Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

D-link dir-635 router


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyss köpt en Dlink dir-635 router och provade att installera den igår.

Problemet är att min laptop inte hittar ngt trådlöst nätverk. Anslutningen fungerar endast

om jag kopplar ethernet-kabeln från routern till datorn med internet-kabeln kopplad mellan modemet (comhem) och routern.

Kan det bero på datorns nätverkskort? Hur kontrollerar jag nätverkskortets kompabilitet?

Mvh,

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..kan också tillägga att nätverkskorten är:

Atheros AR5005G Wireless network adapter

Realtek RTL8139/810x FAmily Fast Ethernet NIC

1394 Net Adapter...


/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator skall inte ha några problem med att ansluta till din nya router.
På senare tid har D-Link börjat leverera sina router med en mjukvara för att göra installationen enklare. Jag tycker att den blir krångligare så jag skippade den när jag köpte min DIR-635 för snart två år sedan.

För att din dator skall hitta nätverket trådlöst krävs att du har samma SSID och nyckel som routern är inställd på.
Har du konfigurerat routern?
Om inte, koppla tråd till din router och gör inställningarna i den som är nödvändiga.

För att komma in till routern skriver du följande i din internetläsare:

192.168.0.1

2. Du får upp ett fönster där du skall logga in på routern. Ange det användarnamn och lösenord du har för att logga in på den. Förvalt bör det stå "Admin" och du anger lösenordet i rutan under.

3. När du är inloggad klickar du i den översta raden på "Setup".
4. Nytt fönster öppnas och i den vänstra splaten hittar du två "knappar". Den översta är "Wireless settings". Klicka på den.

5. Nytt fönster öppnas och du har nu tre olika val. Överst hittar du "Wireless Network Setup Wizard". Den kan du använda om du vill ha hjälp av routern med inställningarna.
Som nummer två hittar du "Add wireless device with WPS". Här kan du ansluta en ny enhet med hjälp av routern.

Sist på sidan hittar du "Manual Wireless Network Setup". Det är här jag brukar gå in för här har jag kontrollen.

6. Klicka på "Manual Wireless Network Setup" och ett nytt fönster öppnas.
7. Se till att bocken vid "Enable Wireless" är i rutan. Är den inte det sänder inte routern.
8. Skriv in ett nätverksnamn i fältet efter Wireless Network name" (kallas även för SSID). Det här namnet skall du använda på alla andra datorer som skall anslutas trådlöst till routern. Lägg det på minnet.
9. Du kan låta "Wireless channel" vara som förvald. Låt även Transmission rate och Channel width" vara det sålänge.
10. "Visibility status" anger om du vill att ditt nätverksnamn skall synas eller ej när någon söker efter trådlösa nätverk. Du kan låta denna vara "Visible" sålänge. När du väl fått igång ditt nätverk och din dator ansluter anser jag att du skall välja "Invisible". Orsaken är att det är svårare att koppla upp sig för obehörig till ditt nätverk.

11. "Wireless Security Mode" anger på vilket sätt du vill kryptera ditt nätverk. Ju starkare kryptering desto svårare för obehörig att använda ditt nätverk. Jag föreslår att du använder WPA-Personal här. Vänta dock med det tills dess du får ditt nätverk att fungera. När det fungerar väljer du ovanstående. Under tiden väljer du "None".

12. WPA. Den här inställningen gör du när du väl har lyckats få din dator att ansluta till routern. Här följer de inställningar du bör göra när din dator kopplat upp sig.

12a. "WPA Mode" Välj "Auto (WPA or WPA 2) "
12b. "Cipher Type" Välj "TKIP and AES"
12c. "Group Key Update Interval" är sannolikt förvald till 3600 (seconds). Du kan behålla detta värde.

13. "Pre-shared key" Här skriver du in den nätverksnyckel du vill använda. Du kan använda alla tecken utom Å, Ä och Ö. Ju fler tecken och ju fler udda tecken du använder desto svårare blir det att hacka sig in i ditt nätverk. En nyckel kan se ut så här:

HjU58?L3h&kehOO!784Dl9

Det blir en mycket svår nyckel att knäcka. Denna nyckel måste du också lägga in i alla datorer som skall ansluta trådlös på routern.

När du är klar går du högst upp på sidan och klicka på "Save Settings". Routern startar om och är nu klar med de inställningar du har gjort.

Innan du krypterar routern, låt den vara okrypterad enligt ovan och kontrollera att din dator kan ansluta. När den väl gjort detta gör du de inställningar du vill ha i routern. När du sparat dem går du till datorn och ställer in motsvarande inställningar på samma sätt som på routern (undantaget "Visibility" som inte finns i datorn).

När det är klart och du gjort allt helt överensstämmande skall din dator koppla upp sig.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för det utförliga inlägget.

Jag ska testa detta senare.

Min webbläsare hittar inte adressen 192.168.0.1. Kan det ha ngt att göra med bredbandsleverantören (Comhem)?

Mvh,

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.
Datorn är väl ansluten med kabel nu till routern?
Du kan kolla vilkan IP-adress du ska skriva i webbläsarens adressruta genom att i Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) skriva:
ipconfig /all
så står rätt IP-adress efter Standard gateway.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den som står efter Standard Gateway.
Med vissa routrar så behöver man använda Internet Explorer och inte en annan webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Firefox 3.5 och har också Comhem. Det fungerar fint för mig att använda Firefox när jag loggar in på min DIR-635. Jag använder också 192.168.0.1  för att logga in.
Det är viktigt att du inte skriver något annat än 192.168.0.1 i adressfältet på din läsare. Du kan skriva http://192.168.0.1 men du skall inte använda dig av www på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lokaliserat ipadressen och besökt dlink-sidan. Enligt statussidan så verkar jag vara uppkoppad. Men i realiteten har jag fortfarande ingen trådlös anslutning.

Men, i kommandotolken, under Ethernet-kort Trådlös nätverksanslutning, står följande:

Mediet är frånkopplat. Kan det ha nått att göra med probleme/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ofta en knapp eller tangent(kombination) som man använder för att stänga av och starta sändaren/mottagaren för trådlöst nätverk. Kolla efter någon knapp på kanten runt datorn med en antennsymbol samt på tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en FujitsuSiemens (eller Fujitsu numera) är det trådlösa nätverkskortet med stor sannolikhet mjukvarustyrd. Håll i så fall nere knappen " Fn " och tryck på knappen " F1 " för att aktivera det trådlösa nätverkskortet.

Vad är det för dator du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla FujitsuSiemens-datorer jag fixat med de senaste tre åren har alla haft samma funktion för att aktivera det trådlösa, så även min egna Amilo 3553.

Vilken modell har du?

Vad du också kan göra är att gå in i BIOS på din dator. Det kan vara så att det trådlösa nätverlskortet inte är aktiverat i BIOS.

Starta datorn och när den håller på att starta så tryck på F2. Då skall BIOS komma upp och du skall där kunna hitta inställningar för det trådlösa.

Vad du också kan göra är att se vilken av dina F-knappar som har en liten symbol som ser ut som en liten prick med tre vågor ovanför (ungeför som man ritar ljudvågor på papper).

Jag skall försöka illustrara det här:

* ) ) )

Om du tänker dig parenteserna fast de skall vända 90 grader till vänster med vågorna ovanför pricken. Närmast pricken en liten "våg" och så blir de större.

Hittar du den knappen bland dina F-knappar är det knappen för att aktivera det trådlösa nätverkskortet. Du skall hålla nere Fn - knappen och sedan trycka på den knappen med symbolen. Du får då upp ett fönster där du kan aktivera det trådlösa.

Din dator skall också vara försedd med en lampa som lyser när kortet är igång. Lampan har samma synbol som knappen.

Jag kan också hjälpa dig med ett script för din dator som aktiverar det trådlösa kortet när du startar datorn. På så sätt slipper du aktivera det varje gång manuellt.

Hittar du inte något så återkom med modellen på din dator så skall jag se om Fujitsu har använt en annan knapp på den för detta ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hittade en skjutknapp på framsidan av datorn (intill ljudportarna) som jag sköt åt höger. Då tändes en rön lampa med den symbol du beskrev (och som Cecilia antydde i tidigare inlägg). Helt plötsligt så hittade datorn det trådlösa nätverket.

 

Men, jag har fortfarande inte tillgång till nätverket.

 

På tal om Bios: varje gång jag startar min dator visas ett felmeddelande (som antyder fel på hårddisken) och jag blir uppmanad att trycka på F1 för att fortsätta. Därefter startas OS som vanligt. Det händer dock med jämna mellanrum att datorn "kraschar" och en blåskärm med utförlig feltext visas. När detta händer startas datorn om, men jag måste stänga av den manuellt för att kunna starta den på nytt.

 

Jag har laddat ner ett program som sägs testa och diagnostisera hårddisken och enligt detta program är det inget fel på den.

 

De här problemen började när jag uppdaterade till sp2 och sp3 (Jag kör Windows XP) då datorn kraschade flera gånger och ledde till att jag blev tvungen att ominstallera hela Windows.

 

Har läst nånstans att det kan ha med BIOS-inställningarna att göra.

 

Vet inte om detta har nått att göra med nätverksproblemet, men när du nämnde BIOS så kom jag att tänka på det.

 

Mvh,

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen, vilken modell har du? Det underlättar hjälpen till dig.

Har du kontrollerat i Enhetshanteraren att det trådlösa nätverkskortet är korrekt installerat? Om du installerat om datorn, har du då installerat alla drivrutiner till den?

Att din dator kraschar tyder mycket på att du har konflikter i drivrutinshanteringen. Det går att komma åt kraschloggarna men just hur man gör med en XP-maskin har jag inte satt mig in i. Orsaken är att det så sällan är krascher i XP. Vista däremot har jag satt mig in i hur man öppnar upp kraschloggarna så krascher i Vista är betydligt vanligare.

Prova att ladda in "Default settings" , "Failsafe settings" eller "Factory default" (beroende på vilket som finns) i BIOS, spara och starta om.

Om du installerat drivrutiner kan du har installerat fel drivrutin till nätverkskortet och det i sin tur orsakar krascherna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag återkommer med modellnamnet på min Amilo. Jag köpte den i januari 2007 och tror att den heter Pa1510 men är inte säker, kollar när jag kommer hem.

Mvh,

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna det exakta felmeddelandet från BIOS, om det kommer efter att du har gjort i BIOS som Åge skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får som sagt ett meddelande som antyder att det är ngt fel på hårddisken eller att den kan komma att strejka:

SMART failure predicted on hard disk 4: WDC WD1200BEVS-07-LATO-(S1)

Warning! Immediately back-up your hard disk drive.

A failure may be imminent.

Press F1 to continue.

Men det händer som sagt oftast inget mer. Dock så "kraschar" datorn ibland under användning.

Problemet startade när jag skulle uppgradera till SP2 & SP3.

Weird!

När det gäller nätverket har jag fortfarande ingen åtkomst. Men efter att ha skjutit reglaget som sitter på sidan av datorn åt höger (varpå antenn-lampan tändes) så verkar datorn åtminstone kunna identifera de tillgängliga nätverken (inkl. min D-link router).

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du behöver byta ut din hårddisk så fort som möjligt. Troligen så är det fler och fler sektorer (små delar) av den som går sönder eftersom du får en del datorkrascher. Rätt som det är så kan det bli fel på en sektor som innehåller en väsentlig Windows-fil och då är det inte säkert att datorn startar längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


DEtta meddelande visas i statusfönstret för nätverksanslutningen:

Begränsad eller ingen anslutning.....Du kanske inte kan nå Internet eller vissa resurser på nätverket. Detta beror på att datorn inte kunde erhålla en giltig nätverksadress från nätverket.
/Anders
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör göra som Cecilia skriver, köp en ny hårddisk så snart du kan. S.M.A.R.T. (Self-Monitoring Analysing and Reporting Technology) är ett system som läser av en hårddisks status och kondition under drift. Om hårddisken har stöd för systemet liksom datorn och systemet är aktiverat kan det meddela om en snart kommande hårddiskkrasch. Det ger användaren en möjlighet att rädda sin data på disken.

Du har en hårddiskkrasch på gång.

När det gäller ditt nätverk, ställde du in din router som jag beskrev i ett tidigare inlägg? Inställningar som gör att den INTE är krypterad utan kör med öppet system?

Om du låter routern köra öppet så har du en möjlighet att få igång uppkopplingen. Först när det är gjort kan du kryptera för då vet du att det hela fungerar.
Vad som är viktigt är att dina inställningar i datorn skall vara öppna för ditt nätverk.

Eftersom du använder ComHem är det också viktigt att du, efter att ha kopplat in routern, bryter strömmen till både router och modem i 30 sekunder. Gör du inte det får du ingen nätverksadress av modemet till routern. Det i sin tur gör att du får en anslutning till routern men inte till internet.

När 30 sekunder har gått (eller mer) ansluter du strömmen till modem och router. Det spelar ingen roll vilken av dem som startas först eller om de startas samtidigt.

Prova detta och återkom.
Berätta gärna om din dator är en Amilo Pa1510 som du antagit i ett tidigare inlägg.
Berätta också om du använder mjukvaran för det trådlösa nätverkskortet eller Windows egna.
Berätta även om du har kontrollerat Enhetshanteraren så du inte har några utropstecken eller frågetecken på det trådlösa nätverkskortet. Det är viktigt att rätt drivrutin är installerad.

Sist men inte minst, både Cecilia och jag är inne på att du har en snart hårddiskkrasch att vänta. Detta med tanke på ditt felmeddelande. Du bör spara alla filer, bilder m.m. som du har på disken på annat ställe innan det är för sent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

TEstade att stänga av router och comhem-modem under 30 sek som ni föreslog och därefter köra oskyddat och det fungerar!

Tusen tack för all hjälp!

Mvh,

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste du kryptera anslutningen för du kan ju inte fortsätta att köra oskyddat, då kan ju andra använda ditt trådlösa nätverk och se allt som går mellan din dator och internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara det, andra kan surfa på nätet också. Det innebär att de tar bredbandsurymme och sänker din hastighet. Om de dessutom utför olagliga saker via ditt trådlösa nätverk så är det till dig alla spåren går. Skulle någon se att det sker olagligheter och lagens långa arm hittar IP-adressen, vilket är väldigt lätt, ringer de på din dörr och tar hand om dig.

Dags att gå tillbaka i tråden och följa anvisningen på hur du krypterar ditt trådlösa nätverk. Kryptera helst med WPA2 eftersom det ger dig större säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...