Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jonatan13

Hur mycket ramminne klarar operativsystemet av?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har läst någonstans att det finns en gräns på hur mycket minne ett operativsystem (32-bitars) kan klara av.

Undrar helt enkelt; var går gränsen? Är det 4GB kanske?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 32-bitars version av Windows Vista kan komma åt upp till 4 GB RAM-minne. En 64-bitars version av Windows Vista kan komma åt från 8 GB RAM-minne till 128 GB RAM-minne. Dock kan man inte få ut allt utrymme eftersom grafikkortet använder sig också av minnet.

Windows Vista - 4 GB

64 bit
Windows Vista Home Basic - 8 GB RAM-minne
Windows Vista Home Premium - 16 GB RAM-minne
Windows Vista Business - 128 GB RAM-minne
Windows Vista Enterprise - 128 GB RAM-minne
Windows Vista Ultimate - 128 GB RAM-minne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Okej, blir vista (home premium) mycket snabbare om jag uppgraderar från 2 till 4GB?

Det blir det, jag har gjort det själv och jag märkte en stor skillnad i laddningstider - till det bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju mycket på vad man kör. Man kan ju börja med att kolla hur mycket av RAM-minnet man använder egentligen:
Aktivitetshanteraren - Prestanda
Den under stapeln som heter Minne visar hur mycket av minnet som används.
Eftersom min stapel nästan jämnt ligger på 1,1 GB av mina 2 GB så tror jag inte att jag skulle märka så mycket om jag stoppade i mer minne i min dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det låter ju "najs"!

Bara en fråga till: Är det mycket skillnad på "PC2-5300" och "PC2-6400"?

PC2 5300 minnen arbetar med en hastighet av 667mhz och PC2 6400 arbetar i 800mhz. Så ett PC2 6400 minnen kan hantera informationen snabbare än PC2 5300 minnen.

Men du måste kolla vilka minnes hastigheter ditt moderkort klarar av.
För om du t.ex köper ett PC2 6400 minne och ditt moderkort inte klarar av så snabba minnen så kommer minnena att automatiskt köras i en lägre hastighet (den hastighet som ditt moderkort klarar av som mest).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det låter ju "najs"!

Bara en fråga till: Är det mycket skillnad på "PC2-5300" och "PC2-6400"?

PC2 5300 minnen arbetar med en hastighet av 667mhz och PC2 6400 arbetar i 800mhz. Så ett PC2 6400 minnen kan hantera informationen snabbare än PC2 5300 minnen.

Men du måste kolla vilka minnes hastigheter ditt moderkort klarar av.
För om du t.ex köper ett PC2 6400 minne och ditt moderkort inte klarar av så snabba minnen så kommer minnena att automatiskt köras i en lägre hastighet (den hastighet som ditt moderkort klarar av som mest).

Stämmer det verkligen? Enligt programmet cpuz så har jag i min data pc2 5300 på 333 mhz...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror lite på vilken frekvens man anger. PC5300 har en klockfrekvens på 333 MHz och en datafrekvens på 667 MHz (det dubbla) och motsvarande för PC6400.

Men om du ska fortsätta använda dina PC5300 och köper PC6400 så kommer PC6400-minnena att använda samma frekvens (dvs hastighet) som PC5300 eftersom alla minnen måste gå med samma klockfrekvens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hejsan!

Jag har läst någonstans att det finns en gräns på hur mycket minne ett operativsystem (32-bitars) kan klara av.

Tack på förhand!

Teoretiskt har ett 32-bitars OS stöd för 2^32 bitar, vilket grov räknat blir ca. 4GB. Eftersom hårdvaran i en dator "stjäl" minne ser man inte mer än ca. 3,25GB minne även om man har installerat 4GB.
Ett 64-bitars OS har stöd för 2^64 bitar, vilket blir ca. 16 millioner TB. Det är väsentligt mycket mer än vad ett 32-bitarssystem klarar.
Att Microsoft bygger in begränsningar i Windows är en helt annan sak. 64-bitars-OS klarar fortfarande av att hantera ca. 16 millioner TB internminne, teoretisk.

Använder du en AMD-CPU och har aktiverat "Cool & Quiet" i BIOS kanske du inte ser mer än drygt 2GB minne trots att du har 4GB installerat. Det här gäller i synnerhet Windows XP. Om du har denna begränsning kan du behöva göra en ändring i systemfilen boot.ini. Genom att göra en ändring i denna fil kan du begränsa hårdvarans åtkomst till minnet och Windows OS att ta upp minne för att överlåta det till mjukvarorna i datorn istället. På så sätt kan du "stjäla tillbaka" den ca. 1GB som ockuperas.

Det är helt korrekt att dina PC5300-minnen uppvisar en hastighet om ca. 333MHz. Det är den faktiska hastigheten de har. Eftersom de är DDR-minnen hanterar minnena databussen med den dubbla hastigheten i förhållande till minnesbussen (DDR= Double Data Rate). Det gör att man ser DDR-minnen som 667MHz.

Notera att minnen med en långsammare minnesbuss kan vara snabbare än minnen med en högre minnesbuss. Du måste se till CL-värdet också när du tittar på minnen. Ett högt CL-värde innebär att minnet är långsammare än ett minne med lågt CL-värde (CAS Latency).
CAS Latency anger hur lång tid CPUn får vänta innan den får tillgång till minnet. Ju högre CL-värde desto längre tid får CPUn vänta.
Det innebär att en minne med någon långsammare minnesbuss och lågt CL-värde kan vara snabbare än ett minne med snabbare minnesbusshastighet och högre CL-värde.

Precis som Cecilia skriver så går inte minnesbusshastigheten med högre hastighet än det långsammaste minnet.
Här skall du också känna till att AMD-CPUer har en begränsning de också. Alla AMD-CPUer som har stöd för DDR2-minnen klarar inte av att köra med en högre minnesbusshastighet än 800MHZ om du använder fler minnesmoduler än två. Villkoret är dessutom att de två minnesmodulerna måste installeras en i varje parslot. Sitter det två minnesmoduler i en parslot (Dual Mode) sjunker hastigheten till 800MHz för minnen som är snabbare (som PC8500).

Det här gäller AMD-CPUer som har socket AM2 och AM2+ . För AMDs CPUer med AM3-socket gäller att om den är monterad på ett moderkort som har stöd för DDR2-minnen aktiveras DDR2-minneshanteraren. Då gäller villkoren för DDR2.
Om samma CPU monteras på ett moderkort som har stöd för DDR3-minnen aktiveras DDR3-minneshanteraren i CPUn och då gäller inte begräsningarna som för DDR3. Med DDR3-minnen kan man installera fler än två minnesmoduler utan att hastigheten begränsas till 800MHz.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hejsan!

Tack på förhand!

Var gränsen går beror på operativsystemet. 4 GiB är gränsen för direkt åtkomst. I dessa 4 GiB är hårdvarans behov inkluderat.

Det går att komma runt 4 GiB:s gränsen med PAE (Physycal Adress Extension). Se http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension. Men ett applikationsprogram kan inte använda mer än 4 GiB. All hårdvara har inte heller stöd för PAE.

Av MS:s OS har endast Windows serverversioner stöd för PAE. Linux och OSX har PAE stöd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Tack Åge N för ett långt och utförligt svar, vill bara påpeka att jag har ddr2 minnen!)

Om jag skulle uppgradera minnena, borde jag isåfall köpa likadana som jag har (så att jag får tot. 4GB PC25300), eller bör jag byta ut dem till 2GB PC26400-minnen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
(Tack Åge N för ett långt och utförligt svar, vill bara påpeka att jag har ddr2 minnen!)

Om jag skulle uppgradera minnena, borde jag isåfall köpa likadana som jag har (så att jag får tot. 4GB PC25300), eller bör jag byta ut dem till 2GB PC26400-minnen?

När du ska köpa nya minnen så ska alla minnen som sitter i datorn ha samma hastighet, Alltså om det sitter 2 gb pc2 5300 minnen i din dator och du vill uppgradera till 4 gb så ska dom nya minnena också vara pc2 5300.

Så ja du ska köpa likadana som du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämpligast är att köpa likadana minnen som du redan har. Om PC6400-minnena är billigare än PC5300, som du tänker köpa, kan du lika gärna köpa PC6400. Kom bara ihåg att minnesbussen för minnena går med den hastighet som de långsammaste minnena har. Om du parar ihop PC5300 med PC6400 kommer alla minnen att ha hastigheten som PC5300 har.

När jag kika på Prisjakt ser jag att PC5300 är billigare än PC6400 om man enbart ser till priset.

Från 350 kronor hos Webhallen upp till 570 kronor (för samma minnen) hos den dyraste leverantören (2 x 1GB).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=85796

Här kan du se alla minnen som har 2GB (som enkel modul), par som blir 2GB (2 x 1GB) och även 4GB totalt (om du tänker byta ut till snabbare minnen).

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s42649034&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det beror ju mycket på vad man kör. Man kan ju börja med att kolla hur mycket av RAM-minnet man använder egentligen:
Aktivitetshanteraren - Prestanda
Den under stapeln som heter Minne visar hur mycket av minnet som används.
Eftersom min stapel nästan jämnt ligger på 1,1 GB av mina 2 GB så tror jag inte att jag skulle märka så mycket om jag stoppade i mer minne i min dator.

Läser denna tråd för att försöka begripa om min HP Compaq nx8220 med Windows XPpro kan bli snabbare i uppstart och stängning. Ram-minnet är på 1024 och jag har köpt två nya på sammanlagt äör ppå 2 GB som ör max enligt specifikationen på HP. 
Kommerr detta hjälpa snabbare uppstart ?
attar inte hur jag skall löäsa av staaplarna i Aktivitetshanteraren men kompis som tittade sa att processorerna jobbade oftast 100 % ??? Vad menas??

Jättetacksam för hjälp!

Okunnig, självlärd mormor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligen menar din kompis att processorn jobbar hela tiden, dvs är fullt upptagen, så att den inte kan börja göra något nytt. I så fall är det tveksamt om mer RAM-minne hjälper. Det skulle väl snarare behöva utredas vad processorn (datorn) håller på med hela tiden. Men den här tråden är ju inte lämplig för det utan då bör du ju starta upp en egen tråd i forumet Windows.

Hur mycket RAM-minne som behövs under uppstarten beror i huvudsak på hur mycket program som startas automatiskt av Windows, men 1024 MB borde räcka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lite minne problem oxå. Hoppas det är ok att jag använder samma tråd.

Jag hade innan 2*2gb ram corsair xms2 6400 800mhz 5-5-5-18
Sedan köpte jag 2 likadana till, då började problemen.
Med Vista så krashade det i bland när jag spelade, ibland när den stod på tomgång.
Då trodde jag att det kanske funkar bättre med Win7 i 64bit, visst instalationen startade kanppt innan skiten krashade.

Då tog jag ut 2 stickor, vipps så funkade installationen felfritt, sedan testade jag att stoppa i ett åt gången från 4gb, 6gb var ok men vid 8gb krash igen!

Jag har uppdaterat bios, moderkortet är msi p43 neo processor Intel Core 2 Quad Q6600, 2400 MHz

Nån som har en aning om vad jag kan göra för att få det till att fungera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hink det lättaste är att du startar en ny tråd så blir det inte så rörigt ;)
Men när du kör 6 gb har du prövat att köra 6 gb med dom olika minnena? så du har uteslutit att de nya minnena är ok?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...