Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny speldator för ~12 000 SEK


Erufailo

Rekommendera Poster

Hejsan!
Jag tänkte köpa en ny speldator sinom tid, när jag har pengarna till det. Jag har kollat runt litegrann och kommit fram till att jag skulle vilja ha något sådant här. Dock, jag har ingen större koll på datorer och jag undrar vad ni tycker om det här:

Chassi: Cooler Master HAF 932 Big Tower Svart Fläkter: 1x 230mm Front, 1x 230mm Topp, 1x 230mm Side, 1x 140mm Bak, Röd

 

Nätaggregat: Corsair Powersupply 400W, 120mm Fans 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin

 

Optisk läsare/brännare: Samsung DVD±RW brännare, SH-S223B 22x DVD, DVDRAM, SATA, Black, Bulk

 

Processor: AMD Phenom II X3 720 Black Edition Triple Core, 2,8Ghz, AM3, 95W, Boxed

 

Moderkort: MSI 770-C45, Socket-AM3, DDR3 ATX, AMD770+SB710,4DDRIII,1PCI-E*16,2PCI-E*1,3PCI,6SATAII,GbLAN

 

DDR3-minne: Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9, Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin

 

Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 500GB 7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 16MB

 

Multikortläsare: USB2 multikortläsare 3.5" svart för CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD,MS (Pro, Duo),SM,xD (bulk)

 

Grafikkort: XFX Radeon HD 4870 512MB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 750MHz

 

Tangentbord: Logitech G11 gaming tangentbord USB

 

Mus: Microsoft Habu Gaming Mouse USB, Windows XP/Vista

 

Bildskärm: BenQ 21,5" LCD T2210HD 1920 x 1080, 10000:1, 5ms, VGA/DVI

 

32-bit OS: Microsoft Windows Vista Home Premium Swe. Komplett

 

3 års garanti

 

11 814 SEK


Kom gärna med idéer och förslag till förändring =) Dock, jag vill helst inte att det överskrider 12 500 kr :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Komplett har väldigt bra datorpaket som dom har satt ihop själva.

Här är ett som innehåller dator, skärm, mus och tangentbord. Du kan ändra innehållet i paketet t.ex om du vill ha en annan mus eller tangentbord, hårdvaran i datorn går också att ändra om du vill det.

Dessutom får du Windows 7 när det kommer i oktober på köpet när du köper det här paketet.

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10180

(en sak jag såg i det paketet du hade satt ihop är att du hade valt 4 gb i ram minne och 32 bitars windows, om du ska kunna använda mer än 3 gb i ram måste du ha ett 64 bitars windows)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför lägga ut 12000kr, när man kan bygga en hyfsad speldator för ca 7000kr...Chockad

 

Om man nu äger skärm, chassi samt HDD innan så blir det ju betydligt billigareStort flin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modopaket som jag själv ska uppgradera till sedan


MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3DDRIII, ATX, 1xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan(Winki), OC Genie, DrMOS
  1.199:-


Intel Core? i7 Quad Processor i7-860 2,80GHz, Socket LGA1156, 8MB,
  2.895:-


Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9Kit w/4x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP
(CMX8GX3M4A1600C9)

  2.299:-


----------------------------------------------------------------------------------------------------



Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS,120mm fläkt, 8xSATA, SLI
  988:-


Antec Three Hundred Midi Tower SvartFläktar: 1x 140mm Topp, 1x 120mm Bak, 2x USB, Audio
   630:-


Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black
  245:-


WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA,32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM
   925:-



summa 9181:- 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kraftigare nätagg är att rekommendera, minst 550 w iallafall.



Varför? :) I ett försök att lära mig litegrann :P Ju kraftigare nätagg ju fler och energikrävande komponenter?




Komplett har väldigt bra datorpaket som dom har satt ihop själva.

Här är ett som innehåller dator, skärm, mus och tangentbord. Du kan ändra innehållet i paketet t.ex om du vill ha en annan mus eller tangentbord, hårdvaran i datorn går också att ändra om du vill det.

Dessutom får du Windows 7 när det kommer i oktober på köpet när du köper det här paketet.

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10180

(en sak jag såg i det paketet du hade satt ihop är att du hade valt 4 gb i ram minne och 32 bitars windows, om du ska kunna använda mer än 3 gb i ram måste du ha ett 64 bitars windows)


Jo, jag utgick från det paketet :) Sen ändrade jag det litegrann till något jag kände mer för :)



Varför lägga ut 12000kr, när man kan bygga en hyfsad speldator för ca 7000kr...Chockad

 

Om man nu äger skärm, chassi samt HDD innan så blir det ju betydligt billigareStort flin



Jag vill ha en ordentlig speldator som håller sig ett tag utan att behöva uppgraderas och 12000 känns fortfarande som ett överkomligt pris :)

Sen är problemet att jag har varken chassi, skärm eller något annat sen innan, har en bärbar som jag vill fortsätta använda bredvid till jobb och så =P



Modopaket som jag själv ska uppgradera till sedan...

Det verkar som om det är några snäpp vassare än det jag lade upp? Det blev billigare, men däremot så har du varken med tangentbord, mus eller skärm i det, vilket jag behöver och då går det väl snabbt över 12000... Är det värt att lägga ut de extra tusenlapparna? Får jag såpass mycket mer?


Jag vill för övrigt självklart att datorn ganska smidigt ska gå att uppgradera senare, så det får ni gärna ta med i beräkningen :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ser nu att det följer med ett 32 bitars windows i komplett paketet det måste du ändra till 64 bitar annars fungerar inte alla 4 gb ram minne.

Sen till den komplett datorn måste du ha ett kraftfullare nätagg än 400w låt det på 550w som redan kommer med i paketet vara.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tillvalet finns inte på den datorn -.- Men, jag får väl skaffa delarna var för sig och köpa 64-bitars-systemet... Dock, det kanske lönar sig att vänta på Windows 7 istället och få tag på ett 64 bitars av den versionen?

Det verkar som om jag kunde välja bort operativsystemet på något sätt och sedan får jag väl köpa en ny variant på 64 bitars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det skulle ju vara lagom onödigt att få med sig två operativsystem =P Fast sen är frågan... Är det lönt att skaffa det nya operativssystemet direkt, eller bör man låta det vara i drift ett tag så att alla andra hittar felen och buggarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det skulle ju vara lagom onödigt att få med sig två operativsystem =P Fast sen är frågan... Är det lönt att skaffa det nya operativssystemet direkt, eller bör man låta det vara i drift ett tag så att alla andra hittar felen och buggarna?


har andvänt windows 7 sen beta släptes inga buggar som jag har hittat betan kunde bråka lite men RC 1 är en dröm jag tycker personligen att det funkar bättre än Xp och är snyggare än vista. sen tycker jag detta är ett bra köp sen kan du ju ändra lite men om jag skulle köpa en ny dator så skulle den nog se ut ungefär så här. har plockat delarna på www.inet.se nu saknas ju iförsig OS såg jag precis men kan bygga om paketet lite så får du med det för 12 000 också. 

Skärmklipp.PNG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så nu är jag klar fick gå ner lite men nu har du 64bits OS som kan uppgraderas gratis till windows 7. valden en tre kärnig du kan byta du får nästan bättre spel prestandad på en två kärnig med lite högre klock frkvens då dagens spel inte är skrivna för flera kärnor men för att vara framtidsäker så fick du iallfall 3kärnor moderkortet klarar två grafikort om du behöver uppgradera i fram tiden dock måste du köpa nytt nätagregat som blev för dyrt nu hade gått på 13000 annars för ett bättre.
Skärmklipp 2.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips när det gäller operativsysten, köp ett Windows xp oem för det är alltid bra att ha även om man har bestämt att ha Windows 7 som sitt huvudoperativsystem när det kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190 @ 2009-09-13, 10:45
Ett tips när det gäller operativsysten, köp ett Windows xp oem för det är alltid bra att ha även om man har bestämt att ha Windows 7 som sitt huvudoperativsystem när det kommer.


Det känns lite onödigt, till att börja med i alla fall. Jag får köpa til det senare i så fall.

@noobydoby: Hur mycket vinner jag på det paketet?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


@noobydoby: Hur mycket vinner jag på det paketet?


jag ser ju inte hur bra alla delarna är i dit packet om man kollar närmre men mitt paket är bättre då det har snabbare störe ramminne OS som kan hantera ramminerna och sen är det dubbelt så stor HDD ( inte för att det hjälper prestandad men kan vara bra med mycket utrymme för musik och filmer du kan ju välja en mindre HDD om det känns onödigt med så stor HDD) sen ser jag inte om dit moderkort klarar flera grafikort sen är troligen mit grafikkort bättre då nätagregatet som du har är för klent för ett så krävande grafikkort
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du hittade något bättre än det jag byggde ihop (föga förvånande Tungan ut). Det verkar dessutom som om det är billigare på Inet än Komplett.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erufailo,
Ser att du är ute efter ett nytt datorpaket som är ämnat för spel.
Det paket som "noobydoby" är inte optimalt!
När du använder AMD-processorer skall du INTE montera i tre minnesmoduler. Att montera i tre minnesmoduler på det moderkortet som "noobydoby" valt ut är direkt olämpligt.

Moderkortet har fyra DIMM-platser och de är ämnade att köras antingen ensamma eller i DUAL mode. Skall du välja minnen till det kortet skall du välja två eller fyra moduler. När det gäller vissa av Intels processorer, som iCore7, kan den processorn hantera tre minnesmoduler. Det gör INTE AMDs processorer på ett optimalt sätt.

Om du köper så snabba minnen som "noobydoby" valt ut och sätter i tre moduler kommer kortet automatiskt att klocka ned hastigheten till 800Mhz och läget "Ganged". Att köpa minnen till det priset och sedan köra dem med en så låg hastighet är slöseri med pengar!

Om du sätter i två moduler, en i varje DIMM-parsslot, kommer kortet att köra med den hastighet som minnena har och du kan köra dem i "ungangen mode" dessutom. Begräsningen ligger i AMDs processorer.

Det här är viktigt för dig att veta. Du kan lika gärna köpa 2 stycken 4GB-minnen och gärna sådana här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=397196

De här minnena kommer att köras med 1333MHz om du köper två stycken (ett par). Dessutom är CL-värdet så lågt som 6 på dessa minnen. Det innebär att minneshastigheten blir åtskilligt mycket snabbare än de mycket dyrare minnen som "noobydoby" valt ut åt dig.

De utvalda 6GB-minnena kommer att köras med 800MHz i "Ganged mode" och med CL på 8.
CL står för CAS Latency och anger den tid det tar för processorn att komma åt minnet. Ju högre värde desto längre tid tar det innan processorn får åtkomstid.

När du kör minnena i "Unganged mode" tilldelas en del av dina minnen till varje kärna i CPUn. Det innebär att kärnorna inte behöver vänta på varandra för att komma åt minne. Det i sin tur ökar också hastigheten för hela datornpaketet.

Behöver du verkligen ett moderkort med två PCIe-platser så du kan köra Crossfire när du väljer ett så ruggigt kort om HD4890?

Om du har sådana planer är nätaggregatet på 650W lågt ifrån tillräckligt. Då skall du köpa ett aggregat som klarar 800W för att vara säker på att du tillräckligt med energi för att köra allt.

Ett HD4890 är så ruskigt bra att du inte behöver mer än ett med dagens och morgondagens spel. När det är dags för dig att uppgradera din dator kommer du att köpa ett nytt kort. Kom också ihåg att om du väljer Crossfire MÅSTE du köpa ett identiskt kort för att få det att fungera.
Med den utveckling som är inom datormarknaden idag byts grafikkorten ut på 8 månader. Du bör, om du skall köra Crossfire, köpa BÅDA grafikkorten samtidigt för att vara säker på att det skall fungera.

Är detta inte realistiskt föreslår jag att du köper ett annat moderkort.
Det här kortet är ett ypperligt kort:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460863

Det har stöd för de minnen jag nämner ovan i inlägget.
Skulle du vilja ha mer än 4GB minnen (ett måste är 64-bitars OS för att utnyttja mer än 3,25GB minne), kan du med fördel välja fyra moduler av minnet ovan. Hastigheten sjunker till 800MHz och du får bättre prestanda ändå än med de 6GB som finns i ett tidigare inlägg. Orsaken är CL-värdet på de minnen jag hänvisar till.
8GB minne kostar dig i så fall 1700 kronor.
Om vi räknar om det så blir det 425 kronor per 2GB. Med 6GB enligt tidigare inlägg blir priset för dem 495 kronor per GB. Då är de också långsammare än de av mig föreslagna.

Å andra sidan finns det ingen anledning för dig att kika på så snabba minnen heller om du skall använda fler än 2 DIMM-platser. Då kan du kika på 800MHz-minnen direkt eftersom AMD inte klarar högre hastigheter med fler än 2 DIMM-minnen. Då blir priset också lägre.

Det av mig föreslagna moderkortet har stöd för processorn du valt (om det är 720 som gäller).

En annan fördel med moderkortet är att du kan göra en systemåterställningspartition på din hårddisk. Den fungerar på samma sätt som bärbara datorers "Factory reset" som du kan använda om du vill ominstallera din dator. Det går smidigt och ganska snabbt.

Du kan inte längre hämta Windows 7 RC1 från Microsofts hemsida. Den är stängd. Windows 7 RC1 innehåller en del buggar men de är rättade i RTM-versionen. Jag har själv påtalat buggarna för Microsoft och fått bekräftat att de är åtgärdade i RTM-versionen. Det innebär också att de versioner som kommer ut i oktober är rättade. Microsoft kommer inte att rätta en av de buggar jag hittat i RC1 för RC1. RC1 kommer att leva med den buggen till slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var mycket på en gång...

Alltså, till att börja med tycker du att jag byter ut de tre RAM(?)minnena mot två RAM-minnen så att de fungerar optimalt?

Sen, med moderkort och grafikkortet (det var det det var va? Tungan ut) så tycker du att jag köper ett allt för bra moderkort för grafikkortet eller ett för dåligt nätaggregat? Tycker du att jag låser mig vid en vara? Det vill jag inte, jag vill kunna uppgradera ganska så fritt senare...

Nästa del jag hängde med på var Windows 7. Jag har läst runt lite och fastnat för det, så jag vill gärna uppgradera till det när det sedan kommer ut, men det borde inte bli några problem, eller?

Det var nog det jag hängde med på, missade jag något viktigt så får du gärna ta om det, och tack för dina tankar, diskussion är alltid bra för utveckling Stort flin

Ursäkta möjliga småfel, jag börjar bli lite trött =) Dessutom så är jag ganska ny på området ^^ Men, det ska nog ordna sig =)

Förresten, har du något konkret förslag på dator? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev ett långt och utförligt inlägg till dig. När jag klickad epå "Skicka" kastade PFA ut mig och jag blev utloggad. Tyvärr försvann hela inlägget.
Nu måste jag åka på tjänsteresa och skall se om jag kan svara dig från hotellet ikväll.

Jag har nu lärt mig att ALDRIG skriva inlägg direkt i Forum utan i Anteckningar. Det här är inte första gången som PFA kastar ut mig och mitt inlägg försvinner.

Återkommer i kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erufailo,
Ser att du är ute efter ett nytt datorpaket som är ämnat för spel.
Det paket som "noobydoby" är inte optimalt!
När du använder AMD-processorer skall du INTE montera i tre minnesmoduler. Att montera i tre minnesmoduler på det moderkortet som "noobydoby" valt ut är direkt olämpligt.

Moderkortet har fyra DIMM-platser och de är ämnade att köras antingen ensamma eller i DUAL mode. Skall du välja minnen till det kortet skall du välja två eller fyra moduler. När det gäller vissa av Intels processorer, som iCore7, kan den processorn hantera tre minnesmoduler. Det gör INTE AMDs processorer på ett optimalt sätt.

Om du köper så snabba minnen som "noobydoby" valt ut och sätter i tre moduler kommer kortet automatiskt att klocka ned hastigheten till 800Mhz och läget "Ganged". Att köpa minnen till det priset och sedan köra dem med en så låg hastighet är slöseri med pengar!

Om du sätter i två moduler, en i varje DIMM-parsslot, kommer kortet att köra med den hastighet som minnena har och du kan köra dem i "ungangen mode" dessutom. Begräsningen ligger i AMDs processorer.

Det här är viktigt för dig att veta. Du kan lika gärna köpa 2 stycken 4GB-minnen och gärna sådana här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=397196

De här minnena kommer att köras med 1333MHz om du köper två stycken (ett par). Dessutom är CL-värdet så lågt som 6 på dessa minnen. Det innebär att minneshastigheten blir åtskilligt mycket snabbare än de mycket dyrare minnen som "noobydoby" valt ut åt dig.

De utvalda 6GB-minnena kommer att köras med 800MHz i "Ganged mode" och med CL på 8.
CL står för CAS Latency och anger den tid det tar för processorn att komma åt minnet. Ju högre värde desto längre tid tar det innan processorn får åtkomstid.

När du kör minnena i "Unganged mode" tilldelas en del av dina minnen till varje kärna i CPUn. Det innebär att kärnorna inte behöver vänta på varandra för att komma åt minne. Det i sin tur ökar också hastigheten för hela datornpaketet.

Behöver du verkligen ett moderkort med två PCIe-platser så du kan köra Crossfire när du väljer ett så ruggigt kort om HD4890?

Om du har sådana planer är nätaggregatet på 650W lågt ifrån tillräckligt. Då skall du köpa ett aggregat som klarar 800W för att vara säker på att du tillräckligt med energi för att köra allt.

Ett HD4890 är så ruskigt bra att du inte behöver mer än ett med dagens och morgondagens spel. När det är dags för dig att uppgradera din dator kommer du att köpa ett nytt kort. Kom också ihåg att om du väljer Crossfire MÅSTE du köpa ett identiskt kort för att få det att fungera.
Med den utveckling som är inom datormarknaden idag byts grafikkorten ut på 8 månader. Du bör, om du skall köra Crossfire, köpa BÅDA grafikkorten samtidigt för att vara säker på att det skall fungera.

Är detta inte realistiskt föreslår jag att du köper ett annat moderkort.
Det här kortet är ett ypperligt kort:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460863

Det har stöd för de minnen jag nämner ovan i inlägget.
Skulle du vilja ha mer än 4GB minnen (ett måste är 64-bitars OS för att utnyttja mer än 3,25GB minne), kan du med fördel välja fyra moduler av minnet ovan. Hastigheten sjunker till 800MHz och du får bättre prestanda ändå än med de 6GB som finns i ett tidigare inlägg. Orsaken är CL-värdet på de minnen jag hänvisar till.
8GB minne kostar dig i så fall 1700 kronor.
Om vi räknar om det så blir det 425 kronor per 2GB. Med 6GB enligt tidigare inlägg blir priset för dem 495 kronor per GB. Då är de också långsammare än de av mig föreslagna.

Å andra sidan finns det ingen anledning för dig att kika på så snabba minnen heller om du skall använda fler än 2 DIMM-platser. Då kan du kika på 800MHz-minnen direkt eftersom AMD inte klarar högre hastigheter med fler än 2 DIMM-minnen. Då blir priset också lägre.

Det av mig föreslagna moderkortet har stöd för processorn du valt (om det är 720 som gäller).

En annan fördel med moderkortet är att du kan göra en systemåterställningspartition på din hårddisk. Den fungerar på samma sätt som bärbara datorers "Factory reset" som du kan använda om du vill ominstallera din dator. Det går smidigt och ganska snabbt.

Du kan inte längre hämta Windows 7 RC1 från Microsofts hemsida. Den är stängd. Windows 7 RC1 innehåller en del buggar men de är rättade i RTM-versionen. Jag har själv påtalat buggarna för Microsoft och fått bekräftat att de är åtgärdade i RTM-versionen. Det innebär också att de versioner som kommer ut i oktober är rättade. Microsoft kommer inte att rätta en av de buggar jag hittat i RC1 för RC1. RC1 kommer att leva med den buggen till slutet.


tur att du såg det började dator bygget med en core i7 men fick när priset skena iväg gå ner lite och glömde helt raminnena. men det är sant som du säger att man inte ska ha tre minnen om du inte kör core i7 men nu när du såg det felet i mit packet så sparar man ju utan problem någon hundra lapp som antingen gör datorn billigare eller så lägger man pengarna på ett änubättre grafikort vilket kommer att vara den komponent i datorn som kommer utan tvekan att ge störst skillnad i prestandad när du spelar. sen tog jag för att spara pengar ett ATI kort men om du atar ett nvida 275 eller 285 tror jag det var från inet får du med 3G glasögonen som nvidia har men då behöver du än bättre skärm som klarar 120Hrz vilket den du har nu inte klarar bara så du vet vilket snart kommer slå igenom ( du ser bilden med ett öga i taget vilket gör att du kan spela i 3D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon av er orkar redigera paketet och ge ut en nyutgåva så vore det riktigt schysst, det med 3d verkar inte så dumt Stort flin Gärna en konfiguration med 3d-möjlighet och en utan, så att jag vet ungefär hur mycket det skulle kosta med de olika alternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall först se om jag kan förklara för dig hur du skall tänka när du väljer komponenter till en dator.

1. När det gäller dagens AMD-processorer gäller det att minnesbussen på dem blir begränsad när du använder fler än två minnesmoduler. Begränsningen ligger på 800MHz vilket i sig motsvarar de så kallade PC8500-minnen. Har du tänkt dig att använda fler moduler än två kan du lika gärna begränsa ditt minnesval till PC8500 (800Mhz) då CPUn ändå inte drar nytta av den snabba minnesbussen.

2. Ett minnes snabbhet är beroende av såväl minnesbussen som av åtkomsttiden, CL (CAS Latency). Om CL-värdet är högt motverkar det en snabb minnesbuss.

3. Skall du bygga en speldator är det grafikkortet du skall lägga krutet på och inte på CPUn. Det gäller i synnerhet om du tänker dra på för fullt med effekterna i spelen. Du behöver inte ha så mycket internminne heller.

4. Skall du redigera film och bild är det CPUn du skall lägga krutet på liksom mycket minne. Det är här som kraften behövs. Ett enklare grafikkort runt 500 kronor räcker gott i det här fallet.

5. Om du tänker spela spel på datorn men inte vill dra på för fullt med effekter eller köper ett enklare grafikkort kommer CPUn att få det betydligt jobbigare. Då gäller det att på nytt se till att CPUn är kraftfull. Orsaken är att grafikkortet överlåter jobbet på CPUn istället för att göra det själv. Skall du spela spel är det här en sämre lösning.

6. Intels CPU iCore7 kan hantera tre minnesmoduler parallellt och där är det en fördel att köpa en trepack. Intels nya iCore5 samt alla dagens AMD-prcessorer hanterar två eller fyra minnesmoduler parallellt. Här är det inte så lönsamt att använda tre minnesmoduler.

7. AMDs CPU:er kan hantera minnesbussen som "Ganged" eller "Unganged". Hur det ligger till med Intels CPU:er har jag faktiskt inte tagit reda på.
Det är en fördel att köra minnena "Unganged". I "Unganged" anänder CPUns kärnor (vi utgår från att det är en flerkärnors-CPU) var sin del av minnet och det gör att CPUn jobbar snabbar. De olika kärnorna behöver inte vänta på varandra för att få tillgång till minnet.

8. AMDs CPU:er kn hantera mycket snabba minnesbussar under förutsättningen att endast en modul per parslot är installerad. Det är således av fördel att se till att minnesmodulerna är så stora som möjligt från början om man är ute efter mycket internminne.

9. Om du tänker köra ett 32-bitars OS finns det ingen anledning att installera mer än 4GB minne. Orsaken är att ett 32-bitars OS inte kan hantera så mycket mer än ca. 3,25GB (undantag finns inom Linuxvärlden).
Kör du 64-bitarssystem kan du adressera flera terrabyte internminne. Det är dock inte relistiskt i dagsläget då dels priser blir ofantligt, dels för att moderkorten normalt inte stöder mer än 16GB samt att Windows har begränsningar i sig till ungefär samma mängd.

I nästa inlägg skal jag gå in mer på ditt paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Jag kommer behöva läsa igenom båda inläggen ett flertal gånger för att riktigt förstå det.

Angående datorpaketet så kommer jag mest att använda den till spel, men även till lite surfning och skriva på, men det blir inte mycket. Mest spel. Så att du vet, en dator för spel men ska ändå självklart klara lite av det andra basala också.

Förresten, helst vill jag nog ha delarna från Inet av någon anledning. Vi har köpt datorer därifrån tidigare och varit nöjda med service och så... Även om jag gärna vill ha det så billigt som möjligt också Tungan ut

Jag ser fram emot nästa inlägg!

Ps. Du verkar kunna en hel del om datorer, är det personligt intresse eller har det något med jobbet att göra? =) Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...