Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Format C för Linux?


Martin89

Rekommendera Poster

Finns det något kommando för Linux/Ubuntu där jag avinstallerar ALLTING på Hårddisken. Jag vill tömma den totalt. Som Format C.

Vad ska jag skriva och VAR skriver jag in det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du har har Windows och Linux installerat på samma disk    och vill ta bort Linux .    Om det är så och har Vista så kan du i 

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering ( tror jag , kör XP just nu ) -  Diskhantering  och där kunna ta bort Linux-partionen  .

Om detta fungerar lika enkelt i XP vet jag inte .

Har du enbart Linux så varför inte installera Windows eller annat som då under installationen
formaterar disken  .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör inte dual boot Windows och Ubuntu. Jag kör enbart Ubuntu 9.40 då jag tycker jag klarar mig bättre med Linux än med Windows.

Har ingen som helst lust att återgå till XP, Vista eller något annat Win-system. Helt nöjd.

Dock vill jag tömma hårddisken för att på nytt installera Ubuntu igen eftersom allting har segat ned sig. Så jag vill helt enkelt börja om från början igen =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då väljer du väl bara att ta bort och skapa nya partitioner under installationen av Ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja fast jag vill tömma hårddisken helt. Inte en enda byte ska finnas kvar. Sedan vill jag göra en "clean install" som dom kallar det.

Men åter igen...
Hur tömmer jag hårddisken på Linux/Ubuntu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Format C: rensar ju inte hela hårddisken bara det som är inuti partitionen, själva partitionen finns ju kvar. Killdisk är väl något för dig i så fall http://www.killdisk.com/ körs från en CD-skiva och skriver 0 i varenda byte på hela hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du tömma hårddisken helt så går det lättast i Linux med dd. Du måste köra dd som root (sudo). Kommandot är : dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=16M. Värdet på bs är inte kritiskt men det bör vara en heltalsdel av diskstorleken. Större värde ger högre hastighet. Du bör köra det från en live-CD om inte Linux finns på en annan disk.

Alternativt kan du tömma disken med disktillverkarens diagnosprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...