Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkort


SBGJ

Rekommendera Poster

Hej.

Jag funderar på at bygga en htpc dator.

Har en rymligt chassi där det sitter et

intel moderkort.

Kan jag montera et AMD moderkort

i det chassiet? Stämmer skruv hålen?

Mycket tacksam för upplysningar.        

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det ska fungera kan jag nästan med 98% säkerhet säga, de flesta chassiena brukar ha flera extra hål just för att moderkort ser lite olika ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett chassi som stöder ATX/mATX-formatet skall du kika efter moderkort som är formade efter det formatet. Är det ett HTCP-chassi du har skall du kika efter moderkort som passar det formatet.
Värt att notera är att ett chassi som har stöd för enbart mATX inte klara av andra format på moderkort.
När det gäller skruvhålen behöver de inte vara identiska. Många lådor har skruvfästen som är distanser. Dessa distanser går att ta bort och montera om för att passa moderkortet. Billiga chassin har inte dessa distanser utan iställer är chassit "bubbligt". Varje "bubbla" motsvarar en skruvdistans. Här kan du få problem om moderkortets skruvhål inte överensstämmer med "bubblorna" i lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Innan du bygger en htpc vill jag tipsa dig om en kanon htpc som jag själv har köpt och flera andra på jobbet som också köpt denna ASRock Nettop ION 330https://www.inet.se/datorer/stationaera/asrock-nettop-ion-330-svart/1969220/ 
htpc för ca: 3300kr
mindre än en digitalbox! funkar kanon.

Läs om den vad alla andra har skrivit om den innan du bygger dig en egen! du blir inte missnöjd. fins även klipp på Youtube.

Mycket nöjd htpc ägare som blev frälst.... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...