Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus som äter upp mitt hårddisk minne!


poodi

Rekommendera Poster

Hej på er!

Igår märkte jag att det var under 10GB ledigt utrymme på mitt hårddisk-minne. Mätaren visade rött och datorn var seeeeg som sirap. Jag tog bort några gig så att jag hade typ 12GB ledigt utrymme, och då var mätaren på blått (grönt) och dator funkade som den skulle. Men när jag senare samma dag satte på datorn så var mätaren över gigsen igen nere på rött! Det hade mitt i allt försvunnit typ 3GB! Jag surfade en stund på internet och sen kollade jag igen och då hade det typ försvunnit 500MB till!!! Så har det hållit på och jag är rädd att datorn kommer att kollapsa helt eftersom jag har tagit bort det mesta onödiga, men det är ändå bara 9,5Gb ledigt just nu och det minskar hela tiden! Jag skannade hela daton med Avast och den hittade två filer som den varken kunde skanna eller deleta. 

Avast sa: "Error occured duing file deleting. The file is a decompression bomb".

De två filerna som inte går att scanna eller ta bort är dessa:

C:\Users\Seppo\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\X08IK8TG\Windows6.0-KB936330-XG4-wave0[1].exe\[Embedded_I#0003998d]


och

C:\Users\Seppo\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Low\Content.IE5\NCU32K2A\Windows6.0-KB936330-XG4-wave0[1].exe\[Embedded_I#0003998d]



Jag använder Windows Vista Home Edition.


SNÄLLA HJÄLP MIG FORT!!!


mvh. Sami
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbläsare har en cache, en mapp där webbsidorna lagras för att de ska kunna visas på dator. Det innebär att när man surfar fylls den här mappen på och mer av datorns hårddisk används.

Avast har hittat ett misstänkt program som ligger i cache-mappen för Internet Explorer. Så vitt jag förstår så gäller det filen Windows6.0-KB936330-XG4-wave0[1].exe, men den är normalt Service Pack 1 för Vista.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=874A414B-32B2-41CC-BD8B-D71EDA5EC07C&displaylang=en
Har du hämtat den filen från Microsoft eller från något annat ställe?
Hur länge sedan var det?

MalwareBytes AntiMalware (MBAM) är ett bra antispionprogram.

PS. Windows kollapsar inte så länge det finns flera GB ledigt på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbläsare har en cache, en mapp där webbsidorna lagras för att de ska kunna visas på dator. Det innebär att när man surfar fylls den här mappen på och mer av datorns hårddisk används.

Avast har hittat ett misstänkt program som ligger i cache-mappen för Internet Explorer. Så vitt jag förstår så gäller det filen Windows6.0-KB936330-XG4-wave0[1].exe, men den är normalt Service Pack 1 för Vista.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=874A414B-32B2-41CC-BD8B-D71EDA5EC07C&displaylang=en
Har du hämtat den filen från Microsoft eller från något annat ställe?
Hur länge sedan var det?

MalwareBytes AntiMalware (MBAM) är ett bra antispionprogram.

PS. Windows kollapsar inte så länge det finns flera GB ledigt på hårddisken.


Jag laddade just ner MBAM  och håller på scannar datorn med det. Jag tror inte jag har laddat ner service pack 1, om jag eller nån annan i familjen hämtat det så är det från microsofts sida, men jag tror som sagt inte att det laddats ner. Kan det vara på datorn när man köper den?

Jag skrev ett liknande inlägg på engelska i ett annat forum och där tipsade dom om att cleana up disken, och det håller jag på med nu, men det verkade int finnas nåt misstänkt där, största filerna var på typ 1,3GB...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser i resultatet från Avast så ligger det hittade under Seppo, så den som varit inloggad som Seppo har laddat ner filen. Seppo-mappen finns förstås inte när datorn var ny.

Jag antar att rensningen kommer att tömma cache-mappen.

Det var väldigt länge sedan Vista Service Pack 1 kom ut så om det inte är installerat redan så bör det göras så fort som möjligt eftersom det var mycket problem som fixades till i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...