Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator!!! (på komplett.se ?)


Jonatan13

Rekommendera Poster

Tja!

Så var det nu äntligen dags för att köpa en ny dator!!! Men vilken ska man välja?

Kommer använda den en hel del till skrivprogram, ljudredigering, kanske lite bildredigering, ja, en allrounddator alltså! Men den ska utan problem klara av de senaste spelen (okej, kanske inte de allra mest extremt krävande, men ändå). Har tillgång till en budget på absolut max 7500 spänn.

Så jag surfade runt lite tills det sa stopp på komplett.se. Där hittade jag den här skönheten: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10323

Jag vill ha en dator som håller länge, och jag vill helst slippa byta processor, då detta avskräcker mig en del... men jag kan lätt stoppa i lite xtra ram-minne eller ny hårddisk om det skulle behövas.

Så jag tänkte mig att om jag konfigurerar datorn lite och väljer processorn Intel Core? 2 Quad Q8200 2,33GHz istället till en extra kostnad av 271kr. Då borde den väl hänga med lite längre? Vad tycker ni? Tänker jag rätt?

Extremt tacksam för svar!

Glömde nästan; vad innebär det att en processor är "boxed"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boxed = med fläkt

Dagens spel är inte gjorda för multikärnsprocessorer, särskilt inte Quad-processorer,  så de kan ofta prestera mer på en dual-processor än på en quad-processor. Det kommer i och för sig att ändras framöver men om du är ute efter en dator som gör bra i från sig med dagens spel så föreslår jag att du behåller dual-processorn. Om du nödvändigtvis vill göra av med pengarna så lägg dem på grafikkortet i stället, eller kanske ett bättre nätaggregat för 400 W är ju inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, men 7995kr är för mycket...

Så jag kommer inte märka av att processorn är på 4 kärnor när jag spelar, eller har jag förstått det rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens spel är inte skrivna för att utnyttja 4 kärnor så beroende på spel så kommer 2-3 kärnor inte att användas av spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ok, men en quad hänger väl med längre?"
Det beror ju på vilka spel du tänker spela, dagens eller morgondagens. Med morgondagens spel så kan ju grafikkortet bli alltför dåligt och/eller för lite RAM-minne. Men det är alltid svårt att sia om morgondagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ok, men en quad hänger väl med längre?"
Det beror ju på vilka spel du tänker spela, dagens eller morgondagens. Med morgondagens spel så kan ju grafikkortet bli alltför dåligt och/eller för lite RAM-minne. Men det är alltid svårt att sia om morgondagen.


Ja, det har du verkligen rätt i! Du nämnde föresten något om nätaggregatet. Kommer jag behöva byta ut det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle välja mellan dessa två datorer skulle jag absolut betala en tusenlapp mer och ta Gamer i05 då det mesta är bättre på den, inte misst chassit och nätaggregatet, corsair tillverkar mycket stabila och tysta nättagregat, om du vill spara lite pengar skulle du kunna bygga datorn själv istället och välja dom delarna som är optimala för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ja, det har du verkligen rätt i! Du nämnde föresten något om nätaggregatet. Kommer jag behöva byta ut det?

Komplett anser nog att nätaggregatet räcker till i datorns standardkonfiguration men om du vill stoppa in ett bättre grafikkort (eller kanske starkare processor) nu eller nästa år så låter 400W som lite svagt. Jag skulle nog hellre ändra konfigurationen och i stället ta Corsair 550W. Men det beror också på hur mycket ström som nätaggregatet kan leverera på 12V. Men kontakta gärna Komplett, de brukar vara trevliga, och fråga om nätaggregatet och vad det finns för marginaler på det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått svar från kompletts kundsupport. Frågade ifall nätaggregatet skulle klara en ev uppgradering av grafikkortet, fick följande svar:

Det är väldigt svårt att svara på, det beror helt på vilket grafikkort du tänkte byta till. Generellt brukar de senaste värstingkorten ha en rekomenderad styrka på 650W.

Så det verkar som att ni hade rätt! Men när jag tänker efter så kommer jag nog inte att behöva uppgradera så snart. Jag lär nog klara mig ett tag med de där grejorna som fanns med (+ Intel Quad Q8200-processorn såklart!). Om man jämför med min nuvarande "burk" (data) så är den ju ändå typ 10 gånger bättre!

Tack så jättemycket för all hjälp! Jag tror jag tar och beställer den ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...