Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lathund för konsumenträtt


Molle898

Rekommendera Poster

Tips,

Det händer att man hamnar i dispyt med butiken efter köp av felande vara. Ett litet tips är att läsa på och sedan ta med lathunden från länken nedan (Konsumentverket och handelns) till butiken. Jag hade stor framgång med min dåligt fungerande tvättmaskin när jag visade att jag visste vilka regler som gäller.Byråkrat

Alla butiker som är medlemmar i branschorganisationen Svensk Handel (de flesta) har skrivit under på att rätta sig efter vad som sägs i lathunden. Det kan vara effektivt att påminna dem om det!

Kom ihåg att dyra tilläggsförsäkringar ofta är onödiga då alla fel som beror på felaktig vara täcks tre år efter inköp, enligt konsumentköplagen. Olyckor och liknande täcks normalt av hemförsäkringen!

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngCategoryId=1778&lngArticleId=2079

M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Tips,

Det händer att man hamnar i dispyt med butiken efter köp av felande vara. Ett litet tips är att läsa på och sedan ta med lathunden från länken nedan (Konsumentverket och handelns) till butiken. Jag hade stor framgång med min dåligt fungerande tvättmaskin när jag visade att jag visste vilka regler som gäller.Byråkrat

Alla butiker som är medlemmar i branschorganisationen Svensk Handel (de flesta) har skrivit under på att rätta sig efter vad som sägs i lathunden. Det kan vara effektivt att påminna dem om det!

Kom ihåg att dyra tilläggsförsäkringar ofta är onödiga då alla fel som beror på felaktig vara täcks tre år efter inköp, enligt konsumentköplagen. Olyckor och liknande täcks normalt av hemförsäkringen!

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngCategoryId=1778&lngArticleId=2079

M.

På tal om tilläggsförsäkringar så har du rätt då det gäller ursprungsfel. Under det första året så står butikerna/tillverkarna för garantin men under de nästkommande 2 åren ska man som konsument göra det sannolikt att det är ett ursprungsfel. Med andra ord ligger bevisbördan på konsumenten. Tilläggsförsäkringar täcker förutom olycksfall, i vissa fall stöld, dessutom ursprungsfel. Visst finns hemförsäkring men de täcker ingarlunda olyckor om man inte har en allrisktillägg. Dessa har ofta en självrisk på 1000-1500 kr och dessutom åldersavdrag. Jämför gärna allriskförsäkringen med tilläggsförsäkringen som oftast är utan självrisk och vid totalförstörd produkt så får man en ny prestandamässigt likvärdig produkt. Det får du inte av hemförsäkring, där kan du vara glad om man till slut får ens halva värdet av produkten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...