Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nedladdningslänk


esd

Rekommendera Poster

Hej

Hittade en guide på webbdesignskolan där dom beskriver hur man kodar en nedladdningslänk, men tyvärr är guiden låst för dom som inte är meddlemmar. Så jag kan inte läsa guiden.

Någon som vet hur man kodar en nedladdningslänk, besökaren ska kunna klicka på länken då ska det komma upp en dialogruta som fråga om du vill spara filen (det är en pdf fil)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på källkoden för någon webbsida där man kan ladda ner filer?

Vad som händer när besökaren trycker på länken till en PDF-fil kan du inte styra utan det blir det som besökaren har ställlt in i sin webbläsare, spara eller öppna filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Det jag vet är att när man ska göra en nedladdningslänk så länkar man från sin sida till en php fil och det är då den php filen som sätter igång nedladdningen av en fil.

Så det går inte att se hur man ska koda genom att klicka visa källkod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara när man ska hämta vilken fil det gäller från en databas eller något liknande. Jag hittade följande på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests

<a target="_blank" title="Retrospective / Proactive 
Test May 2009"
href="/images/stories/test/ondret/
avc_report22.pdf"
>Report (PDF - english) a>


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara när man ska hämta vilken fil det gäller från en databas eller något liknande. Jag hittade följande på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests
<a target="_blank" title="Retrospective / Proactive 
Test May 2009"
href="/images/stories/test/ondret/
avc_report22.pdf"
>Report (PDF - english) a>




Det är precis så jag har kodat och med den koden så öppnar sig pdf filen i ett nytt fönster. Det kommer inte upp något alternativ om man vill spara eller öppna filen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en inställning i webbläsaren. I Firefox så ställer jag in i Inställningar - Program vad som ska göras för olika typer av filer, fråga, spara eller öppna i visst program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en inställning i webbläsaren. I Firefox så ställer jag in i Inställningar - Program vad som ska göras för olika typer av filer, fråga, spara eller öppna i visst program.


Jo visst men det måste ju finnas ett sätt att koda så man får upp alternativet om man vill ladda ner filen eller öppna den, om det inte gick skulle ju inte webdesignskolan gjort en guide om det (som tyvärr är låst).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@cecelia det är vänligt att det öppnar automatisk (pdf filen) men på en del sidan finns sånt att man är tvungen och ladda ner pdf filer och öppna manuellt. har inte kollat varför är det så men det finns där iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju det man gör med sättet jag klistrade in, det blir så som användren har ställt in i sin webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...