Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ASUS Radeon HD 4870 1GB GDDR5

Dals

Recommended Posts

Det räcker inte med att veta enbart grafikkortet för att beräkna hur mycket effekt du behöver. Det handlar om processor (i synnerhet), moderkort, minnen, eventuellt ljudkort, antalet hårddiskar, optiska enheter, fläktar m.m. och hur många enheter du kopplar på USB.

Enbart kortet kräver när det arbetar som mest ca. 200W. För att inte ligga på gränsen bör du beräkna kortets effektförbrukning till ca. 250W. Då har du en liten marginal.
Till detta måste du lägga all effektförbrukning som dina andra komponenter har. Då kan du räkna ut hur mycket effekt du behöver ha på ditt nätaggregat för att köra din dator med ett HD4870-kort.

ATI skriver så här:
"500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and four 6-pin connectors for ATI CrossFireX? technology in dual mode)"
http://ati.amd.com/products/radeonhd4800/requirements.html

Det ska täcka in även effektbehovet av andra komponenter i en normalbestyckad dator. Däremot när nätaggregat åldras så tappar de i effekt och leverera inte lika mycket längre. Det finns också nätaggretat av sämre kvalité som inte kontinuerligt kan leverera den effekt som står på. Det krävs också att den huvudsakliga effekten kan levereras via 12V eftersom det är den spänningen som grafikkortet behöver.

Men om man har tur så kan det gå med sämre nätaggregat. Här är ett exempel med 430W och 18A på 12V:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-255060_10_0.html
Där står också att själva kortet inte gör av med mer än 130W.

Cecilia,