Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar dator - vad är prisvärt just nu, hur ska man tänka?


Ceranior

Rekommendera Poster

Tjena

Det här med bärbara datorer känns just nu som en jungel. En gång i tiden hade jag bra koll på stationära datorer och kunde lätt jämföra tex en 486:a DX2 66Mhz med en Pentium 90Mhz. På den tiden fanns det ju knappt bärbara datorer. Nu har jag det dock svårare. Problemet är väl att jag vet vad jag vill att den ska göra men jag har inte en aning om vilka komponenter som är prisvärda idag... :)

Jag letar efter en bärbar dator, ny eller begagnad. Jag vill kunna koppla den till stereon hemma, surfa via 3G-nätet (helst utan bihang), spela tex CIV4 utan att behöva vänta på oändliga laddningstider. Viktigast av allt är nog att jag vill ha en bra skärm som jag kan läsa digitala böcker/pdf-filer från utan att bli trött i ögonen.

Den behöver alltså ha:
 3G-modem
 bra ljudkort
 bra grafikkort
 ordentlig skärm med bra skärpa och uppdateringsfrekvens
 minimalt med laddningstid

Kan man jämföra datorer mha klockfrekvensen på processorn fortfarande? Hur mycket ramminne behöver man och vilken sort? Vad är det som är bättre med ett 64-bitars-system och stödjer alla nya datorer detta? Vad det gäller operativsystem så undrar jag om det är värt att vänta på Windows 7 eller om man ska köpa nu och uppdatera? Finns det några fallgropar eller saker man ska tänka på när man köper bärbart?

Tar tacksamt emot tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Med 32 bitars operativsystem kan du bara ha 3gb i ram minne som mest med ett 64 bitar os kan du ha mycket mer ram minne, t.ex så är 8 gb i ram inga problem med ett 64 bitars os. I princip alla nya datorer klarar att köra 64 bitars os.

Det operativsystem du ska ha är helt klart win 7 - när det kommer (sista oktober kommer det).
Om du ska köpa dator nu får du vista men på många datorer finns ett erbjudande att om du köper en dator med vista nu så får du win 7 gratis när det kommer.

Det första du måste bestämma när du ska köpa en ny dator är hur mycket pengar du är beredd att lägga ut. Så du vore lättare att föreslå en bärbar om du kan säga hur mycket pengar du är redo att lägga ut?

CIV 4 är verkar inte vara något prestandakrävande spel så det flyter nog på bra i de flesta bärbara datorer över 4000 kr så länge de inte är netbooks.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag valde en bärbar dator med 3G och S/PDIF-utgång för ljudet så blev det bara 7 datorer kvar:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=k=s42343729
varav 3 kostar mer än 20000 kronor och 1 bara har en 7"-skärm så i praktiken så är det väl bara 3 kvar, så det är ju inte en vanlig kombination. Men jag vet inte om det är just S/PDIF-utgång du vill ha.

Uppdateringsfrekvensen är väl alltid 60 Hz på tunna skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för kommentarerna. Har läst och letat lite själv.

Jag letar efter en dator under 10 000 kr (<3kg). Jag tänker mig en dubbelkärnig processor, minst 2 gig RAM. Har hört att det är viktigt med BUS-hastigheten (ska vara 1000 eller över) samt att det finns ordentligt med cache-minne (3 meg lvl 2). Nån får gärna upplysa mig om varför detta är viktigt :) Gärna ett grafikkort som klarar av nyare spel också om det skulle vara så (250-500 MB ram). (maxade visuella options på spelen e inget krav) Det räcker med en vanlig utgång för hörlurar, bara ljudkortets/datorns förstärkning klarar av att ge signal genom en längre sladd till stereon (ca 2-3m) utan brus.

Vet inte om det är stor skillnad på moderkort i bärbara datorer, vad ska man titta efter i så fall? Är lvl 3 cache bättre än lvl 2? Går det att utöka ett grafikkorts RAM-minne på en bärbar själv? Finns det fler fördelar (än mer maximalt RAM) med att köra 64-bitars OS än om man installerar samma OS i 32-bit mode (med 64-bit processor självklart)?

Sökfunktionen på prisjakt är mycket bra och ganska självinstruerande. Ni får gärna ge mig fler sådana tips men helst vill jag veta mer tekniska fakta och få mer förklarande svar på mina frågor. Att nya Win e bättre än det gamla har sagts sen Win 3,11 men jag ser inte den stora fördelen med Win 7 jämfört med Vista? Det saknas ju fortfarande många drivrutiner och säkerheten kan väl misstänkas vara sparsam såhär innan service-packen börjat droppa in?

Vänliga hälsningar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Går det att utöka ett grafikkorts RAM-minne på en bärbar själv?"
Nej, och normalt inte när det gäller grafikkort för stationära heller.

"Finns det fler fördelar (än mer maximalt RAM) med att köra 64-bitars OS än om man installerar samma OS i 32-bit mode (med 64-bit processor självklart)?"
Pga den annorlunda drivrutinsmodellen så är det svårare för skadliga program att allvarligt infektera 64-bitars Vista och Windows 7.

"Att nya Win e bättre än det gamla har sagts sen Win 3,11 men jag ser inte den stora fördelen med Win 7 jämfört med Vista? Det saknas ju fortfarande många drivrutiner och säkerheten kan väl misstänkas vara sparsam såhär innan service-packen börjat droppa in?"
Windows 7 bygger mycket på Vista så oftast fungerar Vista-drivrutiner i Windows 7 och säkerheten kan nog anses ligga på ungefär samma nivå. Det har inte rapporterats om lika mycket problem med test-versionerna av Windows 7 som det gjordes med den färdiga Vista under dess första halvår. Jag har Vista installerat på min dator och har Windows 7 installerat i en virtuell dator så jag har prövat på bägge. Jag är så nöjd med Vista så jag vill inte betala något för att uppgradera till Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia :)

På specifikationerna till vissa datorer står det t.ex. såhär:

"NVIDIA GeForce 9200M GS upp till 1535 MB grafikminne totalt med 256 dedikerade MB"

Vad menas? Kan man själv allokera det långsammare "vanliga" RAM till nätverkskortet? Funkar det bra? Hur mycket krävs det i grafikminne (dedikerat) för att kunna köra nya spel med "medel"-inställningar?

Det här med olika level på cache-minnen och bus-hastighet förstår jag fortfarande inte. Kan någon någonting om det? Behöver man mer cashe-minne om processorn är flerkärnig för att dra nytta av det? Är det nån skillnad här mellan 32-bit och 64-bit processor?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av dina frågor kan jag inte svaret på, tyvärr.

"NVIDIA GeForce 9200M GS upp till 1535 MB grafikminne totalt med 256 dedikerade MB"
Det betyder att grafikkortet har 256 MB som är dess eget och snabbt. Sedan kan man ändra i BIOS så att man flyttar över en del av det vanliga RAM-minnet till grafikkortet, dvs man får mindre vanligt RAM-minne och mer grafikminne, dock vanligen långsammare än dess eget.

Mängden grafikminne påverkar framför allt hur hög upplösning som det går att köra spelen i. Om man t ex har 1 GB RAM så går det att körat i t ex 2200x2000 (eller om det var ännu mer för jag kommer inte ihåg siffrorna jag har sett någon gång). Eftersom en bärbar datorn inte har så hög upplösning så är det inte viktigt med väldigt mycket grafikminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar i alla fall! Då kan jag revidera mitt sökande till att inkludera 500 MB grafikkort igen kanske eftersom 1 GB verkar lite mycket för en bärbar med begränsad upplösning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...