Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vistastopp


usle3

Rekommendera Poster

  Hej!
Jag har fått ett problem efter att jag i går den 26/8 laddade ned 3st uppdateringar. En av dem stog det att den var viktig.
  Efter uppdateringen gjorde jag en omstart men då stanna den och det stog att jag skulle
sätta in Win-skivan. Jag tänkte att jag skulle rep. men det jick inte. Då satt jag och testade
lite och lyckades få igång den genom att trycka på F8 vid uppstart och där boota C:disken.
  Men nu skulle jag vilja få felet fixat. Finns det något som heter "starta i felsäkert läge" eller
"starta i senaste fungerade" eller nånting d:o ?
    Jag kan inte eng. för jag är en gammal gubbe på 76 bast.

    Tacksam för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


   Tack för tipset. Men när jag trycker på F8 så kommer sidan " BOOT MENY " upp.
Där kan jag bara boota de olika diskarna. Det finns ej andra alternativ.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om datorn och håll F8 nere. Då kommer en meny upp där du flyttar den ljusare markeringen uppåt till Felsäkert läge med hjälp av piltangenterna.
Detta är på XP. Hur det ser ut i Vista vet jag inte för jag har aldrig kört Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

usle, du trycker för tidigt på F8. Tyvärr, så har din dator/moderkortstillverkare hittat på att de ska använda F8 till något som har med BIOS att göra fast Windows mycket länge har använt den tangenten för menyn med felsäkert läge. Så tryck på F8 lite senare, precis när BIOS lämnar över till Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat flera gånger som du sa Cecilia men den slocnade snabbt för mig men
det var många alternativ. Skall jag välja det översta ( felsäkert läge ) ?
En gång gick det. jag försöker fler gånger. Ni får komma med fler tips. Jag är glad för alla.
    Tackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du menar med "den slocnade snabbt för mig". Vad gjorde du för något?

Över huvud taget så vore det bra att veta mer om vad som är ditt problem egentligen.
Beskriv noga vad som händer, exakta felmeddelanden etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick in "sidan" med de olika starterna men jag hann inte välja för den slocknade, och visade det där med disken. Jag fick stänga av datorn med knappen.
Problemet är att jag måste slå F8 vid start annars visas en svart skärn med en blinkande punkt uppe till vänster och att jag skall sätta in OS-skivan. Men när jag trycker F8
så hamnar jag på BOOT MENY. Där kan jag välja "satadisk 1" och trycka enter.
Jag skulle vilja komma in direkt.
Kan man fixa något när man är inne i Vista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl en annan tangent som tar dig till den kompletta uppsättningen BIOS-inställningar?
Kolla att det där också står "satadisk 1" som första ställe att starta datorn från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt minst 100 ggr men jag får väl fortsätta och se om jag lyckas.
Tack för tipsen. Om någon kommer på nogot mer så hör av er. Tackar för alla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej Cecilia och Attas.
Nu funkar detorn igen. Cecilia var inne på rätt spår. Man skulle trycka "Delite" så kom man in i BIOS. Jag fick vänta tills fick kontakt med en som kunde ändra i BIOS. 
            Tack för er hjälp och intresse.

                                                            Uno

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...