Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAM-minnen


stening840

Rekommendera Poster

Hej! jag har en ACER Aspire M5641 med bla. 4GB i ram minne. det är 64-bitars OS. Maximalt minne är 8GB som man kan ha. Jag har tänkt trycka i minst 6GB. Men då undrar jag, det finns bara två minnes platser på moderkortet och i båda sitter det ett minne i, antagligen 2GB st. hur gör jag då? och vilka ska jag köpa?

Dom minnen som sitter i enligt specifikationen är DDR II SDRAM 800 MHz PC2-6400.
MVH Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den länken fungerar inte för mig. Jag skulle tro att den är beroende på vad du har gjort för val på deras webbplats innan du kom till sidan du vill visa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt Cecilia. Orsaken är att det är animerat på sidan.
Dustins hemsida säger en sak men Acers hemsida säger att max minne är 4GB. Jag klistrar in specifikationerna för M5641, tagna direkt från Acers hemsida, här:

 Operating System  

  • Genuine Windows Vista® Home Premium
 Processor  
  • Pentium Dual-Core, Core 2 Duo and Core 2 Quad Processor with Nvidia MCP73PV (Single Chip) chipset
 System Memory  
  • Supports DDRII 667/800 up to a maximum of 4GB
 Graphics  
  • Integrated NVIDIA® GeForce 7100 graphics processor supporting Shader model 3.0 and DirectX 9.
  • PCI Express 16x Graphics expansion slot offering a choice of approved ATI or nVidia graphic cards.
 Audio  
  • High Definition (7.1)
 I/O Interface  
  • 18-in-1 memory card reader for Sony® Memory Stick, Memory Stick PROTM, CompactFlashTM Type I, CompactFlashTM Type II, SmartMedia (SM), Secure Digital (SD), MultiMediaCard (MMC) and xD Card. (plus 1 x USB port)
  • Audio connections: Six audio jacks 7.1 channel support (rear), Lin Out - MIC In (front)
  • 10/100/1000 Network Connection
  • 8 USB2 ports with 4 in front
  • PS2/USB Keyboard port, PS2/USB Optical/Ball Mouse port.
  • 1 Firewire 1394 port
  • S/PIDF audio connection: 1 x coaxial , 1 x optical
 Hard Drives  
  • 4 x SATA ports each supporting up to 750GB 3.5" HDD and RAID 0, 1, 5
 Optical Devices  
  • DVD Burner dual and double layer with an option of a second BD/RW universal (Blu Ray burner, HD DVD reader), HD-DVD or DVD-ROM drive
 Expansion Slots  
  • 2 x PCI, 1 x 1X PCIE, 1 x 16X PCIE
 Housing Dimension  
  • 180(W) x 441.5(D) x 367(H)
 Software  
  • Microsoft® Office Trial 2007 (60D), Microsoft® Works 8.5, Adobe® Reader® 7.0, McAfee Internet Security Suite 2009 Trial, Acer Arcade Live, Quick Burning (NTI CD-Maker? Gold), Acer Empowering Technology, eSobi? v2,0 Lite Trial (90D)
 EMI / Safety  
  • CE, FCC, BSMI, CCC, ETL, Nemko
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med återförsäljaren om du kan uppgradera med minne. Har märkt att återförsäljarna är bättre på att uppdatera specifikationerna på de produkter de säljer än tillverkarna själva. Däremot på Kingstons hemsida får jag samma svar, max 4GB minne till den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

jag har en dator på 2GB ram minne och skulle villa öka den till 4GB eller till och med 8GB...
jag har för mig att jag läste i en artikel någonstans att man kunde lägga till mer RAM-minne från hårdisken? stämmer det eller måste man köpa extra kort som man lägger in i datorn?
och var köper man såna på 1 eller 2GB :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket operativsystem har du?. 32 bits Windows stöder max. 4GiB RAM undantaget server. I dessa 4 GiB ingår grafikkortets  och BIOS-minne. Att använda virtuellt minne (växlingsfilen) på hårddisken går men ger dålig prestanda.

Vill du ha bättre prestanda än vad du nu har så måste du installera mera RAM-minne. Vill du köpa via Internet är http://www.verkkokauppa.com ett finländskt alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom Windows så kan ju moderkort sätta begränsningar, som framgår av tidigare inlägg i den här tråden. Moderkortet bestämmer också vilken typ av RAM-minne som man ska köpa.

Hårddiskar är ju mycket långsammare än RAM-minnen, men som standard så använder Windows en del av hårddisken när de program man startar inte får plats i RAM-minnet utan att man behöver göra någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...