Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

acer som inte vill starta upp


kickan37

Rekommendera Poster

En kompis har en acer dator som dom fick formatera på grund av att dom inte inte kom in i windows xp, troligen pga virus. använde sig då av recovery skivan som medföljde och allt fungerade som vanligt igen. alla uppdateringar gjordes och inget var konstigt, gick att starta om den efter uppdateringarna. när allt var ok, stängde dom av datorn o sen gick det inte att starta den igen. dom kommer nu bara fram till sidan där man kan välja att boota eller gå in i biosen, men det händer inget när dom trycker på F12 för att gå in där. Totalt stendöd o kan inte komma vidare. Någon som har något tips om vad man kan göra? Tror ni att det hjälper att nolla biosen med clear CMOS. väldigt tacksam för all hjälp. obs. har provat andra tangentbord för att se att det inte var det som var problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, det glömde jag ju att säga, det är en stationär, ca 3 år gammal. i eftermiddags provade vi att nolla CMOS men datorn startar inte ens upp nu. händer absolut inget när man trycker på on knappen. kompisen sa att den gjort likadant igår men efter ett tag så startade den. bad henne prova ett annat nätaggregat för att utesluta det felet o har inte fått veta om det gick eller inte. Några andra förslag om den inte alls vill starta upp? Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modell på datorn?
När du skriver att den inte händer något alls när ni trycker på startknappen innebär det att inga lampor tänds upp (normalt finns det en liten lampa som visar att datorn får ström) ?
Låter nätaggregatets fläkt när ni "startar" datorn?
Sitter nätkabeln ordentligt i datorn?
Har någon öppnat datorlådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har också problem efter en uppgradering från Windows. Datorn har hängt sig på något sätt. Det står Uppdateringar konfigureras steg 3 av 3-0 procent klart. Stäng inte av datorn, sen stängs bildskärmen av No signal. Efter en stund börjar den om på samma sätt igen. Har suttit över två timmar och väntat på att steg tre skall bli klart men samma resultt hela tiden. Det går inte att komma in i datorn, jag har inte så stora data kunskaper så jag hoppas att någon kan tipsa mig hur jagskall göra. Ursäkta stavfel är dyslektiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stavfel är helt okej! Jag förstår ditt problem ändå!

Det problem du har är inget ovanligt när det gäller Vista. Jag har varit med om flera datorer med Vista som gör precis det som din gör. Åtgärda det så här:

1. Klicka på Start och skriv in i sökfältet msconfig oc tryck på enterknappen.
2. Ett fönster dyker upp.
3. Klicka i för Selektiv start.
4. Ta bort bocken i rutan framför "Läs in systemtjänster" och "läs in Autostart-objekt".
5. Klicka på "Verkställ".
6. Klicka på "OK".
7. Starta om datorn. Om datorn meddelar dig att du ändrat systemkonfigureringen så klicka i att det valt detta.
8. Låt datorn installera uppdateringarna.
9. Starta om dator igen när installationen av uppdateringarna är klara.
10. Starta om en gång till.
11. Klicka på Start och skriv in i sökfältet msconfig och tryck på enterknappen.
12. Ett fönster dyker upp.
13. Klicka i för Normal start.
14. Klicka på "Verkställ".
15. Klicka på "OK".
16. Starta om datorn.
17. Nu skall datorn vara uppdaterad utan att den hela tiden säger att den installerar uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Cerold menar att han inte kommer in i Windows, för det där händer för en del som har F-secure och installerar augusti månads uppdateringar från Microsoft.

F-secure ger en lösning i det här inlägget:
http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=18984
Återkom om du har svårt att följa anvisningarna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Age
Vi tänkte prova med ett annat nätaggregat men då startade datorn upp igen trots att vi inte bytt, men vi kommer bara fram till där man ska kunna välja boot eller för att komma till setupen. det verkar som om tangentbordet inte fungerar, och vi har nu provat med två andra o dessa fungerar annars med andra datorer. kan det vara så att usb porten där man ansluter tangentbordet slutat fungera, eller alla usb ingångar samtidigt. för det fungerar inte i någon av portarna. Alltså, det är en Acer dator, stationär som nu inte går att få igång för det går inte att ansluta något tangentbord alls och det är väl ett måste för att kunna starta datorn. snälla hjälp. datorn är knappt tre år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...