Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista eller xp?


gothia guy

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt och köpa ny dator men jag kommer nog inte att ha råd med windows 7 så jag hade tänkt mig vista eller xp... det är en ganska rejäl dator med 4 GB RAM och vet inte vad jag ska köpa.
Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Helt klart Vista kör det själv och det har blvit bättre med tiden och är nu ett mycket bra OS.

Microsoft har en kampanj att om du köper vista nu så får du Windows 7 gratis när det kommer, det erbjudandet gäller för vissa datorer så håll utkik efter det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksom ESD tycker jag också att du skall välja Vista. Inte för att jag tycker Vista är särskilt bra men det är nyare och har bättre stöd för nyare hårdvara.
Gör som ESD också skriver, kolla om du får Windows 7 på köpet.

När du väljer OS och kommer att ha 4GB internminne, se till att du väljer ett 64-bitars-OS. Då kan du dra nytta av hela minnet. Windows 32-bitarssystem kan bara tillgodogöra sig ca. 3,25GB. Det är 32-bitarssystemet som sätter gränsen. Med 64-bitarssystem kan du ha ett antal terrabyte och systemet kan ändå dra nytta av allt. Det är idag inte realistiskt med så extremt mycket internminne och det lär dröja innan det blir det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Med 64-bitarssystem kan du ha ett antal terrabyte och systemet kan ändå dra nytta av allt."
Nja, Microsoft har ju lagt in begränsningar i Windows Vista så att t ex Home Premium inte kan utnyttja mer än 16 GB:
http://www.microsoft.com/hk/windows/products/windowsvista/editions/64bit.mspx

Jag tycker inte heller att du ska hålla fast vid XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Jag bygger datorn själv så jag tror inte att jag får windows 7.
Jag undrar också om dessa delar passar ihop.

Moderkort: ASUS P5Q3, intel pP45 Socket 775 ATX
Chassi: Sunny ATX, 400W
Processor: Intel Core2 QUAD8400 Box 2,66 GHZ 1333/4M S775
Processorkylare: Arctic Cooling Alpine 11 PRO Socket 775
Grafikkort: Sapphire HD4870 PCI-E VAPOR GDDR5, HDMI / DVI-I / VGA,Lite
Ljudkort: Asus Digital S/PDIF output
RAM: 2 st Corsair VS 2048M DDR3 1333MHz PC3-10666, 204 DIMM
Hårdisk: Samsung 160GB 8MB cacheSATAII 7200RPM 8,9ms
Nätverkskort: Edimax EN-9230TX-32 32 bit Gigabit Network Adapter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag var du så skulle jag i så fall vänta med köp av operativsystem tills Windows 7 kommer sista oktober. Priset förväntas inte vara högre än Vista. Men se, även med en separat Vista så kan man få en uppgradering till Windows 7 mot bara en administrations- och transportkostnad:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483422

Om man kan tänka sig en engelsk Windows 7 så kan man förbeställa från engelska Amazon, då vet man ju vad priset är redan nu.

Du har inte heller skrivit något om vilken typ av licens du tänkt dig. En full-licens kan flyttas mellan datorer, men bara användas på en dator åt gången. En OEM-licens kan bara användas på den dator där den installeras första gången. Om du vill ha en full-licens så läs det här:
http://www.idg.se/2.1085/1.242581/microsoft-hojer-priset-pa-windows-7-i-europa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Cecilia, tyvärr gör Microsoft som de gör. Teoretiskt klarar 64-bitars OS flera terrabyte. Nu finns det få moderkort på marknaden som kan hantera mer än 16GB internminne så även moderkorten ger enbegränsning, för att inte tala om plånboken.

Gothia guy, paketet du plockat ihop verkar helt okej. Vad skall du använda datorn till? Det ser ut som en speldator med tanke på grafikkortet.
Varför vill du ha ett separat ljudkort? Det som sitter på moderkortet är bra. Om du skall ha ett separat ljudkort utgår jag från att du kommer att arbeta med ljud och ljudredigering mer eller mindre professionellt.
De ljudkort som idag sitter på moderkort av den klass du tittar på räcker väldigt långt för del flesta, även de som ställer lite mer krav på ljudåtergivningen. Här är det i första hand högtalarna som sätter gränserna.

När det gäller nätaggregatet är jag dock inte lika övertygad. Jag skulle nog se till att köpa ett nätaggregat av bättre kvalitet och med något högre effekt. Du bör nog kika på nätaggregat på 500W eller lite till. Se också till att det är ett av bra kvalitet.

Använder du en prisagent så kan den hjälpa dig lite mer med urvalet. Du kan utgå från att aggregat som klarar 80+  -certifiering oftast är av bättre kvalitet. Vissa av dem håller bra kvalitet.

Hårddisken kommer att vara din flaskhals. Att köpa en hårddisk med enbart 8MB cache är en gammal variant. Du bör kika på hårddiskar med 32MB cache. Du kan också kika på raportdiskar. De är av varianten extrema och jag tror inte att de är något egentligen för dig. En snabb hårddisk av nyare snitt och med 32MB cache är klart bra.

Du vill också köpa ett separat nätverkskort. Varför då? På Asuskortet sitter det redan ett Gb-nätverkskort. Det bör räcka mer än väl. Spara pengarna på ljudkort (om du inte kommer att arbeta med ljudredigering på högre nivå) och nätverkskortet och lägg dem på ett bättre nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ändrat lite nu:


Moderkort: ASUS P5Q3, intel pP45 Socket 775 ATX
Chassi: Chieftec gigatower Gx-01B-OP
Processor: Intel Core2 QUAD8400 Box 2,66 GHZ 1333/4M S775
Processorkylare: Arctic Cooling Alpine 11 PRO Socket 775
Grafikkort: Sapphire HD4870 PCI-E VAPOR GDDR5, HDMI / DVI-I / VGA,Lite
RAM: 2 st Corsair VS 2048M DDR3 1333MHz PC3-10666, 204 DIMM
Hårdisk: WD Caviar Black 500GB SATAII 7200RPM 32mb cache


Detta kostar 7899:-
Är det värt pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den processorn så måste du vara säker på att moderkortet levereras med minst BIOS-version 0705 och inte en äldre version. Eftersom tidigare BIOS-versioner inte stödjer den processorn enligt CPU support list.

Kunde inte hitta det moderkortet hos Corsair, men Asus P5Q3 Deluxe WiFi-AP så under förutsättning att det är samma minnesspecar på de två moderkorten så är detta en lista på kompatibla Corsair-minnen:
http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=589533#other_modules

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levereras moderkortet med en BIOS-version som är äldre kan du själv flasha om BIOS till den nyare versionen.

Du har glömt nätaggregatet i ditt nya paket ovan.

Du väljer också en Intelprocessor som är boxad. Anser du att kylaren som medföljer inte är bra nog?
Du väljer snabba DDR3-minnen, på pappret. Har du noterat att de har en CL på 9? Det innebär att den snabba minnesbussen hindras av att minnena tar tid på sig att låta CPUn får "prata" med minnena? Känner du till att DDR2-minnen med CL-värde på 5 ger dig snabbare minnen trots att bussen är långsammare? Orsaken är att minnena tillåter CPUn att få "prata" med dem betydligt snabbare än med CL9-minnen. Känner du till att DDR2-minnena är billigare än DDR3-minnena?

Du har i alla fall fått till en betydligt bättre hårddisk denna gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levereras moderkortet med en BIOS-version som är äldre kan du själv flasha om BIOS till den nyare versionen.

Bara under förutsättning att gothia guy har en annan processor att stoppa i först så att datorn startar så att det går att flasha om BIOS.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett minne som jag tror är okej, men jag hittade inte något om CL





OCZ2P11504GK
Typ
Dual channel DDR2 RAM
DIMM storlek
2048MB
Antal DIMM
2st
RAM frekvens
1150MHz (PC2-9200)
Antal pin
240st
Latens
5-6-6-18
Spänning
2.2V (2.25V EVP)
ECC
Nej
Buffrad
Nej
Kylning
Passiv (Platinum XTC värmespridare)
Medföljande tillbehör
Ingen information
Övrigt
Ingen information
Garanti
Livstid


Funkar ddr2 i mitt moderkort?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte använda DDR2-minnen på det moderkort du valt. Det moderkort du valt stöder enbart DDR3-minnen. Har du funderat på något annat moderkort som tillåter dig använda DDR2-minnen?

När det gäller CL-värdet på minnena är de5 vilket är bra. Data på minnena hittar du här:

http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_pc2_9200_platinum_4gb_dual_channel_kit

Som sagt, moderkortet du valt stöder bara DDR3-minnen. Vill du behålla det moderkortet får du nöja dig med de dyrare och i vissa fall långsammare DDR3-minnena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste man fråga säljaren om, det är bara de som kan veta vad som är installerat på det moderkort som de säljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...