Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skanningsprogram


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

Nån som kan tala om vilka program som är bäst för dokumentskanning?

Vilken scanner är bäst för dokument?

Har försökt att skanna en nyinköpt bok till datorn för att spara på disken, men det är ett nedrans arbete och tar tid. Har handscannrarna försvunnit från marknaden?

Det verkar vara svårt att få tag i information om detta på nätet, så jag vänder mig hit.

Tack på förhand.

Mvh,

Mr.Templar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Epson har bra grejer. Använder en Photoscanner sedan flera år från Epson. Lätt och enkelt att scanna, via den medföljande programvaran, både dokument, bilder mm i svartvitt eller färg. Den har alltid fungerat, utan problem. Kopierar ochså direkt till skrivaren, Bara trycka på en knapp.

Handscanners verkar inte vara på  modet precis, hittade bara dom typ pennor som scannar ocr-nummer.

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/consumer/consDetail.jsp?oid=21643926

Finns numera inte att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

Ja, det låter bra. Jag har letat runt lite på egen hand och hittade b.la. nåt som heter textbridge, samt Nuance omnipage. Fast då kostar det ju extra förstås. Jag tycker att de program som medföljer scannern (åtminstone till min scanner) har lite svårt att identifiera vissa bokstäver (åäö).

Undrar om det finns scanners särskilt anpassade för skanning av böcker (båda sidorna på en gång)?

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Aha du menade OCR-program som Rediris och Omnipage. Skulle kunna ge dig en länk här där du kan ta hem bägge gratis, men så får man ju inte göra på detta forum. Förslår att du söker själv på Google. Jag har testat dom här för flera år sedan, när jag och en kompis höll på med just redigering av kopior på tidningssidor mm. Jag lärde mig aldrig, men han tyckte Omnipage var bäst. Jag tror knappast någon expert på området finns på detta forum, men man kan ju aldrig veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Jag har ett bra ställe där du kan söka efter Gratis OCR-program.

Program till skanner är beroende av märke för att dom ska passa ihop.

Så ett program fungerar bättre på ett, än ett annat, så man ska pröva sig fram.

Förslag till ett Märke har jag inte, jag har själv en gammal PRIMAX colorado direct, den är utmärkt för det jag gör skannar gamla vykort, 15 sek scannat o klart.

 

I stället för att köpa dyra program så kanske du klarar dig på Två kompliterande gratisprogram.

 

Sök på dessa i Google, BESTFREEWAREDOWNLOAD.com- mycket bra.

FREEWAREFILES.com- stort utbud av det mesta.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...