Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dell Inspiron Laptop Monitor/Display problem (backlight etc.)


wiu

Rekommendera Poster

Hej


Jag antar att "the LCD backlight" eller "the LCD backlight inverter board" har lagt av på min Dell Inspiron 510m laptop, då jag endast under belysning med en extern ljuskälla kan jag urskilja en bild på displayen (med en extern display/monitor fungerar dock allt bra).


Tänkte dock ända pröva med att formattera om hårddisken och installera Windows XP på nytt om det mot all förmodan ända skulle vara ett inställningsproblem eller ett problem med något installerat program.
Tyvärr är det så att jag ej kan koppla om till en extern display när jag befinner mig i BIOS:
 1. Att växla till extern display med hjälp av <Fn><F8> fungerar inte i BIOS mode; 2. Då jag inte riktigt kan läsa vad som står på displayen, kan jag inte heller göra motsvarande inställning i BIOS.
Finns det något sätt som jag kan ange den externa displayen som default (konfigurationsfil etc.), så att redan när jag startar upp i BIOS mode kan jobba med extern display, och sa kunna följa installationsanvisningarna?

Om inte, prövar jag med att byta ut "the LCD backlight inverter board", tydligen lättare att byta och mer trolig orsak än "the LCD backlight"!? Om någon kunde ge ett tips här vore perfekt: troligaste orsak, diagnosmetod (lampa eller inverter) etc.


Många tack på förhand och med vänlig hälsning


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är något bakgrundsbelysning i BIOS så lär det ju vara fullkomligt oberoende av Windows och därmed inte lönt att göra en ominstallation.

BIOS läser inga inställningar från hårddisken eller någon annanstans ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...