Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta användarnamn i Vista Basic


Skiren

Rekommendera Poster

Har precis fått en dator på jobbet som en tidigare anställd har haft.

Användarnamnet är rätt för inloggning(företagsnamnet) men under C:\Användare så finns den tidigare ägarens egna "minadokument mappar" kvar. Även allt som har med autokomplettering väljer det namnet.

Går det att ändra Namn i datorn utan att behöva installera om? Vill även att filerna ska ligga kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att folket på er IT avdelning inte har gjort det man borde.

Installera om maskinen innan man lämnar ut den till en ny eller se till så att den nya användaren får rätt uppsättning (om nu maskinen inte behöver installeras om).

Det e bara ett tips....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om Vista Basic har samma funktioner som Vista Premium då jag inte har tillgång till en Vista Basicdator. Jag sitter just nu vid min bärbara som har Vista Premium och kan berätta för dig hur man gör på den. Du kanske behöver göra ytterligare ändringar för att få alla namnassociationer att bli korrekta. Börja i alla fall med det här och se hur långt det löser din fråga:

1. Klicka på Start och leta upp "Kontrollpanelen" (du bör hitta den i den högra spalten).
2. Klicka på texten "Användarkonton och för familjen".
3. Under rubriken Användarkontotn" i det ny fönstret klickar du på "Lägg till eller ta bort användrkonton".
4. Klicka på det konto som du vill ändra eller ta bort i fönstret som kommer upp.
5. Nu får du ett nytt fönster och där kan du välja att byta namn på kontot.
6. Kom ihåg originalnamnet på kontot innan du byter namnet.
7. Skriv in et nya namnet och klicka på "Ändra namn".
8. Nu kan du spar och stänga ned alla fönster.

Du kan eventuelt behöva gå in i Registret och ändra namnet även där. Innan du gör det startar du om datorn och testar om det fungerat som önskat. Gör det inte det så gör du följande:

1. Klicka på Start.
2. I nedersta fältet står det "Påbörja sökning". Skriv  regedit  och tryck på Enter.
3. Du bör nu få upp ett filnamn som heter "Regedit.exe". Klicka på filnamnet.
4. Nu startar Registereditorn.

5. Innan du går vidare måste du vara helt säker på vad du gör. Gör du misstag här finns en stor risk att du inte får igång datorn igen om du startar om den (eller stänger av och startar den igen).
Innan du gör detta moment skulle du kunna skapa en återställningspunkt. Då kan du ha möjligheten att backa tillbaka systemet till en punkt innan du gör ändringar i registret.
Är du säker, gå vidare här.

6. Tryck ned den högra "Ctrl" - knappen och " F " - knappen så får du upp ett fönster.
7. Skriv in kontonamnet som kontot hade innan du bytte namn på kontot.
8. För varje träff du får med namnet klickar du på nyckelvärdet och väljer "Ändra nyckelvärde".
9. Skriv in det nya kontonamnet och spara.
10. Tryck på knappen "F3" för att söka vidare till nästa träff.
11. Ändra alla nyckelvärden du får upp till det nya kontonamnet.
12. När sökningen är frärdig startar du om datorn.
13. Om du inte gjort några misstag kommer du att kunna se det nya kontonamnet i princip alla filer och program som det gamla namnet fanns med i.

Återigen, var väldigt försiktig med ändringar i registret om du inte är helt säker på vad du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Vista Premium tar man bort profiler så här:

Öppna System (via startmenyn). Välj avancerade systeminställningar. Välj inställningar under Användarprofiler. Markera den du vill ta bort och klicka på Ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PMA
Haha folket på IT-avdelningen skulle väll vara jag då, då vi inte har nån ute på bygget. Tog bara över datorn från en som slutade och jag behövde innehållet.

AGE N
Det är inga problem att byta namn på det kontot. Problemet är att det verkar ha skapats en profil i det kontot för den tidigare anställda. Hon har alá XP mappar så som mina dokument såg ut förut. Så vill ja också ha fast med mitt namn.(+ autokompletteringarna).

Alexa
Nu är vi på rätt väg, äntligen såg jag hennes namn. Vad händer om jag tar bort henne? försvinner alla hennes filer då? Och hur skapar jag en egen? Går det inte att bara byta namn på henne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort profilen försvinner hennes filer i mappen Användare/User. För att skapa en egen konto loggar du in som adminstratör och skriver Användarkonton i start-menyn. Klicka på Hantera konto och Skapa ett nytt konto. Det går att byta namn på användaren men inte på användarens profil så lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ända sättet att hitta hennes "konto" var via system som du sa. Jag är alltid inloggad som administratör och det är företagsnamnet som har det användarnamnet. Om jag skapar nytt konto som du säger får jag väl ett nytt användarkonto utöver företagsanvändarkontot och inte en användarprofil?

Det blir alltså inget "konto" i användarkontot om du förstår vad jag menar, som det är nu

Såhär långt har jag kommit. Förut hette också datorn Stina istället för markus.
.Namnl?s.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje Användarprofil är ett användarkonto. Hemma har jag två konton där som jag skapat i användarkonto. Om du skapar ett nytt konto och är inloggad på det ska det gå att ta bort det gamla. Förhoppnings vis via användarkonto. Annars både du kunna radera det från användarkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har bara ett användarkonto och det är inte samma som användarprofilen. Användarkontot har också egen mapp precis som användarprofilen, vilket jag tycker är det konstiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...