Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När kommer Windows 7?


Jonatan13

Rekommendera Poster

Om jag inte minns fel så är väl elfte november release datumet, minns dock inte om det var i europa eller amerika.
Edit: Verkar som om jag fått det hela om bakfoten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 har jag access till nu via min MSDN abbonemang. (Microsoft Developer Network). OEM tillverkare har således tillgång till dem nu också. Så de testar nog nu och konfigurerar så man kan börja sända ut datorer för försäljning den 22 Oktober i USA. Här i Sverige säger man den 31 Oktober.


Jag ha nu kört Den version som kommer finnas i butiken sedan den 6 aug, och jag får rekommendera detta OS. Suveränt. Iof så tyckte jag Vista var riktigt bra också , och har fått ett skamfilat rykte. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, den 31 oktober. Såg att man kunde få en gratis uppgradering från Vista till Win 7 om man köper en dator på komplett.se. Låter väl bra? Hur mycket kommer operativsystemet kräva tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 kräver inte mer av datorn än vad Vista gör.
Det är många datortillverkare nu som tillhandahåller en gratis uppgradering till Vista, åtminstone för vissa modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många datortillverkare tillhandahåller en uppdatering från Vista till Windows 7 och det gäller, enligt uppgift, alla datorer sålda efter den 1 juli 2009.

Det påstås att den är gratis men det är inte helt sant. I de flesta fall, om inte alla, så tar Microsoft ut en administrativ avgift om ca. 300 SEK för varje uppdatering. Jag har ett par bekanta som köpt ny dator med löfte om gratis uppdatering. Vid registrering av inköpet, för att få den fria uppdateringen, kommer en uppgift i sista skedet om att en administrativ avgift om ca. 300 SEK kommer att tas ut. Man blir dessutom ombedd att betala in den inom en viss tid innan leverans av Windows 7 kommer.

Jag kör Windows 7 RC 7100 sedan den kom. Jag tycker inte särskilt bra om Vista, är betydligt mer förtjust i XP men Windows 7 är riktigt bra! Det fungerar förträffligt och saknar alla de knepigheter som Vista har.
Jag kör dessutom 64-bitarsversionen och har bara positivt att säga om det.
RC 7100 innehåller dock lite fel. Mina mjukvaroprogram för bild som jag har kan inte visa rutan för det filnamn jag vill ge för att spara mina bilder. Den saknas och jag kan bara spara bilden. Därefter får jag öppna mappen och ändra filnamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många datortillverkare tillhandahåller en uppdatering från Vista till Windows 7 och det gäller, enligt uppgift, alla datorer sålda efter den 1 juli 2009.

T ex HP tillhandahåller en uppgradering till Windows 7 bara för vissa datormodeller:
http://h41112.www4.hp.com/promo/win7web/se/sv/eligmodels.html
och inköpet ska vara från och med 26 juni och till och med 31 januari
.
Så vitt jag förstår så är det inte Micrsoft som tar ut avgiften utan det fristående företag som hanterar kontrollen av att man är berättigad att få uppgraderingen och utskickandet av uppgraderingspaketet.
http://h41112.www4.hp.com/promo/win7web/se/sv/faq.html#7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgift från datortillverkaren av den dator som en av mina vänner har registrerat sig hos är det Microsoft som belastar dem med kostnaden. De i sin tur tar ut avgiften från köparen av datorn utan extra pålägg från tillverkaren.

Återigen innebär det att Windows 7 inte är gratis för dem som "får den" i samband med sitt köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det här på en webbsida för företaget som hanterar uppgraderingarna för Packard Bell i Europa:
"There is a fee for this upgrade to cover materials, shipping, handling, fulfillment overhead and import duty. The fee will vary depending on your location and the upgrade product being requested. For some selected countries, the upgrade is free."
https://ebiz3.mentormediacorp.com/Query/(S(0hiqog3twkd1fh45g32zu4z1))/faqs.aspx
Även Dell uppger att avgiften varierar och att det inte är någon avgift i vissa länder.
"För vissa regioner tillkommer en avgift för uppgraderingen för att täcka kostnader i samband med moms, frakt och hantering. Vissa länder erbjuder uppgraderingen gratis. Debiteringsavgiften varierar mellan olika länder och bekräftas när du lägger in beställningen."
https://win7.dell.com/FAQPage.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...