Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpte ett XP på blocket, en fråga


FrozenWithin

Rekommendera Poster


Köpte ett XP Pro billigt på blocket. Är en oöppnad OEM-skiva. Fått den nu och skivan är tydligen till DELL-datorer. Inget jag tänkte på att fråga. Har inte öppnat plasten då den är obruten, men spelar det någon roll att det står DELL på skivan och For distribution only with a new Dell Computer osv när man har en dator av annat märke?

En annan oroväckande grej var att det står på tyska på en lapp i plasten:

Achtung
Das ist ihr Produktkey (Lizenz).

Är skiten bara på Tyska då tro eller kan man välja fler språk?
Funderar om det är någon idé att ens öppna plasten om man
ska sälja den vidare..

Tänkte aldrig dumt nog på att fråga om det var på svenska när jag köpte
den. Tog för givet när det inte stod att det var på engelska i annonsen.

Lurad?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att följa detta inlägg.

Jag vet inte säkert men tror mig läst här tidigare att en OEM-CD gäller bara till den dator som programmet är installerat på.

Das ist ihr Produktkey (Lizenz). Här ska väl installationsnyckeln stå också? Är inte den med?

Verkar vara något någon köpt på en resa till Tyskland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, nyckeln är med, det är den. Men mycket riktigt, det står på skivan att programmet redan är installerat på datorn och att man bara ska använda CDn om man ska ominstallera Windowset på nytt.

Sen står det att skivan inte är till för att ominstallera program eller drivrutiner.

Han som sålde den sa iaf att den var oanvänd som skiva. Nu när jag tänker på det stod det ju inte att Windowset i sig var oanvänt på någon dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är fundersam.
Han som sålde CD-skivan till dig köpte kanske en dator med programmet installerat och fick då denna skiva med. OEM gäller bara för den dator som det är installerat på och för att göra ominstallation med.
Nu har den förra ägaren kanske gjort av med sin dator och skaffat ny och behöver då inte OEM skivan utan säljer den, vilket i så fall är för j-----t. För den ska väl inte gå att installera på annan dator (tror jag)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då du köper en dator brukar ofta operativssystemet vara förinstallerad, då har du troligen en OEM-licens. De flesta företag skickar med en skiva som är knuten till datorn för att ominstallera datorn. Eftersom det står Dell på skivan är skivan och licensen knuten till datorn som medföljde och fungerar inte på någon annan dator. OEM-licenser är billigare än en vanlig licens.

Du kan bara välja språk om du har Windows Vista/7 Ultimate. Du kan bara välja språk på XP som du har en volymlicens (endast för företag som köper flera licenser).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej det är inte cden som är viktig utan produktnykeln du kan fixa en cd  på svenska och anvånda sama pruduktnykel som är till cden som du köpte. du kan texempel ladda ner en cd det blir lagligt om du använder en giltig lisens. produktnykeln är inte styrd till cden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om produktnyckeln är avsedd för en Dell-dator med en OEM-licens och med stor sannolikhet har varit installerad på en Dell-dator förut så är det stor risk för att Microsoft kommer att reagera på licensnyckeln används till en helt annan dator och därför kommer att vägra godkänna den nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Cecilia skriver har jag uppfattat tidigare inlägg i frågan om OEM-licens.

Så det är nog så som jag tror eller tänkte, att killen du köpte programmet av har inte kvar datorn men väl ett ouppackat program som han sålt till dig. Trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Cecilia skriver har jag uppfattat tidigare inlägg i frågan om OEM-licens.

Så det är nog så som jag tror eller tänkte, att killen du köpte programmet av har inte kvar datorn men väl ett ouppackat program som han sålt till dig. Trist.


det handlar om operativsystem och inte program!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ja det verkar då inte gå att installera iaf. Skivan började ladda när jag körde in den när jag startade datorn, skulle trycka på valfri tangent om jag ville starta med skivan. Sen blev det en blå ruta och det började ladda fram massa filer eller drivrutiner eller vad det var och stod att Windows skulle starta. Sen kom det upp en blå ruta där det stod att installeringen inte gick att genomföra pga att jag antingen hade ett virus på datorn, eller att det var något fel på hårdvaran och massa annat och att jag kunde prova att kolla på Kör och på CHKDSK /F  (vilket inte funkar av nån anledning) och såvidare. Det stod också att jag skulle prova starta om det igen ifall det inte hänt förr och se om det funkar då. Nån aning vad det innebär det blå eländet? Antar nån stött på det iaf!? Hände en gång förr när jag skulle prova installera ett XP en kompis hade som sa att det gick att använda på flera datorer, menar att samma sak hände då också. =(
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hänger nog ihop med att det bara finns drivrutiner för Dell-datorer på skivan och de passar inte till din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandets kod är
***STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Sökte på det och fann dessa sidor. Fanns massa folk som fått det på sida datorer samt förklaringar till det på Microsofts hemsida. Var en del grejer att prova men är ju ingen hacker direkt så jag är nog bortgjord ja.

http://www.cybertechhelp.com/forums/showthread.php?t=156593

http://support.microsoft.com/kb/324103

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar denna förklaring:
"0x0000007B: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE
Windows lost access to the system partition or boot volume during the startup process. Typical causes: Installing incorrect device drivers when installing or upgrading storage adapter hardware, or a virus.
"
http://www.aumha.org/a/stop.php
Så felaktiga drivrutiner kan det ju vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, begriper dock inte vilka drivrutiner det ska vara och hur exakt jag ska åtgärda det. Verkar behöva skaffa en extern diskettstation som jag förstår det också samt disketter haha (om jag inte läst alldeles galet på länkarna jag hittade och du).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...