Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7


esd

Rekommendera Poster

Hej

Såg priserna för Windows 7 idag och tycker det verkar väldigt dyrt.  Så jag gick in och tittade på amazon i storbritanien:

http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Windows-Ultimate-Full-Version/dp/B001XCWGII/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=software&qid=1253630083&sr=1-1

Där en fullversion av ultimate var bra mycket billigare än vad den är i Sverige.

Så jag undrar om någon här tror att det blir några problem med att beställa ett Windows 7 ultimate från amazon i storbritanien?

Sen jag har inga problem med engelska men det borde väll gå att installera ett svenskt språkpaket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Storbritannien ligger i EU ska det inte vara några problem med tullen. Leveranstiden kan vara något längre till Sverige. Med Windows Vista/7 Ultimate ska man kunna installera språkpaket, däribland Svenska. Har man volymlicens gäller andra regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan ska man ju tänka efter om man verkligen behöver Ultimate (och är det värt priset) för det är ju inte många funktioner som skiljer:
Windows XP Mode - går ju att lösa på andra sätt också
Domänanslutning - inget för vanliga hemanvändare
Full backup och återställning - Finns ju andra program som gör det
BitLocker - Finns ju andra program som kan kryptera hårddisk mm
Ha flera språk installerade och välja vid inloggningen vilket man vill ha.
http://www.microsoft.com/windows/windows-7/compare-editions/default.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Okej, tack för upplysingen, men jag ska inte ha någon volymlicens så det är inga problem.
Leveranstiden gör inget att den blir lång.

Inget annat jag behöver tänka på?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia @ 2009-09-22, 18:18
Sedan ska man ju tänka efter om man verkligen behöver Ultimate (och är det värt priset) för det är ju inte många funktioner som skiljer:
Windows XP Mode - går ju att lösa på andra sätt också
Domänanslutning - inget för vanliga hemanvändare
Full backup och återställning - Finns ju andra program som gör det
BitLocker - Finns ju andra program som kan kryptera hårddisk mm
Ha flera språk installerade och välja vid inloggningen vilket man vill ha.
http://www.microsoft.com/windows/windows-7/compare-editions/default.aspx

XP-mode är rätt viktigt för mig, har många saker som bara fungerar med xp.

Men går det att installera svenskt språkpaket på ett win 7 premium?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jag antar att punkt 2 här inte gäller för mig:

http://www.amazon.co.uk/gp/feature.html/ref=amb_link_84367553_1?ie=UTF8&docId=1000321063&pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=special-product-offers-3&pf_rd_r=06KT60T18EGHP91SPTVE&pf_rd_t=201&pf_rd_p=471299453&pf_rd_i=B002DUCMT2

Eftersom jag inte ska ha ett gratis Windows 7, men jag blir ändå lite undrande om att efter den 31 augusti så ska det vara uppgraderingsversion som säljs? Eller är det bara till dom som är berättigade att få win 7 gratis?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Home Premium stödjer inte språkpaket, men svensk Home Premium verkar kosta från 1753 för full-licens. Eller ska du uppgradera från Vista?

Om det är en dator där du idag har XP så går det ju att installera Windows 7 med dual boot så kan du starta datorn med XP när du ska köra dina XP-program. Är du säker på XP-programmen inte fungerar i kompatibilitetsläge förresten?
Ett annat alternativ om det är en XP-dator som ska uppgraderas och den har ordentligt med minne är att köra XP i en virtuell maskin inuti Win7.

Amazon-sidan du länkar till nu gäller bara om du har köpt en Vista-licens från dem efter 26 juni.

Man kan se att det är många företag som sänker priset på Windows 7 allt eftersom:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=493022

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jag har testat att köra programen i vista med kompabilitetsläge och det fungerade inte (tror väll inte att det skulle fungera annorlunda i win 7).

Att köra xp virituellt går inte eftersom det är en oem licens.

Sen den sida du länkar till där dom visar att priset faller, det har ju bara fallit med 60 kr och jag undrar om dom kommer sänka priset så mycket mer nu.

Jag får fundera på om jag ska ha ultimate eller premium men ni tror inte att det är några problem att handla från amazon i storbritanien?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft vägrar aktivera min XP OEM-licens när jag installerade den virtuellt i nya datorn med Vista.

Jag hoppas att det inte är något problem med att handla från Amazon för sonen beställde en full-licens av Windows 7 Home Premium därifrån i augusti, inkl. moms och frakt (ingår inte i priserna som visas) gick det på 75 pund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ok, tack så mycket för hjälpen. Tar nog och beställer ett win 7 från amazon då. Vilken version det blir har jag inte bestämt mig för än.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jag har testat att köra programen i vista med kompabilitetsläge och det fungerade inte (tror väll inte att det skulle fungera annorlunda i win 7).

Att köra xp virituellt går inte eftersom det är en oem licens.


Jag kan berätta att mitt TV-kort, ett Leadtek, fungerade utmärkt med XP men inte alls med Vista trots att jag hämtade Vistadrivrutiner från Leadteks hemsida. När jag installerade Windows 7 utgick jag från att jag inte skulle kunna använda mitt TV-kort utan behöva köpa nytt. Men till min stora förvåning fungerar mitt TV-kort utmärkt i Windows 7.

Jag provade att återinstallera Vista igen för att kolla om jag gjort fel. Det går bara inte att få kortet att fungera med Vista. Windows 7 och XP gör det fullt möjligt och jag kör nu 64-bitars Windows 7 dessutom.

Jag har ett par program som inte fungerar i Vista men i XP. Återigen finner jag dem att fungera i Windows 7.

Min granne uppgraderade sin dator för ett par år sedan från XP Home till Vista Premium. Deras skrivare gick ej längre att få att kommunicera med datorn. Denna HP-skrivare fungerade utmärkt i XP men vägrar att fungera med Vista.
Jag installerade Windows 7 RC i deras dator i slutet på våren. Döm om vår förvåning när skrivaren fungerar igen!

Det är mycket som inte fungerar i Vista och som nu fungerar i Windows 7. Döm inte ut dina prylar innan du provat dem i Windows 7.
Har du provat köra med Windows 7 RC?

Mitt inlägg är enbart till för att belysa att det är skillnader i Vista och Windows 7.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas man får student rabbat på windows 7 samma som vista.. jag vill köpa windows 7 eftersom jag har kört rc tills nu och det fungerar kanon. vill helst köpa den :D få se annars blir det köpa från England :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas man får student rabbat på windows 7 samma som vista.. jag vill köpa windows 7 eftersom jag har kört rc tills nu och det fungerar kanon. vill helst köpa den :D få se annars blir det köpa från England :)


Tänk bara på att om du ska köpa från england så kostar win 7 premium 850 kr BARA innan lansering, det är alltså ett förbeställnings erbjudande, efter 22 oktober kommer det kosta bra mycket mer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Försöker få med mig en till att köpa win 7 samtidigt, det ska väll inte vara några problem att  installera win 7 på en dator som har xp oem och sen köra de både os paralellt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att ha XP och Win7 i dual boot? Inget generellt problem om man bara har tillräckligt med hårddiskutrymme.

Men för säkerhets skull så bör man ju köra Windows 7 Upgrade Advisor på den dator så man ser att det inte finns några kända kompatibilitetsproblem.
http://www.microsoft.com/windows/windows-7/get/upgrade-advisor.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att ha XP och Win7 i dual boot? Inget generellt problem om man bara har tillräckligt med hårddiskutrymme.

Men för säkerhets skull så bör man ju köra Windows 7 Upgrade Advisor på den dator så man ser att det inte finns några kända kompatibilitetsproblem.
http://www.microsoft.com/windows/windows-7/get/upgrade-advisor.aspx


Har kört upgrade advisor - inga problem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kör själv Windows 7 Ultimate 64bit och laddat ner XP mode från deras sida. vill bara säga att det fungerar så j...a bra. Kan bara rekomendera. jag betalade 2990 och tycker det är ett ok pris för en fullverition med två operativ i. visseligen  är xp i en virituell dator men det funkar skitbra. lika snabb som en "vanlig" dator med normal prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Väntar fortfarande på mitt dom skickade det tisdag förra veckan men det ska ju ända från england så det kan ta tid.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas man får student rabbat på windows 7 samma som vista.. jag vill köpa windows 7 eftersom jag har kört rc tills nu och det fungerar kanon. vill helst köpa den :D få se annars blir det köpa från England :)


Vill bara meddela att alla som har CSN- eller Mecant-kort får nu köpa Windows 7 till rabatt-
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Nu har jag äntligen fått mitt Windows 7 Home Premium, 850 kr gick det på mycket bra pris tycker jag.

Har inte installerat det än men snart.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Alla OEM-licenser går att köra i virtuellt i VMware Workstation.

VmWare Workstation kostar väl pengar?!?!?!??!!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VmWare Workstation kostar väl pengar?!?!?!??!!?

 

Ja, det kostar men du kan testa gratis i 30 dagar. Virtualbox och Virtual-Pc fungerar dessa i också men dessa är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK jag använde VirtualPc men ISO filerna för att installera tog så mycket plats så när jag radera dom så startade inte VPC mer. Men det är ju bara en installationsskiva undrar varför det hände :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...