Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utöka c: hårdiskutrymme?


aengs115

Rekommendera Poster

Hej

Jag gjorde ett misstag när jag installerade xp på min lite äldre dator nyss. Utan att tänka mig för så gav jag volymen C: där windows ligger instalerat alldeles för lite utrymme, windows fick bara 5 gb att hålla till på och med lite små extra program och installationer så krympte snabbt det lediga utrymmet. Nu har jag bara ett par hundra mb kvar.

Saken är den att jag har 95 gb till liggandes i andra partitioner på min dator. Min fråga är om någon vet något enkelt sätt att "föra över" en del diskutrymme till C: från någon av mindra andra partitioner?

Finns det någon funktion för det i windows eller måste jag skaffa mig ett program för att göra om partionerna? Eller är det så illa att jag behöver installera om Xp bara för att kunna göra nya partitioner?

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte sparat något på de andra partitionerna är det klart enklaste att installera om och vid ominstallationen göra den partition som systemet skall ligga på större.
Tycker du det är jobbigt måste du använda ett separat program för att fixa till det här. Ett sådant är Partition Magic.
Andra är Paragon Magic och Acronis Partition Manager. Samtliga tre känner jag till och de är alla tre duktiga på sitt jobb. De kostar dock pengar.

Gratisversioner finns och ett är EASEUS Partition Manager Home Edition.
Här hittar du EASEUS:

http://www.partition-tool.com/

Det kan ta lång tid innan ompartitioneringen är klar. Du bör under alla omständigheter spara alla viktiga filer och dokument du har. Det finns alltid risker med att partitionera om hårddiskar och data kan gå förlorat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött mos. Jag testade ovan nämnda gratisprogram. Fungerade helt suveränt och det tog inte alls lång tid heller. Antagligen för att jag knappt hade någon data på volymerna men fungerade hur som helst precis som jag ville.

Partition Magic kände jag till sedan tidigare men som du sa det kostade pengar. Typ 600 spänn där jag kollade.

Tackar ödmjukast för hjälpen. Nu är min dator glad igen. :)

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...