Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-brännaren "halvdöd".


Tummen i mitten

Rekommendera Poster

Tummen i mitten

Om jag försöker kopiera något, t. ex. foton, till DVD-brännaren så får jag beskedet att "Det gick inte att hitta någon kompatibel cd-r-/dvd-r- eller cd-rw-/dvd-rw- enhet i datorn".
Jag har "flashat" (tror jag det hette) en ny drivrutin (från DELL) avseende dvd-brännaren (-NEC DVD+RW ND2100AD).

MEN jag kan spela upp cd- och dvd-skivor på samma enhet.

Försök har gjorts att bränna med hjälp av SONIC (förinstallerat vid leverans - men nu avinstallerat) samt med NERO9 (nyinstallerat för några dagar sedan).

Enheten syns i "Den här datorn" och inga utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren.

Kan brännarlinsen vara skadad (ev. smutsig)?

Är det i så fall lönt att köpa rengöringsskiva eller vettigare att köpa en ny flerformatsbrännare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, brännaren kan vara defekt. Jag förmodar att du flashat om "Firmware" till din brännare. När började problemet med brännaren?
Vad har du för operativsystem?

Det kan också vara så att brännarprogrammet du har inte fungerar med den brännaren som sitter i datorn. Om du har haft öppen datorn och gjort något med hårdvaran kan det också tänkas att någon anslutning inte är rätt gjord. Om brännaren sitter som "Slave" på en IDE-buss men är konfigurerad som "Master" kan också liknande fel uppträda.

Har du möjlighet att koppla in brännaren i en annan dator eller låna en brännare från en annan dator?

När det gäller linsrengörningsprylar till optiska enheter är de i princip bortkastade pengar att köpa sådant. De fungerar dåligt och kostar onödigt mycket pengar.
Prova att blåsa in i brännaren när luckan är öppen. Det gör mer än vad ett rengörningskit gör för den optiska enheten.

En ny brännare kostar runt 200 kronor och det kanske kan vara en vettig investering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har bytt skivförpackning så kan det ju tänkas att de nya DVD-skivorna inte är kompatibla med brännaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten
Ja, brännaren kan vara defekt. Jag förmodar att du flashat om "Firmware" till din brännare. .....
En ny brännare kostar runt 200 kronor och det kanske kan vara en vettig investering.


Åge.
Tack för svaret. Ja, just det; flashat om Firmware. Har i efterhand fått veta att detta är en "farlig" åtgärd (sagt av en som känner till mina begränsade datorkunskaper).

Samma person har sagt att mjukvaran Sonic My CD (Roxio?) är fiende med Nero. Bör försöka ladda ner ett annat brännarprogram (för har jag läst rätt "mellan raderna" hos Nero så finns i Nero9 inget specifikt brännarprogram utan de utnyttjar ("snyltar?) annan mjukvara.

Följer brännarprogram med om man köper ny flerformatsbrännare eller skall jag ut och "snylta" på internet?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten
Om du har bytt skivförpackning så kan det ju tänkas att de nya DVD-skivorna inte är kompatibla med brännaren.


Tack Cecilia.
Hur hinner du med att vara överallt och hjälpa vilsna datorsjälar?

Ja, jag har en ny skivförpackning men samma märke som tidigare (och fortfarande +) - dock har kanske maxhastigheten ökat på senaste förpackningen.

Men har detta någon betydelse? Att skivan kan ta emot data med högre hastighet än vad brännaren kan producera skall väl inte få brännaren att vägra?

Det som inträffade vid senaste bränningsförsöket (före de senaste fruktlösa försöken) var att datorn drabbades av allvarligt fel och blåskärm.
Det talades om BAD_POOL_HEADER och felet 0x00000019 (samt ytterligare fyra felkoder inom parentes).
Dessa var 0x00000020, 0x8A65D090, 0x8A65D0A8, 0x1A030001.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det är en kul hobby att svara i forum Stort flin

Om man "flashar" en ny firmware eller BIOS och strömmen går samtidigt så kan det bli väldigt knasigt med firmware- resp. BIOS-programmet och det kan helt sluta fungera.

Anledningen till att det kommer ut nya firmware till DVD-brännare är i huvudsak att göra dem kompatibla med fler typer av skivor och då är det alltså inte DVD+R och DVD-R det gäller.
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#1.47
Vilket medför att en DVD-enhet kan klara av vissa skivor från en tillverkare men inte andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, Tummen i mitten, att Nero9 snyltar på annan mjukvara för att fungera som brännarprogram tror jag inte. Vet inte var du läst om det på Neros hemsida. Nero är ett av det mest kända brännarprogrammet som finns på marknaden. Själv använder jag Nero6 som jag köpt till min stationära dator och Nero8, förinstallerat i min bärbara. Båda programmen klarar av att bränna utan att snylta på annan mjukvara för att fungera.

Normalt brukar man säga att man inte bör ha mer än ett brännarprogram installerat, i likhet med antivirusprogram. De har en tendens att "krocka" med varandra. Om du har Sonic förinstallerat på din dator varför vill du då använda ett annat brännarprogram?

Om du har problem med att bränna på vissa skivor är det med största sannolikhet inte mjukvaran det beror på utan hårdvaran. Precis som Cecilia skriver kan din brännare ha problem med vissa skivor.

Att flasha BIOS på moderkort och firmware på annan hårdvara är normalt inga problem. Risken är, som Cecilia skriver, att man kan få ett strömbortfall under processen och då får man problem.

Bor man på "landet" där man upplever korta strömbortfall, tillräckliga att få datorn att starta om, är det "riskabelt" att flasha om. Ett bra verktyg är då en UPS (Uninterruptible Power Supply) som ser till att datorn får ström även vid strömavbrott.

Jag har flashat om många moderkort och några DVD/CD-brännare, liksom routers och ännu har jag haft "tur" med att strömmen alltid funnits.

Återigen, om du installerar ett annat brännarprogram föreslår jag att du avinstallerar det du har först. Varför du skall ta bort Sonic kanske du vet bäst själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten

En sak som just slog mig på huvudet.

När jag avinstallerade Sonic så dök det plötsligt upp en "flagga" som talade om att jag hade några dokument som skulle brännas och att dessa låg klara för bränning.

Dessa dokument var saker som jag scannat in (och jag tror mig minnas att jag redan sparat på minnespinne - var nu den är) för över ett halvår sedan.

Jag laddade den "halvdöda" dvd-brännaren med samma dvd-skiva som jag tidigare försökt med (och då alltså datorn inte hittar någon dvd-brännare) och bränningen lyckades.

Trots detta så hittar datorn inte denna brännare när jag senare vill kopiera några foton till annan skiva från samma förpackning.

Mystiken tätnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att du använder Vista som operativsystem. I Vista finns det ett inbyggt brännarprogram av enklare sort. Tyvärr är det så att den samlar information som den tolkar som att det skall läggas på skiva. Tyvärr minns jag inte var du kan ändra denna inställning så att Vista inte samlar sådant och vill lägga det på skiva. Jag har Vista på min bärbara och kan starta den under veckan för att se om jag kommer på hur jag gjorde, om du vill. Det var ett tag sedan jag själv stängde av denna funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten
Jag gissar på att du använder Vista som operativsystem. I Vista finns det ett inbyggt brännarprogram av enklare sort. Tyvärr är det så att den samlar information som den tolkar som att det skall läggas på skiva. Tyvärr minns jag inte var du kan ändra denna inställning så att Vista inte samlar sådant och vill lägga det på skiva. Jag har Vista på min bärbara och kan starta den under veckan för att se om jag kommer på hur jag gjorde, om du vill. Det var ett tag sedan jag själv stängde av denna funktion.


Sorry, Åge.

Glömde skriva detta. Jag har XP Home SP3.

Väntar tills W7 finns sedan blir det nog en helt ny dator, Den jag har är "antik" (köptes 2004).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten

Åge N.

Jag glömde den viktigaste kommentaren/frågan.

Brännaren lyckades att BRÄNNA de tidigare scannade dokumenten. BRÄNNA - trots att brännaren alltså egentligen inte fungerar.

Du skriver att det finns ett enkelt brännarprogram i Vista (som jag dock inte har, utan XP Home) och att detta kan vara skälet till att skivan brändes. Men det viktigaste, ur min synpunkt, är alltså att brännaren lyckades bränna dessa dokument.

Vad skall vara mitt nästa steg?
Har flashat firmware.
Datorn hittar inte brännaren.
Skall jag avinstallera den? (Är detta samma sak som att avaktivera den?)
Skall jag öppna lådan och dra ur kontakten och sedan, efter omstart (så att datorn upptäcker att det inte finns någon dvd-brännare) och avstängning, koppla in kabeln igen och hoppas att datorn hittar dvd-brännaren på nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, XP Home SP3 kommer jag inte ihåg om det finns ett enklare brännarprogram i. Det är inte omöjligt men jag minns inte. Orsaken är att jag inte använder XP så mycket just nu (jag hårdkör Windows 7 ) och att jag alltid använt ett separat brännarprogram.
Det kan mycket väl vara så att även XP har detta. Med tanke på vad som hänt dig så är det nog så.

Din dator hittar inte brännaren efter omflashning. Är det rätt uppfattat?
Hittar BIOS din brännare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten
Åge N @ 2009-08-31, 17:26
Okej, XP Home SP3 kommer jag inte ihåg om det finns ett enklare brännarprogram i. Det är inte omöjligt men jag minns inte. Orsaken är att jag inte använder XP så mycket just nu (jag hårdkör Windows 7 ) och att jag alltid använt ett separat brännarprogram.
Det kan mycket väl vara så att även XP har detta. Med tanke på vad som hänt dig så är det nog så.

Din dator hittar inte brännaren efter omflashning. Är det rätt uppfattat?
Hittar BIOS din brännare?


Fråga 1.
Ja, det är rätt uppfattat. Brännaren syns i "Den här datorn" (Kallas där F:).
Om jag vill kopiera några bilder från Photoshop Elements så visas endast hårddisk D:, till vilken jag gör back-up då och då. Kan inte få fram någon annan enhet (som till exempel F:).

Om jag försöker radera eller formatera en DVD-skiva, i InCD (Nero) så kommer följande meddelande upp: InCD Fel på enhet F: - "Fel vid skrivning till skiva F:. Kontrollera att skivan är kompatibel med enheten och att den inte är skrapas eller skadad."

Skivan är nästan ny (har endast skrivit till den EN gång). Skivan är +RW 3.3-8x. Brännaren är av +model.

(Orsaken till att jag i tidigare inlägg trodde att Nero "snyltade" annan brännarprogramvara var att första gången jag försökte använda Nero så kom det upp information att programmet skulle använda tredjeparts-programvara [men informerade inte om vilken eller varför]).

Jag var inne på en Microsoft hjälpsida en gång och hittade en hjälp att försöka lösa problemet och klickade på Fix-it loggan. Brännaren står sedan dess som slav (1.1) men inbillar mig att den eventuellt tidigare har stått som master (0.0). (På samma hjälpsida kunde man försöka avhjälpa felet själv. Det skrevs om höga och låga filter. Men det skrevs också att man endast skulle försöka sig på detta om man visste vad man gjorde - och eftersom jag definitivt inte gör det så avstod jag.)

Har två skivenheter, en är bara spelare (sitter överst) och en är spelare och brännare (sitter underst).

Om jag kollar dessa i Enhetshanteraren står står det att enheterna fungerar.

Fråga 2.
Vet ej hur jag skall hitta svar på denna fråga (dvs förstår inte frågan).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om brännaren syns i "Den här datorn" är det ganska bra. Jag återkommer till denna punkt lite senare.

För att komma in i BIOS behöver du trycka ned en knapp på ditt tangentbord. Beroende på vilket fabrikat du har varierar detta.
Är det en dator som byggts på ett moderkort som inte någon märkesdatortillverkare är inblandad i brukar det vara "Del"-knappen som skall tryckas ned vid start. Är det en märkesdator, som HP, Fujitsu, Dell, Compaq eller liknande är det oftast en F-knapp som skall tryckas ned.
Detta brukar visas när datorn startas. Normalt står det "Press x to enter Setup" där x byts ut mot den knapp som avses.

Några tillverkare använder sig av F2, andra av F10 och även F12 har jag sett.

Genom att gå in i BIOS och kika under "Standard Setup" kan du se vilka enheter som är anslutna till moderkortet och känns igen. Här visas hårddiskar, optiska enheter och floppy, om sådan finns.
Kontrollera att du ser båda dina optiska enheter i BIOS. Saknas någon så finns den inte heller i Windows!

Nu har jag förstått att du har två optiska enheter i din dator. Ser du båda i "Den här datorn" ? Ser du bara en kan det vara din andra optiska enhet du ser.
Om du kontrollerar detta och återkommer kan vi gå vidare med felsökningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten
Åge N @ 2009-08-31, 18:22
Om brännaren syns i "Den här datorn" är det ganska bra. Jag återkommer till denna punkt lite senare.

För att komma in i BIOS behöver du trycka ned en knapp på ditt tangentbord. Beroende på vilket fabrikat du har varierar detta.
Är det en dator som byggts på ett moderkort som inte någon märkesdatortillverkare är inblandad i brukar det vara "Del"-knappen som skall tryckas ned vid start. Är det en märkesdator, som HP, Fujitsu, Dell, Compaq eller liknande är det oftast en F-knapp som skall tryckas ned.
Detta brukar visas när datorn startas. Normalt står det "Press x to enter Setup" där x byts ut mot den knapp som avses.

Några tillverkare använder sig av F2, andra av F10 och även F12 har jag sett.

Genom att gå in i BIOS och kika under "Standard Setup" kan du se vilka enheter som är anslutna till moderkortet och känns igen. Här visas hårddiskar, optiska enheter och floppy, om sådan finns.
Kontrollera att du ser båda dina optiska enheter i BIOS. Saknas någon så finns den inte heller i Windows!

Nu har jag förstått att du har två optiska enheter i din dator. Ser du båda i "Den här datorn" ? Ser du bara en kan det vara din andra optiska enhet du ser.
Om du kontrollerar detta och återkommer kan vi gå vidare med felsökningen.


Ja, jag har två optiska enheter i datorn. Den ena är en uppspelare av cd och dvd (kallas E:) medan den andra även kan spela in (+skivor) R och RW (kallas F:).

Har nu tittat på "Drive configuration" i "Setup".
Här finns:
Diskette drive A:
SATA Primary Drive - Hard drive (den kallas C: i Den här datorn, används till "allt")
SATA Secondary Drive - Hard drive (den kallas D:)
Primary Master Drive - OFF
Primary Slave Drive - OFF
Secondary Master Drive - CD-ROM Device (den kallas E: och är cd- & dvd-spelare)
Secondary Slave Drive - CD-ROM Device (den kallas F: och är cd & dvd+rw inspelare)
IDE DRIVE UDMA - On

På båda står att drive type är AUTO

Båda dessa optiska enheter syns i "Den här datorn" där uppspelaren står som DVD-enhet (E:) och har Plats 0(0) [sitter monterad överst i lådan] medans inspelaren står som DVD/CD-RW-enhet (F:) och har plats 1(1) [sitter monterad under E:-enheten].
FRÅGA: Är strecket mellan CD och RW ett bindestreck eller ett minustecken för om det står för minus så är någonting felaktigt eftersom det är en "plus"enhet.

På båda enheterna står, i "Egenskaper" att Tillverkare är (Standard cd-rom-enheter) och av Enhetsstatus framgår att Den här enheten fungerar korrekt. Under fliken "Drivrutin" framgår
Leverantör:  Microsoft
Datum: 2001-07-01
Version 5.1.2535.0

En liten undran är om namnet "_NEC DVD+RW ND-2100AD" är rättskrivet eller skall det vara utan inledande understrykningsstreck, alltså "NEC DVD+RW ND2100AD"?

Datorn är DELL Dimension 8300. XP Home SP3 installerat.

Hoppas att jag lyckats svara uttömmande den här gången.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nu konstaterat att de båda optiska enheterna finns i BIOS och de är kopplade som Master respektive Slave. Det innebär att BIOS hittar dem och att de är konfigurerade korrekt. Det är bra!
När det gäller din DVD-brännare så har det, när det gäller brännaren, ingen betydelse att det står DVD+RW. Plustecknet i det här läget betyder att den klarar att bränna DVD-skivor som kan skrivas en gång PLUS DVD-skivor som är omskrivningsbara.

När det gäller DVD-skivorna så är det skillnad på plus respektive minustecknet. Plus-varianterna kom först men var inte snabba nog att komma ut på marknaden. Bakom plus-systemet ligger en hel del tillverkare. De tillverkare som inte kunde förlika sig med Plus-laget bildade ett Minus-lag.

När det gäller DVD-R och DVD+R så är skillnaderna inte så stora. När det gäller DVD-RW och DVD+RW är skillnaderna betydligt större. En DVD+RW-skiva fungerar som en diskett om den formateras först. Om du har sparat filer till en DVD+RW och vill spara en fil till så sparas den filen enbart på skivan.

Om vi tar en DVD-RW så uppför sig den lite annorlunda. Har du redan sparat en fil på skivan och vill spara en till kopieras den befintliga filen till hårddisken, skivan raderas och sedan skrivs båda filerna till skivan. Ju fler filer desto längre tid tar det att lägga till filer på skivan.

För CD finns det bara två format, R och RW. R-skivor kan skrivas till en gång och inte raderas. RW kan skrivas till och raderas. En CD-RW kan uppföra sig som en DVD+RW, d.v.s. som en diskett om den formateras först.
Det finns en standardformat att formatera skivorna på och det är UDF.

Dina problem är lite udda. Besök denna sida och se om det hjälper dig att lösa problemen du har. Återkom med resultatet.

http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Ben-us%3B314060&x=12&y=13#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nu konstaterat att de båda optiska enheterna finns i BIOS och de är kopplade som Master respektive Slave. Det innebär att BIOS hittar dem och att de är konfigurerade korrekt. Det är bra!
När det gäller din DVD-brännare så har det, när det gäller brännaren, ingen betydelse att det står DVD+RW. Plustecknet i det här läget betyder att den klarar att bränna DVD-skivor som kan skrivas en gång PLUS DVD-skivor som är omskrivningsbara.

När det gäller DVD-skivorna så är det skillnad på plus respektive minustecknet. Plus-varianterna kom först men var inte snabba nog att komma ut på marknaden. Bakom plus-systemet ligger en hel del tillverkare. De tillverkare som inte kunde förlika sig med Plus-laget bildade ett Minus-lag.

När det gäller DVD-R och DVD+R så är skillnaderna inte så stora. När det gäller DVD-RW och DVD+RW är skillnaderna betydligt större. En DVD+RW-skiva fungerar som en diskett om den formateras först. Om du har sparat filer till en DVD+RW och vill spara en fil till så sparas den filen enbart på skivan.

Om vi tar en DVD-RW så uppför sig den lite annorlunda. Har du redan sparat en fil på skivan och vill spara en till kopieras den befintliga filen till hårddisken, skivan raderas och sedan skrivs båda filerna till skivan. Ju fler filer desto längre tid tar det att lägga till filer på skivan.

För CD finns det bara två format, R och RW. R-skivor kan skrivas till en gång och inte raderas. RW kan skrivas till och raderas. En CD-RW kan uppföra sig som en DVD+RW, d.v.s. som en diskett om den formateras först.
Det finns en standardformat att formatera skivorna på och det är UDF.

Dina problem är lite udda. Besök denna sida och se om det hjälper dig att lösa problemen du har. Återkom med resultatet.

http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Ben-us%3B314060&x=12&y=13#


Det finns en svensk version oxå

http://support.microsoft.com/kb/314060/
Den sidan har hjälpt mig.
Tack Cecilia,Du tipsade om den.
essin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten

Tack Åge och Essin.

Jag har gjort försök med hjälpmöjligheten på lämnad länk - dock utan något positivt resultat. Eftersom denna hjälp varnar för att problem kan uppstå med Nero så har jag därefter avinstallerat detta (och ännu inte återinstallerat det).

Dagens försök var att välja "Skriv de här filerna till CD" sedan jag högerklickat på den krånglande dvd-enheten (F:) i Den här datorn. Dock utan att ha lagt i någon skiva. Men jag såg att detta enkla bränningsprogram tydligen kommer från Roxio.
Enligt en datorbutik jag talat med så är "Roxio och Nero som eld och vatten". Detta var orsaken till att jag tidigare avinstallerade Sonic MyCD (eftersom "en som vet" påstår att Sonic=Roxio.

Idag har jag, i Windows Media Player, lyckats bränna musik till en CD-R skiva, på den trilskande enheten (F:). Detta fungerade alltså!

Jag försökte därefter göra om samma sak, men denna gång att bränna musiken till en DVD+RW skiva. Jag valde några låtar och klickade på "Bränn", efter att jag hade laddat in en DVD+RW skiva i enhet F:. Jag såg ingen skiva på skärmen, under tiden jag valde låtar och jag uppmanades att ladda in en skiva (trots att denna alltså redan låg på plats) varefter skivsläden kom ut. Brännaren känner alltså inte igen befintlig DVDskiva. Detta försök avslutades.

Därefter lade jag i en DVD+RW skiva som jag redan har kopierat musik till, gjort med hjälp av Windows Media Player på denna dator, för att se om brännaren kände igen denna skiva (som den alltså själv tidigare har bränt). Nej, nej och åter nej! Däremot hängde sig datorn en stund och i Aktivitetshanteraren såg jag två "dumprep.exe" ta 45-48 % vardera. I Loggboken under Administrationsverktyg framgick att Fel hade inträffat (fem gånger med cirka fem sekunders mellanrum).
Källa anges som cdrom.
Händelse anges som 7
Dubbelklickar på fel-raden och klickar på den länk som dyker upp i "Egenskaper för Händelse" men får (som vanligt) "We're sorry" veta att ingen information finns.

Skall jag ge upp och i stället ta med datorn till en datorbutik och be dom luska (eventuellt byta ut brännaren)??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Källa anges som cdrom.
Händelse anges som 7
The device, \Device\CdRom0, has a bad block
http://eventid.net/display.asp?eventid=7&eventno=33&source=Cdrom&phase=1 finns några personers erfarenhet av det, bland annat repig, smutsig skiva eller laser (det är olika lasrar för CD och DVD) och kopieringsskyddsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten

Tack Cecilia

Genom att spinna vidare från din länk så hamnade jag på sidor som pratade om "sense code" och det fanns en sida där man kunde få en "förklaring" (om man är smart) för att tyda en del sense-koder.

http://seer.support.veritas.com/docs/241684.htm


"Min" sense code(?) ser ut så här för den "förgrömmade" dvd-brännaren.

Kan du Cecilia, eller någon annan försöka förklara VAR bland alla uppgifter nedan jag skall titta för att få fram de rätta uppgifterna för att försöka hitta felet. (Jag har fyllt i tabellen med några mellanslag här och där för att få kolumnerna att se bra ut, men det gör dom kanske bara på min skärm.)

0000: 03 03 68 00 01 00 b8 00   ..h...¸.
0008: 00 00 00 00 07 00 04 c0   .......À
0010: 00 01 00 00 00 00 00 00   ........
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
0020: 00 10 be 17 01 00 00 00   ..¾.....
0028: 36 85 0d 00 00 00 00 00   6?......
0030: ff   ff   ff  ff  03 00 00 00   ÿÿÿÿ....
0038: 40 00 00 c4 02 00 01 00   @..Ä....
0040: ff  20  0a 12 4c 02 00 40   ÿ ..L..@
0048: 00 00 00 00 0a 00 00 00   ........
0050: 00 00 00 00 c0  f9 8f 8a   ....Àù?
0058: 00 00 00 00 f8 66 89 8a   ....øf??
0060: 02 00 00 00 c2 f7 22 00   ....Â÷".
0068: 28 00 00 22 f7 c2 00 00   (.."÷Â..
0070: 02 00 00 00 00 00 00 00   ........
0078: f0  00 03 00 22 f7 c2 0a   ð..."÷Â.
0080: 00 00 00 00 02 00 00 00   ........
0088: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........

Med vänliga hälsningar
(och fromma förhoppningar om ytterligare kunskap)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall försöka se om jag kan få till logiken här. Om man skall följa sidan du länkat till skall dina värden vara 01 , 00 , 02 . Enligt listan som finns på sidan finns inte din kod.
Om vi följer min logik, som jag lärt mig, bör detta stämma. Det skulle i så fall betyda att din kod inte finns med i listan på sidan du länkar till. Jag kan inte heller få fram data på din brännare som kan hjälpa till med att hitta rätt felkod.

Informationen från sidan du länkat säger att raden 0038 måste innehålla de aktuella bitarna.

Inom datavärlden gör man om de 8 bitar som en byte består av till en kod som består av två tecken. Orsaken till det är att man delar upp bytens åtta bitar i två grupper som innehåller fyra bitar var. Varje bit kan representera två värden, Noll eller Ett. Det är det binära datasystemet och det som alla datorer jobbar med (undantag finns). För att kunna presentera de binära värdena lättast gör man om dem till hexadecimalt värdesystem. Hexadecimalt innebär att man räkna från 0 till 15 (16 "siffror"). För att kunna räkna till 16 med vårt decimalsystem tar man till bokstäverna A till och med F. Det i sig innebär att om man skriver 12 med hexkod blir den siffran " C ". Vi har siffrorna 0 till 9. För att presentera siffran 10 med hexkod använder vi bokstaven " A ". Siffran 11 blir då bokstaven " B " .
Skall vi presentera siffran 18 med hexkod blir den presenterad så här: " 12 " . Hur kommer det sig, kanske du frågar.

I vårt decimalsystem presenterar siffran 1 i värdet 18 ett tiotal. I hexvärlden presenterar siffran 1 i ovanstående fall värdet 16. Vi kan därför lägga till de 16 med sifran 2 som kommer sist och får du summan 18.

Om vi då applicerar detta på tabellen ovan kommer första byten på raden 0000 att vara byte " 00 " . Värdet på den byten är " 03 ".
Följer vi raden hela vägen ut till höger kommer den byten att vara byte nummer " 07 ".
Första byten på rad två, den som börjar på 0008: blir byte nummer " 08 ". Sista byten på den raden blir byte nummer " 0F ".

Rad tre, som börjar med 0010: innehåller således byte " 10 " till och med byte " 17 ".
Rad fyra innehåller byte " 18 " till och med byte " 1F "

Rad fem innehåller byte " 20 " till och med byte " 27 ".
Rad sex innehåller byte "28 " till och med byte " 2F ".
Rad sju innehåller byte " 30 " till och med byte " 37 ".
Rad åtta innehåller byte " 38 " till och med byte " 3F ".

Därmed blir det också lätt att plocka ut dina värden som du skall använda dig av. De är på rad åtta. Värderna är 01 , 00 och 02.

Hoppas förklaringen är okej.

Har du provat att installera om din dator? Du har recoveryskivor till din dator. Är det möjligt för dig att testa detta? Du kanske har möjlighet att prova din brännare i en annan dator. Det skulle också kunna fungera.
Är det några förslag du tänkt på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten

Åge.
Tack för ditt tålamod och din vilja att förklara.
Nej, jag har ingen annan dator att prova dvd-brännaren i.

Med tanke på vad en brännare kostar och en jämförelse med vilket strul en ominstallation skulle innebära (åtminstone för mig) så tror jag det vettigaste är att ta med datorn till en butik och låta dem kolla brännaren eller helt sonika prova med en annan brännare.

Jag har frågat Cecilia vid tidigare tillfälle om det finns någon, eller några böcker, att rekommendera, vilket det inte gjorde utan hennes kunskap har införskaffats genom att suga upp kunskap överallt ifrån.
Gissar att detsamma gäller dig.

Återstår att jag får hålla mig här inne och försöka komma ihåg vad ni andra skriver.

Tack för hjälpen !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod, Tummen i mitten.

Ja, en ny brännare kostar runt 200 kronor. Den du har nu är en äldre modell men det betyder inte att den inte skulle kunna fungera.
Har du en extra hårddisk, eller har planer på att köpa en extra hårddisk, kan du med fördel koppla in den i din dator, koppla ur alla andra och installera ditt OS på den. På så sätt slipper du en ominstallation om det skulle visa sig att det är fel på brännaren.

Om DVD-brännaren inte fungerar i den installationen kan du bara koppla in din gamla disk igen och din dator rullar på som vanligt. Ett byte av brännare blir resultatet.
Fungerar brännaren i den nya installationen så vet du att en ominstallation hjälper.

När du är klar med testandet kan du bara formatera om den nya disken och använda den till det du tänkt dig.

När det gäller digitalteknik, som jag beskriver i ett inlägg högre upp, är det skolutbildning på gymnasie bakom. Jag försökte förklara för dig på ett enkelt sätt. För mig är det enkelt då det följt mig sedan 1980 i mitt arbete. Idag använder jag det inte så mycket längre då jag jobbar med medicinsk teknik och här får man inte göra något på eget sätt. För en som inte lärt sig hur man räknar hexadecimalt, som används för att på ett enkelt sätt redovisa binära talvärden, kan det te sig svårt att förstå hur det fungerar.

Mitt favoritområde är ljud. Jag har utbildad kunskap i ljud även ljud i digital form. Genom mina tidigare tjänster har jag genom yrket skickats i skola för utbildning. Ett resultat av detta kan du ta del av om du får tag i tidningen Datormagazin nummer 12 från år 2001. Den tidningen innehåller en 13 sidor lång artikel om ljud i olika former där huvudparten är i digital form. Jag ger en utförlig information om hur CD-tekniken och MP3-tekniken fungerar i synnerhet och andra digitala format i allmänhet. En del bibliotek har den för utlåning. Det är den enda artikeln jag skrivit för Datormagazin.

Inom musikvärlden revolutionerades digitaltekniken med införandet av MIDI i början av 1980-talet. Genom MIDI kan man kommunicera med ett standardformat mellan olika musikinstrument. MIDI är en digital kommunikationssignal. Eftersom det är digitalt jobbar det med binär teknik. För att åskådliggöra värdena på signalerna presenteras de i hexadecimal form.

När jag skrev att inom digitaltekniken används två nivåer, Noll och Ett, med vissa undantag så är ett av de undantagen digital styrning av modelltåg. Märklin, som var ett stort företag inom modelltåg, tog fram i slutet på 1980-talet en digital teknik att styra modelltåg. Denna teknik bygger på binär logik men Märklin valde att lägga in en nivå mellan en Nolla och en Etta. På så sätt fick man tre värden. trinär logik, på en bit och kunde göra systemet "enklare". Själv tycker jag det är underligt eftersom en nivå mellan Noll och Ett innebär en labil nivå. :-)

Kunskaper inom datorteknik är till stor del egenskaffad och kunskapstörsten är hög. Jag förmodar att allt beror på min tekniska bakgrund då jag jobbat professionellt med elektronik och service på dylik sedan 1980. Under åren har jag byggt ett flertal datorer alla med olika krav från användarna. Jag söker mycket information innan jag plockar ihop de delar som skall användas för att vara säker på att de fungerar ihop.

1990 skickades jag, av min dåvarande arbetsgivare, till Japan för att lära mig handlöda ytmonterade komponenter. Med ett vanligt standardlödverktyg (som Weller WCP20) lärde jag mig löda en 250-pinnar ytmonterad krets på en minut. Specialverktyg för lödning av avlödning av ytmonterade komponenter var dyra på den tiden och vi blev hänvisade till standardverktyg.

Idag är det ytterst sällan som jag byter komponenter då det ställes mycket höga krav på tillförlitligheten inom den medicintekniska världen.
Nog om mig.

Återkom om det är mer du undrar över.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...