.ini .
11. Skapa en ny mapp.
12. Kopiera över boot.ini-filen i den nya mappen så du har kvar originalet utifall något går fel.
13. Gå tillbaka till originalfilen under roten på C:\ och leta upp filen boot.ini igen.
14. Markera filen och högerklicka.
15. Välj i menyn "Öppna med .... " och välj att öppna med Anteckningar.
16. När du nu ser filen bör du kunna se att det finns med två optioner, dels en XP-start dels en Vista-start.

Förmodligen ser filen ut så här när du öppnar den med Anteckningar:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft

Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS\system32\winload.exe="VISTA" /noexecute=optin /fastdetect

 

Vad du kan göra då är att ta bort XP-starten så filen ser ut ungefär så här:

 

[boot loader]
timeout=3

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS\system32\winload.exe="VISTA" /noexecute=optin /fastdetect

 

Ett annat alternativ för dig att redigera hur din dator skall starta är att hämta hem ett program på den här sidan:

http://www.vistabootpro.org/

Programmet kan underlätta för dig att välja hur din dator skall starta.

Som sagt i början skulle jag först föreslå att du avinstallerar Vista igen och ominstallerrar utan att ha kvar valet på XP. Din installation blir mindre på det sättet. Spara undan alla dina dokument, filer, bilder med mera innan du gör det utifall något går fel.

Var noga med hur du gör när du ändrar i systemen. Går något fel blir kanske enda alternativet att installera om allt.
När du är klar se till att markera att dölja systemfiler m.m. igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt långa, uttömmande svar.

Jag provade först ditt alternativ med Anteckningar men det fungerade inte, sannolikt glömt mellanslag e.l.

Hämtade då från Vistabootpro.org och resultatet blev perfekt.

Tack igen!

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...