Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställning fungerar ej.


Tummen i mitten

Rekommendera Poster

Tummen i mitten

Jag ger snart upp.
Återställning har inte fungerat på över ett år.

Jag gör återställning genom att välja en automatiskt gjord återställningstidpunkt som ligger någon dag bakåt i tiden.
Datorn börjar arbeta - släcker ner - startar om MEN varje gång får jag beskedet att inga ändringar har gjorts och att jag kan försöka igen genom att välja en annat tidpunkt och även då erhålls samma resultat, dvs. ingen ändring/återställning görs.

Utrymme som allokerats för återställning står på maximalt värde.
XP Home SP3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Varför vill du göra en systemåterställning om det är det du menar?

Genom att avaktivera systemåterställningen tas alla punkter bort, vilket man kan göra om allt funkar som det ska och man inte just då inte är i behov av den. Sedan akiverar man den i stort sett genast och då skapas en ny återställningspunkt.

Systemåterställning gör man endast om inget annat går att göra om det blir fel på något program eller så, alltså inget man gör ständigt och jämt. Man kan ställa utrymmet till hälften, så tas gamla punkter bort  när utrymmet inte räcker till.

Kör en diskkontroll innan du gör nedanstående.

Att det blir fel på denna funktion är vanligt både i XP ocj i Vista. Reparera systemåterställningen kan du läsa om här:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=1925&hl=Reparera+systemåterställningen

Allvarligare fel i systemet rättar man till genom en backupp eller om man har en CD med Windows så använder man den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland så kan det vara så att systemåterställningen bara fungerar i felsäkert läge, detta gäller särskilt Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten

Tack för svaren.

Jo, systemåterställning har jag som nödlösning om "någonting har hänt" (=strular efter någon ändring).
Dock fungerade detta bara under några månader när datorn var ny.
Har Windows XP Home, och där skall väl systemåterställning fungera även i icke felsäkert läge, om jag tolkat Bill Gates rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är meningen att systemåterställningen ska fungera i normalt läge, men ibland fungerar det inte men det går i felsäkert läge.

Om ett antivirusprogram eller liknande tar bort en fil från systemåterställning pga av att den är infekterad så brukar systemåterställningen sluta att fungera efter det eftersom det då inte stämmer överens med innehållet i systemåterställningen och dess innehållsförteckning. Då måste man ta bort alla systemåterställningspunkter, så som Olle skrev, för att nollställa funktionen och låta den börja från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...