Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Föra över data via korsad nätverkskabel


Jonatan13

Rekommendera Poster

Tjenare!

Nu har min nya, fina dator anlänt!
Kan jag på något sätt via en korsad nätverkskabel föra över data direkt mellan datorerna?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, använd en korsad kabel och ett filöverföringsprogram, personligen föredrar jag FTP. Kan starkt rekomendera Filezilla, du får installera servern på en av datorerna och använda klienten på den andra, sedan får du antingen ladda upp filerna eller ladda ner dem, beroende på vilken dator du installerade servern på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, det borde jag ju förstått!

Jag får testa med Filezilla!

Kom på en sak till: Räcker det att koppla ihop datorerna med sladden eller måste jag sätta upp ett nätverk på nåt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste sätta upp ett nätverk så att datorerna får IP-adresser och andra inställningar satta på ett sådant sätt att de kan kommunicera med varandra.

Personligen så tycker jag det är enklast att använda det vanliga sättet med en utdelad mapp som den andra datorn kommer åt från Den här datorn/Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Personligen så tycker jag det är enklast att använda det vanliga sättet med en utdelad mapp som den andra datorn kommer åt från Den här datorn/Utforskaren.


Det låter ju enkelt och bra! Är det bara att plugga in, dela ut och överföra?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste sätta upp ett nätverk så att datorerna får IP-adresser och andra inställningar satta på ett sådant sätt att de kan kommunicera med varandra.

Personligen så tycker jag det är enklast att använda det vanliga sättet med en utdelad mapp som den andra datorn kommer åt från Den här datorn/Utforskaren.

Aah självklart får datorerna inte ha samma IP osv. tänkte inte på det förens du skrev det, nu har jag ingen större koll på om Windows kan agera DHCP server, men med tanke på att man kan skapa nätverksbryggor borde det ha stöd för att agera DHCP-server. Alltså bör automatisk IPkonfugration fungera utmärkt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows agerar åtminstone inte DHCP-server utan konfiguration, det är inget som sker automatiskt. När jag hade en sådan koppling en gång i tiden så fick jag ställa in IP-adress, nätmask och gateway i nätverksanslutningarnas konfiguration.

Ett exempel:
Dator 1:
IP-adress 192.168.10.1
Nätmask 255.255.255.255
Standard gateway 192.168.10.2

Dator 2:
IP-adress 192.168.10.2
Nätmask 255.255.255.255
Standard gateway 192.168.10.1

Jag tror det var något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tror att jag hängde med där...
Hur ställer man in sitt ip-nummer? Jag trodde inte att man kunde ändra dessa.
Har xp på den gamla & vista home på den nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade svaret på ovanstående själv!

Tack så jättemycket för hjälpen, allt fungerade perfekt med windows inbyggda funktioner (även om filezilla verkar vara ett användbart program)!

Första gången jag lyckats koppla ihop två datorer utan problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...